Αλλαγές στο διατροφικό σκηνικό από το 1990 – Άνοδος των επεξεργασμένων τροφίμων.
Πώς η πατάτα αντανακλά σημαντικές αλλαγές στις διατροφικές προτιμήσεις της Βρετανίας, διερευνά σε ένα άρθρο με τίτλο «Πατάτες: Πώς οι γεύσεις πατάτας λένε την ιστορία της μεταβαλλόμενης διατροφής της Βρετανίας», η Lauren Orso, δημοσιογράφος δεδομένων στο Nesta. Το άρθρο που δημοσιεύθηκε πριν την εκπνοή του έτους, χρησιμοποιεί τις στατιστικές οικογενειακών τροφίμων της DEFRA για να εντοπίσει τις αγορές τροφίμων και ποτών στο Ηνωμένο Βασίλειο από τη δεκαετία του 1940.
Το άρθρο σημειώνει ότι οι αγορές φρέσκιας πατάτας έχουν μειωθεί κατακόρυφα από το 1974, πέφτοντας από σχεδόν 1,5 κιλό την εβδομάδα σε περίπου 320 γραμμάρια το 2022. Αυτή η μείωση έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την αυξανόμενη δημοτικότητα των επεξεργασμένων πατατών, η οποία σημείωσε αύξηση 100% από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 έως το 2022. Σήμερα, οι επεξεργασμένες πατάτες αποτελούν περίπου το 70% των αγορών πατάτας σε σύγκριση με τις νωπές.
Η πανδημία COVID-19 έφερε μια εκπληκτική ανατροπή στις τάσεις κατανάλωσης πατάτας. Κατά τη διάρκεια του δεύτερου έτους της πανδημίας, υπήρξε μια αξιοσημείωτη άνοδος στις αγορές φρέσκιας πατάτας, πιθανώς λόγω του ότι οι άνθρωποι, ξόδευαν περισσότερο χρόνο μαγειρεύοντας στο σπίτι. Ωστόσο, αυτή η τάση ήταν βραχυπρόθεσμη και το μοτίβο πριν από την πανδημία της μείωσης των αγορών φρέσκιας πατάτας και της αύξησης των αγορών επεξεργασμένης πατάτας επέστρεψε σύντομα.
Εξωτερικοί παράγοντες όπως η κρίση της στερλίνας του 1976 και μια σοβαρή ξηρασία επηρέασαν σημαντικά τη διαθεσιμότητα και την κατανάλωση πατάτας. Παρά τη διαφοροποίηση της βρετανικής δίαιτας στα τέλη της δεκαετίας του 1990, με την αυξημένη κατανάλωση ζυμαρικών και ρυζιού, η ζήτηση για τηγανητές πατάτες και πατατάκια παρέμεινε ισχυρή.
Μια ανησυχητική τάση που σημειώνει η Orso, είναι πως η αγορά επεξεργασμένης πατάτας έχει ξεπεράσει αυτή των λαχανικών από τις αρχές της δεκαετίας του 1990. Αυτή η αλλαγή υπογραμμίζει μια ευρύτερη αλλαγή στις διατροφικές προτιμήσεις, με τα επεξεργασμένα τρόφιμα να γίνονται πιο διαδεδομένα από τις πιο υγιεινές επιλογές.
Το άρθρο προειδοποιεί για την υπεραπλούστευση των ερμηνειών δεδομένων, σημειώνοντας ότι οι αλλαγές στις μεθόδους συλλογής δεδομένων και οι προκαταλήψεις αυτοαναφοράς μπορεί να επηρεάσουν την ακρίβεια τέτοιων μελετών. Το άρθρο προτείνει επίσης, ότι η μεταβαλλόμενη αναλογία επεξεργασμένων προς φρέσκων πατατών και η διαρκής δημοτικότητα της πατάτας εν γενεί, αντικατοπτρίζουν ευρύτερες αλλαγές στο περιβάλλον των τροφίμων και στη συμπεριφορά των καταναλωτών.