Οι ισχυρισμοί στην εμπρόσθια όψη της συσκευασίας και τα μηνύματα μάρκετινγκ που χρησιμοποιούνται για την προώθηση ποτών με πρόσθετα σάκχαρα και γεύση φρούτων και γάλακτος για μικρά παιδιά, συμβάλλουν στις λανθασμένες αντίληψη των γονέων σχετικά με τη διατροφική αξία των προϊόντων και τα οφέλη για τα μικρά παιδιά τους. Αυτό σύμφωνα με νέα έρευνα του Κέντρου Πολιτικής και Υγείας Τροφίμων UConn Rudd στις ΗΠΑ.
Οι πιο πρόσφατες διατροφικές οδηγίες για τους Αμερικανούς συνιστούν στα παιδιά κάτω των 2 ετών να μην καταναλώνουν πρόσθετα σάκχαρα.
Τα ευρήματα της μελέτης, που δημοσιεύθηκαν στο Motheral & Child Nutrition, αποκάλυψαν επίσης ότι πολλοί γονείς είναι μπερδεμένοι σχετικά με διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων, όπως γλυκά ποτά με γεύση φρούτων, 100% χυμοί, γάλα νηπίων και παρασκευάσματα για βρέφη.
Οι εταιρείες συχνά διασταυρώνουν τις μάρκες τους, μπερδεύοντας τα λιγότερο υγιεινά με τα πιο υγιεινά προϊόντα και τα τοποθετούν δίπλα-δίπλα στα ράφια του λιανεμπορίου, συμβάλλοντας σε αυτή τη σύγχυση.
“Οι τακτικές μάρκετινγκ που χρησιμοποιούνται συνήθως για την προώθηση ποτών με γεύση φρούτων και γάλακτος για νήπια φαίνεται να παραπλανούν, να συγκαλύπτουν και να μην παρουσιάζουν τα πραγματικά συστατικά”, λέει ο Frances Fleming-Milici, διευθυντής πρωτοβουλιών μάρκετινγκ στο Rudd Center και κύριος συγγραφέας της μελέτης.
“Οι γονείς εξεπλάγησαν και πολλοί ήταν θυμωμένοι όταν έμαθαν για τα συστατικά αυτών των ποτών και ότι οι ισχυρισμοί που σχετίζονται με την υγεία στις συσκευασίες δεν υποστηρίζονται από επιστημονική έρευνα”, προσθέτει
Όχι προστιθέμενα σάκχαρα για τα νήπια
Οι ειδικοί δεν συνιστούν να σερβίρετε ποτά με γεύση φρούτων ή γάλα για νήπια. Τα ζαχαρούχα ποτά με γεύση φρούτων έχουν πολύ λίγο χυμό και πολλά προϊόντα που διατίθενται στο αγορά για μικρά παιδιά έχουν επίσης μη θρεπτικά γλυκαντικά.
Το γάλα για βρέφη παράγεται συνήθως από εταιρείες παρασκευασμάτων για βρέφη και διατίθεται στο αγορά για παιδιά (12-36 μηνών) ως το επόμενο βήμα μετά τη βρεφική σκόνη γάλακτος, αλλά αποτελείται κυρίως από γάλα σε σκόνη, προστιθέμενη ζάχαρη (στερεά σιρόπι καλαμποκιού ή άλλα γλυκαντικά) και φυτικό έλαιο.
Παρά τις συστάσεις των ειδικών, το 27% των παιδιών ηλικίας 12 έως 18 μηνών και σχεδόν το 50% των παιδιών ηλικίας 2 έως 4 ετών καταναλώνουν ζαχαρούχα ποτά μια συγκεκριμένη ημέρα.
Η έρευνα χρησιμοποίησε ομάδες εστίασης σε γειτονιές χαμηλού έως μέτριου εισοδήματος στο Χάρτφορντ και την Ουάσινγκτον για να αξιολογήσει την κατανόηση των γονέων για τις κοινές τακτικές μάρκετινγκ που χρησιμοποιούνται για την προώθηση αυτών των ποτών και αν παραπλανούν τους γονείς να πιστεύουν ότι τα ποτά είναι υγιεινά ή απαραίτητα για τα παιδιά.
Οι συμμετέχοντες μοιράστηκαν τις γνώσεις, τις στάσεις και τις συμπεριφορές τους σχετικά με το σερβίρισμα διαφορετικών ποτών στα παιδιά τους και τους ζητήθηκε να σκεφτούν νέες πληροφορίες που έμαθαν μέσω των ομάδων εστίασης:
- Λίγοι γονείς συνειδητοποίησαν ότι πολλά ποτά με γεύση φρούτων περιέχουν μη θρεπτικά γλυκαντικά εκτός από την προστιθέμενη ζάχαρη.
- Οι γονείς εξέφρασαν σοκ που οι ισχυρισμοί για τη συσκευασία γάλακτος για νήπια δεν υποστηρίζονται από επιστημονική έρευνα και τους περιέγραψαν ως «σκόπιμα παραπλανητικούς».
- Οι συμμετέχοντες θεώρησαν την υψηλότερη τιμή του 100% χυμού σε σχέση με τα ζαχαρούχα ποτά με γεύση φρούτων ως λόγο για τον οποίο οι γονείς μπορούν να επιλέξουν γλυκά ποτά με γεύση φρούτων για το παιδί τους.
- Οι συμμετέχοντες περιέγραψαν τα ψώνια τους ως “βιαστικά”, δίνοντάς τους λίγο χρόνο για να διαφοροποιηθούν μεταξύ των παιδικών προϊόντων κατά τη στιγμή της αγοράς και αναγκάζοντάς τα να βασίζονται σε πληροφορίες στην εμπρόσθια όψη της συσκευασίας για να λάβουν αποφάσεις για την αγορά.
- Οι γονείς αντιλήφθηκαν ότι οι εταιρείες παρακολουθούσαν την ηλικία του παιδιού τους μετά την εγγραφή τους σε κουπόνια βρεφικής φόρμουλας, επειδή άρχισαν να λαμβάνουν κουπόνια γάλακτος για μικρά παιδιά και δείγματα όταν το παιδί τους ήταν «πιο κοντά σε ένα χρόνο».
Πολιτική και βιομηχανία
Οι ερευνητές τονίζουν ότι τα ευρήματα υποστηρίζουν την ανάγκη πολιτικών για την αντιμετώπιση της δυνητικά παραπλανητικής εμπορίας αυτών των ποτών και την επίδειξη ευκαιριών χρήσης αντι-μάρκετινγκ για τη μείωση της παροχής ζαχαρούχων ποτών με γεύση φρούτων και γάλακτος για νήπια.
Οι τρέχουσες εκστρατείες μείωσης των ζαχαρούχων ποτών θα πρέπει να ενημερώνουν τους καταναλωτές ότι τα ζαχαρούχα ποτά με γεύση φρούτων και το γάλα νηπίων είναι επίσης ζαχαρούχα ποτά, και θα πρέπει επίσης να τους βοηθήσουν να εντοπίσουν την προστιθέμενη ζάχαρη και υπόλοιπα γλυκαντικά.
«Η βιομηχανία μπορεί και πρέπει να κάνει περισσότερα», λέει στο Nutrition Insight ο Fleming-Milici. “Η αύξηση της διαφάνειας σχετικά με τα συστατικά των προϊόντων και η εξάλειψη της παραπλανητικής εμπορίας γάλακτος για μικρά παιδιά και ποτών με γεύση φρούτων μπορεί να συμβάλει σε μεγάλο τρόπο στην υποστήριξη των καλύτερων προσπαθειών των γονέων για την παροχή υγιεινών ποτών στα παιδιά τους”.
Παραπλανητική ή ελλιπής επισήμανση μπορεί επίσης να βρεθεί σε άλλους τομείς τροφίμων. Για παράδειγμα, όσον αφορά τα συστατικά σουσαμιού, οι ερευνητές στις ΗΠΑ ζητούν ταχύτερη δράση σχετικά με την επισήμανση αλλεργιογόνων στη συσκευασία τροφίμων, αναφέροντας σοβαρούς κινδύνους για την υγεία των καταναλωτών που καταναλώνουν εν αγνοία τους προϊόντα που συχνά προκαλούν σοβαρές αλλεργικές αντιδράσεις.