Η εταιρεία που κέρδισε το διόλου τιμητικό βραβείο κατηγορείται από τηη γνωστή ΜΚΟ για «έξυπνο greenwashing».
Στο επίκεντρο της κριτικής της ανεξάρτητης ΜΚΟ, που εκθέτει τη βιομηχανία τροφίμων, Foodwatch βρέθηκε μια διαφήμιση της Αυστριακής εταιρείας γαλακτοκομικών ARGE Heumilch, όπου το μήνυμα της είναι μια υπόσχεση πως γάλα από άχυρο προστατεύει το κλίμα, καθώς τα λιβάδια με σανό υποτίθεται ότι αποθηκεύουν περισσότερο CO₂ από ό,τι τα δάση.
Πλέον η Foodwatch κατηγορεί ανοιχτά την εταιρεία για «έξυπνο greenwashing», καθώς το σλόγκαν «Αν θέλετε να κάνετε κάτι για το κλίμα, μπορείτε να φυτέψετε ένα δέντρο – και το να πίνετε γάλα από άχυρο βοηθάει επίσης» βασίζεται σε επιλεκτική ερμηνεία ερευνητικών αποτελεσμάτων. Η οργάνωση μάλιστα υπέβαλε καταγγελία στο Αυστριακό Συμβούλιο Διαφήμισης το 2022, η οποία έγινε δεκτή, αλλά το σλόγκαν άλλαξε ελάχιστα.
- Δείτε επίσης: Πόσο “έξυπνα” μας κλέβουν;… Νέο πρόστιμο σε αρτοζαχαροπλαστείο για βαρύτερα κουτιά
- Δείτε ακόμη: Συναγερμός στην Ευρώπη – Δεκάδες μολύνσεις από σαλμονέλα μετά την κατανάλωση ωμών λαχανικών
Στην πρώτη του απόφαση το 2022, το Αυστριακό Συμβούλιο Διαφήμισης είχε ήδη καλέσει την ARGE Heumilch να «προχωρήσει με μεγαλύτερη ευαισθησία» σε μελλοντικά διαφημιστικά μέτρα. Παρόλο που το διαφημιστικό σποτ δεν παραβίαζε κατάφωρα τον Κώδικα Δεοντολογίας, η επιτροπή επεσήμανε ότι «οι δηλώσεις που γίνονται δεν είναι γρήγορα επαληθεύσιμες ή δύσκολα κατανοητές για τους μη ειδικούς».
Μετά από νέα καταγγελία της foodwatch κατέστη δυνατό να σταματήσει εντελώς η μετάδοση της επίμαχης διαφήμισης. Το Αυστριακό Συμβούλιο Διαφήμισης αποφάσισε να «αποσύρει αμέσως το θέμα». Το επίμαχο διαφημιστικό σποτ, όπως διαβεβαίωσε η ARGE Heumilch, δεν θα χρησιμοποιείται πλέον με αυτή τη μορφή και αφαιρέθηκε επίσης από το κανάλι της Heumilch στο YouTube.
- Δείτε επίσης: Τι θα συμβεί αν συνδυάσουμε το μέλι με το σκόρδο;
Η Foodwatch ανακύρηξε τη τρέχουσα διαφήμιση ως τη «διαφημιστική απάτη του μήνα», καθώς προώθηση του γάλακτος ως φιλικό προς το κλίμα είναι παραπλανητική. Ο αυστηρότερος έλεγχος των περιβαλλοντικών ισχυρισμών στη διαφήμιση είναι απαραίτητος για την προστασία των καταναλωτών από το «greenwashing» και για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας της διαφήμισης τροφίμων.
Παράλληλα, η έκθεση «Παραμύθι του γάλακτος» της Foodwatch Γερμανίας ασκεί δριμεία κριτική σε ολόκληρη τη γαλακτοβιομηχανία για τις παραπλανητικές υποσχέσεις της για το κλίμα. Σύμφωνα με την έκθεση αυτή, οι εκπομπές από την παραγωγή γάλακτος στη Γερμανία είναι τριπλάσιες από ό,τι ισχυρίζεται το λόμπι των γαλακτοκομικών προϊόντων.
Στην πραγματικότητα, η παραγωγή γάλακτος μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνη για ένα σημαντικό ποσοστό των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της Γερμανίας. Σύμφωνα με την έκθεση, με τη μείωση της κτηνοτροφίας στο μισό και την αύξηση της χρήσης φυτικών εναλλακτικών λύσεων γάλακτος, θα μπορούσε να εξοικονομηθεί πάνω από το 10% των συνολικών εκπομπών της Γερμανίας.