Οι πατάτες στο τηγάνι αποκτούν το επιθυμητό χρυσοκόκκινο χρώμα και μόλις σερβιριστούν στο πιάτο, σημαίνει ότι το σημερινό εργαστήρι μαγειρικής ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Οι έφηβοι μαθητές, που όλοι τους αντιμετωπίζουν αυτισμό, νοητική υστέρηση ή άλλες αναπηρίες, αναρωτιούνται τι θα γίνει με το λάδι που έμεινε στο τηγάνι, αφού έχουν μάθει πως δεν κάνει να επαναχρησιμοποιηθεί. Ο προβληματισμός αυτός ήταν η αφορμή για να δημιουργηθεί η εικονική μαθητική επιχείρηση «ΠρασινίΖουμε», για την ανακύκλωση του τηγανέλαιου, στο πλαίσιο του προγράμματος Junior Achievement Greece.
Ο Βασίλης, η Δήμητρα, ο Θοδωρής, η Αντωνία, ο Μιχάλης, η Μαρία και η Χριστίνα είναι μόνο κάποιοι από τους σαράντα πέντε μαθητές που παρακολουθούν το εργαστήρι μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής, σε ένα από τα μεγαλύτερα ειδικά σχολεία β’βάθμιας εκπαίδευσης της χώρας, το Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ) Ν. Ηρακλείου Αττικής. Με τη φοίτησή τους εκεί, συγκεντρώνουν γνώσεις που είναι πιθανό να τους χρησιμεύσουν επαγγελματικά, αλλά κυρίως τους ωφελούν σε ατομικό επίπεδο, αφού τους βοηθά να αυτονομηθούν.
«Στο πλαίσιο του μαθήματος, συχνά τηγανίζουμε πατάτες, λουκουμάδες ή κρέας. Η ερώτηση “και τώρα κύριε τι κάνουμε αυτό το λάδι; Το ρίχνουμε στον νεροχύτη;”, ήταν η αφορμή για να μάθουμε ότι τα χρησιμοποιημένα λάδια φράζουν τις αποχετεύσεις, δημιουργούν προβλήματα στο δίκτυο της πόλης και ρυπαίνουν τον υδροφόρο ορίζοντα αν τα πετάξουμε στα σκουπίδια και φτάσουν στις χωματερές», δηλώνει ο τεχνολόγος τροφίμων και υπεύθυνος καθηγητής Γιώργος Ευγενειάδης.
«Έτσι ήρθαμε σε επαφή με τη μεγαλύτερη εταιρία ανακύκλωσης τηγανελαίων στην Ελλάδα, το “Πράσινο Λάδι ΑΕ”, απ’ όπου μάθαμε ότι η ανακύκλωσή του, ωφελεί πολλαπλά το περιβάλλον, αφού μπορεί να μετατραπεί σε ένα βιολογικό καύσιμο, το Βιοντίζελ, που είναι το καθαρότερο καύσιμο με το μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και το οποίο μειώνει την έκλυση αερίων του θερμοκηπίου κατά 90%», εξηγεί ο κ. Ευγενειάδης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που τους έδωσε η εταιρεία, οι επαγγελματικοί χώροι ανακυκλώνουν τα χρησιμοποιημένα λάδια, ενώ κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει στα νοικοκυριά. Γι’ αυτό τα παιδιά αποφάσισαν να ενημερώσουν το οικογενειακό τους περιβάλλον, αλλά και άγνωστους πολίτες, μέσω του διαδικτύου, προκειμένου να βάλουν στην κουλτούρα τους την ανακύκλωση του τηγανέλαιου, όπως ακριβώς κάνουν με τις συσκευασίες.
«Στόχος μας είναι καμία σταγόνα λαδιού να μην πάει χαμένη γιατί έτσι βοηθάμε και το περιβάλλον και την οικονομία της χώρας, αφού αν αυτό το λάδι γίνει βιοντίζελ και μετατραπεί σε καύσιμο, θα μειωθεί το κόστος του καυσίμου. Η πληροφορία αυτή στην αρχή δεν μας έκανε εντύπωση, αλλά λόγω της αύξησης της τιμής του πετρελαίου, πλέον νιώθουμε επίκαιροι», λέει ο κ. Ευγενειάδης.
Στο μεγάλο πράσινο βαρέλι που στήθηκε μέσα στη σχολική αίθουσα, πλέον καταλήγουν τα λάδια που χρησιμοποιούνται στο εργαστήριο, αλλά και αυτά που φέρνουν οι «πελάτες» της επιχείρησης. «Όταν ένα παιδί με αυτισμό ή νοητική υστέρηση μπορεί να αντιληφθεί τη σπουδαιότητα αυτού του εγχειρήματος και παροτρύνει τη μαμά ή τη γιαγιά του να μην πετάξει το λάδι, το κίνητρο για ανακύκλωση είναι ακόμη μεγαλύτερο. Μάλιστα, μέσα από τη σελίδα μας στο facebook, μας βρήκαν τρία σχολεία και ένας ιδιωτικός φορέας, που θέλουν επίσης να συνεισφέρουν προσφέροντας λάδι», επισημαίνει.
Όσο λάδι συγκεντρωθεί θα αγοραστεί από τον χορηγό της επιχείρησης, ο οποίος θα πληρώσει με …εξοπλισμό για τον εκσυγχρονισμό των εργαστηρίων του σχολείου. Γι’ αυτό και το μότο τους είναι «ΠρασινίΖουμε το Περιβάλλον και βοηθάμε το σχολείο μας».
Μέντορας των παιδιών η υφυπουργός εργασίας Μ. Συρεγγέλα
«Η δράση του Junior Achievement Greece να υποστηρίξει τις επιχειρηματικές προσπάθειες μαθητικών ομάδων είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς προσφέρει στους νέους τη γνώση και την εμπειρία του υγιούς επιχειρείν και τους διδάσκει αξίες, όπως καινοτομία, ευγενής άμιλλα και συνεργατικότητα», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αρμόδια για θέματα Δημογραφικής Πολιτικής, Οικογένειας και Ισότητας των Φύλων Μαρία Συρεγγέλα. Η ίδια είναι μέντορας των μαθητών, στο πλαίσιο του νέου θεσμού Inspiring Mentoring, όπου κάποιες κορυφαίες προσωπικότητες από τον πολιτικό, επιχειρηματικό, δημοσιογραφικό και αθλητικό κόσμο έχουν αναλάβει μικρά, ακριτικά ή ειδικά σχολεία για να εμπνεύσουν τους μαθητές και να ενδυναμώσουν την προσπάθειά τους να δημιουργήσουν τη δική τους «επιχείρηση».
«Είδα τα παιδιά να δουλεύουν με αγάπη για την επιχείρησή τους, να αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους και να καλλιεργούν τις δεξιότητές τους. Η προσπάθειά τους είναι αξιέπαινη και θέλω να συγχαρώ τον καθηγητή τους που τούς μαθαίνει να συνδυάζουν την επιχειρηματικότητα με την πράσινη ανάπτυξη στο πλαίσιο της ομαδικής συνεργασίας», λέει χαρακτηριστικά η κ. Συρεγγέλα και δεν κρύβει τη χαρά της για αυτήν τη συνεργασία αλλά και τις συναντήσεις που είχαν όλοι μαζί τόσο διαδικτυακά όσο και δια ζώσης.
Οι μαθητές του ΕΕΕΕΚ Ν. Ηρακλείου Αττικής, δεν είναι η πρώτη φορά που δημιουργούν εικονική επιχείρηση. «Έχουμε κάνει στο παρελθόν δύο ακόμη εικονικές επιχειρήσεις σε συνεργασία με άλλα σχολεία τυπικής εκπαίδευσης. Τώρα είναι η πρώτη φορά που το κάνουμε μόνοι μας», αναφέρει ο καθηγητής και τονίζει ότι η συμμετοχή των παιδιών με αναπηρίες σε τέτοιου είδους δράσεις, τους εξάπτει τη φαντασία και το ενδιαφέρον, τους κάνει να αισθάνονται δημιουργικοί, ανεβάζει την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθησή τους και επιπλέον βοηθά στην κοινωνικοποίησή τους, αφού έρχονται σε επαφή με τον κόσμο που έρχεται στο σχολείο για να ανακυκλώσει και με άλλους μέσα από τα social media.
(Το LINK ψηφοφορίας είναι: https://jagreece.org/promovoting/vote-2022/και η ψηφοφορία λήγει σήμερα)
ΑΠΕ