Οι ειδικοί καταρρίπτουν τους μύθους.
Παρά τις πεποιθήσεις των ενηλίκων για τη συμπεριφορά των εφήβων όσον αφορά στο αλκοόλ, η κατανάλωση στην πραγματικότητα μειώνεται αντί να αυξάνεται λένε επιστήμονες του πανεπιστημίου του Sheffield και του La Trobe, στο TheConversation. Μια τάση που την αποδίδουν σε μια γενικότερη στάση των νέων απέναντι στον κίνδυνο, αφού φαίνεται να είναι γενικά πιο απρόθυμοι να κινδυνεύουν από τις προηγούμενες γενιές.
Το ποσοστό των νέων ηλικίας 16 έως 24 ετών που ανέφεραν ότι ήπιαν αλκοόλ την τελευταία εβδομάδα της έρευνας, μειώθηκε από 67% το 2002 σε 37% το 2021, με τη μείωση να ήταν ακόμη πιο απότομη για τους νεότερους εφήβους. Στην Αγγλία, το ποσοστό των 15χρονων που έχουν πιει αλκοόλ την περασμένη εβδομάδα μειώθηκε από 52% σε 20% μεταξύ 2001 και 2021, αν και μερικά από αυτά μπορεί να οφείλονται σε αλλαγές στις μεθόδους έρευνας κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Μεταξύ των λόγων για αυτή τη μείωση, είναι πως μερικοί νέοι δεν πηγαίνουν πλέον σε δημόσιους χώρους, όπως τα πάρκα, από ό,τι οι προηγούμενες γενιές, λόγω των αυξημένων περιορισμών στην ικανότητά τους να έχουν πρόσβαση σε τέτοιους χώρους. Υπάρχουν επίσης στοιχεία ότι θεωρούν ότι η συναναστροφή σε τέτοιους χώρους με αλκοόλ δεν είναι ασφαλής και είναι ηθικά ύποπτη. Πρόσφατη έρευνα μάλιστα δείχνει ότι το να μην πίνουν έχει γίνει πιο κοινωνικά αποδεκτό. Αυτό θα μπορούσε να οφείλεται σε περισσότερες προσπάθειες από τις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις όπως τα σούπερ μάρκετ να κάνουν λιγότερο διαθέσιμο το αλκοόλ στους νέους.
Ωστόσο, δεν μπορεί να είναι η μόνη εξήγηση, καθώς σε ορισμένες χώρες όπου σημειώθηκε μείωση της κατανάλωσης αλκοόλ από τους νέους, οι πολιτικές που ρυθμίζουν την πρόσβαση των νέων στο αλκοόλ δεν έχουν αλλάξει. Οι στάσεις των εφήβων για το ποτό έχουν γενικά γίνει πιο αρνητικές, ενώ οι στάσεις τους για τη μη κατανάλωση αλκοόλ έχουν γίνει θετικές και αποδεκτές. Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι αυτό προέρχεται από μια μακρύτερη, πιο παρατεταμένη μετάβαση στη νεαρή ενήλικη ζωή, καθώς και από τις ανησυχίες των νέων για το μέλλον και την αίσθηση της έντονης πίεσης για επιτυχία στη ζωή, συμπεριλαμβανομένης της οικονομικής.
Και ενώ η άνοδος του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης συνέβη ταυτόχρονα με τη μείωση της κατανάλωσης οινοπνεύματος, υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία ότι οι νέοι χρησιμοποιούν την τεχνολογία αντί για το ποτό. Αντίθετα, αυτοί που χρησιμοποιούν περισσότερο το διαδίκτυο είναι αυτοί που τείνουν να πίνουν περισσότερο.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η μείωση της κατανάλωσης αλκοόλ από τους νέους δεν είναι ίδια με το αυξανόμενο «κίνημα νηφαλιότητας». Αν και τουλάχιστον μία μελέτη έχει εντοπίσει συνδέσμους μεταξύ των αποφάσεων των νέων να μην πίνουν και της συνείδησής τους για την υγεία, η γενική τάση δεν είναι να σταματήσουν το αλκοόλ, αλλά να μην αναπτύξουν εξ αρχής τη συνήθεια κατανάλωσης αλκοόλ.