Προτίμηση στα πιστοποιημένα από την ΕΕ προϊόντα δείχνουν οι Νοτιοευρωπαίοι παρά την υψηλότερη τιμή
Σε μια εποχή όπου η ανάγκη για υγιεινό και ασφαλές φαγητό μέσα από «πράσινες» και βιώσιμες διαδικασίες παραγωγής είναι επιτακτική, προϊόντα με ετικέτα προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης φαντάζουν η ιδανική και πρώτη επιλογή για τους καταναλωτές. Ποια είναι όμως η πραγματική γνώμη των καταναλωτών γι’ αυτά τα προϊόντα στη μετά-covid εποχή;
Νέα μελέτη-ανασκόπηση από το Πανεπιστήμιο Γεωπονικών Επιστημών και Κτηνιατρικής της Cluj-Napoca στη Ρουμανία συμπεριέλαβε 32 έρευνες που αφορούν προϊόντα Προστατευόμενων Ονομασιών Προέλευσης (ΠΟΠ), Προστατευόμενων Γεωγραφικών Ενδείξεων (ΠΓΕ) και Εγγυημένων Παραδοσιακών Ειδικοτήτων (ΕΠΕ). Η ετικέτα ΠΟΠ αναφέρεται στον τόπο παραγωγής του προϊόντος όπου όλα τα στάδια μετασχηματισμού του, από τις πρώτες ύλες έως το τελικό προϊόν, πρέπει να λαμβάνουν χώρα σε μια συγκεκριμένη περιοχή. Η ετικέτα ΠΓΕ αφορά τη σύνδεση μεταξύ μιας συγκεκριμένης γεωγραφικής περιοχής και μιας συγκεκριμένης μάρκας προϊόντος, ενώ οι Εγγυημένες Παραδοσιακές Ειδικότητες σχετίζονται με παραδοσιακές τεχνικές, ή μια συγκεκριμένη συνταγή, χωρίς να υπάρχει συσχετισμός με μία συγκεκριμένη περιοχή.
Η μελέτη επικεντρώθηκε κατά κύριο λόγο σε Ευρωπαϊκά προϊόντα και αποκάλυψε το ανανεωμένο ενδιαφέρον των καταναλωτών για πιστοποιημένα από την ΕΕ αγροδιατροφικά προϊόντα, παρά την υψηλότερη τιμή τους. Τα πιστοποιημένα προϊόντα αποτελούν προτίμηση των Νοτιοευρωπαίων καταναλωτών που γνωρίζουν την περιοχή παραγωγής τους, συνδέοντάς τα με τους όρους «παραδοσιακό φαγητό» και «εμπορική επωνυμία» (brand-name). Αντίθετα, στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη, οι καταναλωτές φαίνεται να δίνουν περισσότερη βάση στην ευκολία, στην υγιεινή και στην προσβασιμότητα των προϊόντων.
Στη μελέτη φάνηκε, επιπλέον, πως η «προέλευση» του προϊόντος δεν είναι πάντα ο καθοριστικός παράγοντας στις επιλογές των καταναλωτών. Πολλοί καταναλωτές θεωρούν ότι τα διατροφικά στοιχεία, το κόστος και η ασφάλεια μερικές φορές προηγούνται όταν επιλέγουν το κατάλληλο διατροφικό προϊόν για τις ανάγκες τους. Η εκπαίδευση, το εισόδημα και η παγκοσμιοποίηση είναι, επίσης, παράγοντες που επηρεάζουν την καταναλωτική συμπεριφορά με τους καταναλωτές υψηλής εκπαίδευσης και υψηλού εισοδήματος να προτιμούν περισσότερα τα πιστοποιημένα προϊόντα. Από την άλλη, οι νεότεροι σε ηλικία επηρεάζονται περισσότερο από τα σύγχρονα trend, την τιμή και τα θρεπτικά συστατικά των προϊόντων.
Τι ισχύει όμως στις online αγορές; Η κατάσταση εκεί είναι διαφορετική, αφού η ταχύτητα των online καταστημάτων, τα χρώματα, η συνολική online εμπειρία και ο μέσος χρόνος παράδοσης των προϊόντων φαίνεται να παίζουν καθοριστικό ρόλο στις αγορές των καταναλωτών.
Στη μετά-covid εποχή, τα πιστοποιημένα από την ΕΕ κερδίζουν έδαφος στις προτιμήσεις των καταναλωτών που ενδιαφέρονται περισσότερο για την υγεία τους και για μια διατροφή που ισχυροποιεί το ανοσοποιητικό τους σύστημα. Το σίγουρο είναι πως η αντίληψη της επιτυχίας στην αγορά τροφίμων του 2022 έχει να κάνει με την υπέρβαση των προσδοκιών του καταναλωτή μέσω της παροχής προϊόντων υψηλής ποιότητας, όμορφης αισθητικής και με αναλυτικές πληροφορίες για τα θρεπτικά συστατικά τους.