Σοβαρή καταγγελία για αμέλεια του προσωπικού σε εστιατόριο στο Αιγάλεω.
Το Cibum δέχθηκε σήμερα καταγγελία από αναγνώστη ο οποίος την περασμένη εβδομάδα επισκέφτηκε εστιατόριο στο Αιγάλεω. Ο καταναλωτής γνωρίζει πως είναι αλλεργικός στο αλκοόλ και γι΄αυτό ενημέρωσε το προσωπικό και ρώτησε ποια τρόφιμα μαγειρεύονται χωρίς αλκοόλ. Ο σερβιτόρος τον διαβεβαίωσε πως μεταξύ των πιάτων χωρίς αλκοόλ ήταν και τα μύδια. Δυστυχώς η πληροφορία ήταν ψευδής καθώς τα μύδια είχαν «σβηστεί» με ούζο με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να υποστεί σοβαρή αλλεργική αντίδραση και να ταλαιπωρηθεί για μέρες με δυσκολία στην αναπνοή και ενέσεις κορτιζόνης.
Η καταγγελία τονίζει για ακόμη μία φορά, πως παρά την υποχρέωση όλων των επιχειρήσεων εστίασης και φιλοξενίας να ακολουθούν τους κανόνες πληροφοριών για τα αλλεργιογόνα που ορίζονται στον κανονισμό της ΕΕ για την ενημέρωση των καταναλωτών για τα τρόφιμα, υπάρχει μεγάλο ζήτημα έλλειψης εκπαίδευσης του προσωπικού στα εστιατόρια.
Και όπως αποδεικνύεται τελικά, δεν γνωρίζει τον τεράστιο κίνδυνο που μερικές φορές μπορεί να είναι και μοιραίος καθώς η κατανάλωση έστω και ελάχιστης ποσότητας ενός αλλεργιογόνου μπορεί να προκαλέσει ταχεία αλλεργική αντίδραση (μέσα σε λίγα λεπτά) που μπορεί να είναι ήπια έως σοβαρή έως και απειλητική για τη ζωή. Να υπενθυμίσουμε τον θάνατο της 17χρονης μαθήτριας που πέθανε στην Κρήτη όταν κατανάλωσε βούτυρο ενώ ήταν αλλεργική στα γαλακτοκομικά και της 25χρονης χορεύτριας που πριν από λίγες ημέρες πέθανε όταν κατανάλωσε μπισκότα στα οποία δεν αναγραφόταν ότι περιέχουν φιστίκια.
Σύμφωνα με μελέτες:
- οι περισσότερες αναφυλακτικές αντιδράσεις συμβαίνουν έξω από το σπίτι,
- το 74% όλων των τροφικών αντιδράσεων που σχετίζονται με την αλλεργία αφορούν μη προσυσκευασμένα τρόφιμα.
- 5 στις 7 περιπτώσεις θανάτων από αλλεργίες οφείλονται σε φαγητό από εστιατόρια.
Το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό. Πρόσφατα η Ολλανδία δημοσίευσε τα αποτελέσματα έρευνας για το 2023.
Τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας στην Ολλανδία
Οι επιχειρηματίες που δεν πωλούν προσυσκευασμένα τρόφιμα εξακολουθούν να παρέχουν συχνά ανεπαρκείς πληροφορίες σχετικά με τα αλλεργιογόνα, αναφέρει σε έκθεση που δημοσιεύτηκε μόλις χθες, από την Ολλανδική Αρχή για την Ασφάλεια Τροφίμων και Καταναλωτικών Προϊόντων (NVWA). Αυτό αφορά εταιρείες του κλάδου της εστίασης, παραγωγής τροφίμων, λιανικό εμπόριο και ιδρύματα. Το 2023, NVWA έλεγξε 6.548 από αυτές τις εταιρείες εάν ενημέρωσαν σωστά τους πελάτες τους σχετικά με τα αλλεργιογόνα στα τρόφιμα. Περισσότεροι από τους μισούς δεν συμμορφώθηκαν με τους νομικούς κανόνες για την παροχή πληροφοριών για τα αλλεργιογόνα.
Οι 2.008 ( 30,7%) επιχειρήσεις τροφίμων δεν έδιναν καμία πληροφορία για αλλεργιογόνα στα τρόφιμα. Σε 1.081 (16,5%), ο επιχειρηματίας παρείχε προφορικές πληροφορίες σχετικά με τα αλλεργιογόνα, αλλά αυτές οι πληροφορίες δεν ήταν διαθέσιμες γραπτώς ή ψηφιακά και σε 807 επιθεωρήσεις (12,3%) δεν υπήρχε μια σαφώς ορατή δήλωση που ζητούσε από τους καταναλωτές να επικοινωνήσουν με το προσωπικό για πληροφορίες αλλεργιογόνων.
Οι ελεγκτές εντόπισαν τις περισσότερες αποκλίσεις στις επιχειρήσεις εστίασης (51,8%) και ακολουθούν οι λιανικές (46,0%) και οι βιομηχανικές (44,8%). Το ποσοστό απόκλισης ήταν χαμηλότερο στα ιδρύματα υγείας (28,6%).
Να σημειωθεί πως, στην Ελλάδα όπως και σε όλη την Ευρώπη τα εστιατόρια είναι υποχρεωμένα να αναφέρουν στο μενού τα αλλεργιογόνα συστατικά ανά πιάτο, ή στο τέλος του καταλόγου να υπάρχει επισήμανση ότι οι πελάτες μπορούν να ζητήσουν πληροφορίες για τα αλλεργιογόνα τα οποία το προσωπικό είναι υποχρεωμένο να τα παραδώσει γραπτώς.