Η foodwatch καλεί ξανά τους καταναλωτές να ψηφίσουν για την πιο παραπλανητική συσκευασία τροφίμου
Για 14η συνεχή χρονιά, η μη κυβερνητική οργάνωση foodwatch επιστρέφει με τον ετήσιο διαγωνισμό Golden Windbeutel (Χρυσό Σου), το βραβείο που κανένας παραγωγός δεν θέλει να κερδίσει. Πρόκειται για μια σατιρική αλλά αποκαλυπτική «τιμητική διάκριση» που απονέμεται στο προϊόν με την πιο παραπλανητική διαφήμιση ή συσκευασία.
Το 2025, πέντε προϊόντα με ιδιαίτερα τολμηρές ή παραπλανητικές διαφημιστικές τακτικές διεκδικούν τον τίτλο. Ανάμεσά τους βρίσκονται ο νορβηγικός καπνιστός σολομός της Fish Tales, το παγωμένο τσάι Dirtea Glow της influencer Shirin David, η σοκολάτα «Menstru Chocbar» της Innonature, το Milka Alpine Milk της Mondelez και η μαργαρίνη Rama της Flora Food Group.
Η foodwatch επισημαίνει ότι η πίεση προς τις εταιρείες αποδίδει, καθώς στο παρελθόν νικητές του Golden Windbeutel αναγκάστηκαν να αποσύρουν προϊόντα ή να αναθεωρήσουν τις διαφημίσεις και τις συνταγές τους. Το 2021, η Rewe τιμήθηκε για ψευδείς ισχυρισμούς σχετικά με το «οικολογικό» στήθος κοτόπουλου, χρησιμοποιώντας αμφισβητήσιμες πιστοποιήσεις. Το αποτέλεσμα ήταν η πλήρης απόσυρση της σχετικής διαφήμισης, και αργότερα, η αναστολή της κυκλοφορίας ολόκληρης της ιδιωτικής σειράς του ομίλου.
Παρόμοιες αλλαγές παρατηρήθηκαν και σε άλλα προϊόντα, όπως το υπερβολικά γλυκό τσάι φρούτων της Hipp αποσύρθηκε, η σάλτσα ντομάτας για παιδιά της Zwergenwiese απέκτησε νέα σύνθεση, ενώ το τυρί Grünländer της Hochland σταμάτησε να διαφημίζει υποσχέσεις περί καλής διαβίωσης των ζώων.
Ωστόσο, η foodwatch τονίζει ότι απαιτούνται σαφέστεροι και αυστηρότεροι κανόνες επισήμανσης, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο. Παρότι οι νομοθετικές ρυθμίσεις για την προστασία των καταναλωτών προέρχονται κυρίως από την Ε.Ε., η γερμανική κυβέρνηση έχει το περιθώριο να προχωρήσει σε πιο φιλόδοξα μέτρα. Η δέσμευση για διαφάνεια γύρω από τις «κρυφές αυξήσεις τιμών» που περιλαμβάνεται στη συμφωνία του κυβερνητικού συνασπισμού, παραμένει ανεκπλήρωτη. Για παράδειγμα, στη Γαλλία από το 2024, τα σούπερ μάρκετ είναι υποχρεωμένα να επισημαίνουν καθαρά τις περιπτώσεις «συρρίκνωσης προϊόντων» με αυξημένη τιμή.
Οι φετινοί υποψήφιοι για το Golden Windbeutel:
- Dirtea Glow (Dirtea GmbH): Υπόσχεται λάμψη και ομορφιά, προσφέρει απλώς ζάχαρη.
- Menstru Chocbar (Innonature): Σοκολάτα για την περίοδο με 36% ζάχαρη και λίγη προσθήκη σιδήρου με τιμή 3,90 €.
- Milka Alpine Milk (Mondelez): Μικρότερη συσκευασία, σημαντικά αυξημένη τιμή.
- Καπνιστός σολομός (Fish Tales): Υπόσχεται διαφάνεια στην προέλευση, αλλά δεν την τεκμηριώνει.
- Μαργαρίνη Rama (Flora Food Group): Διαφημίζεται ως «100% φυσική», παρότι περιέχει πλήθος πρόσθετων.
Οι καταναλωτές μπορούν να ψηφίσουν μέχρι τις 13 Ιουλίου στην ιστοσελίδα www.goldener-windbeutel.de, επιλέγοντας το προϊόν που θεωρούν ως το πιο κραυγαλέο παράδειγμα παραπλανητικής εμπορικής πρακτικής.