Οι Αρχές υποχρέωσαν τις εταιρείες να αλλάξουν τους ισχυρισμούς στις συσκευασίες.
Ο Ευρωπαϊκός κανονισμός ορίζει ότι κατά την επισήμανση και τη διαφήμιση τροφίμων, απαγορεύεται η παροχή πληροφοριών που παραπλανούν τον αγοραστή και οι ισχυρισμοί που χρησιμοποιούνται υπόκεινται σε συγκερκιμένους κανονισμούς. Για παράδειγμα, ένας ισχυρισμός υγείας πρέπει να είναι συγκεκριμένος και επιστημονικά τεκμηριωμένος. Ισχυρισμοί όπως: “ένα σνακ στιγμή μπροστά στην τηλεόραση, όπου μπορείς να πεις ότι είσαι υγιής!” ή «γεμάτα με μοναδικά συστατικά που συμβάλλουν σε έναν υγιεινό τρόπο ζωής» δεν είναι ούτε συγκεκριμένα ούτε τεκμηριωμένα. Επομένως δεν επιτρέπονται. Επίσης ιατρικοί ισχυρισμοί σχετικά με την πρόληψη ή τη θεραπεία μιας ασθένειας – απαγορεύονται κατά την πώληση και την προώθηση τροφίμων.
Η Ολλανδική Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων και Καταναλωτικών Προϊόντων (NVWA) υποστηρίζει πως σχεδόν τα μισά από τα “πλούσια σε πρωτεΐνες” τρόφιμα που εξετάστηκαν δεν πληρούν τους κανόνες για ισχυρισμούς διατροφής και υγείας.
H NVWA εξέτασε 54 προϊόντα που προωθούνται με ισχυρισμό πρωτεΐνης με τις λέξεις “πηγή πρωτεΐνης”, “πλούσιο σε πρωτεΐνη”, ή “πρωτεΐνη” στο μπροστινό μέρος της ετικέτας που πωλούνται από αλυσίδες σούπερ μάρκετ με μερίδιο αγοράς μεγαλύτερο από 5%. Η Υπηρεσία έλεγξε πρώτα εάν ο ισχυρισμός επιτρεπόταν να εμφανίζεται στη συσκευασία ή εάν υπήρχαν επαρκείς πρωτεΐνες στο προϊόν για να τεκμηριωθεί ο ισχυρισμός πρωτεΐνης. Στη συνέχεια αξιολογήθηκε εάν ένα προϊόν περιέχει ισχυρισμούς υγείας ή ιατρικούς ισχυρισμούς, που σημαίνει ότι το προϊόν υποδηλώνει επίδραση στην υγεία ή ευεργετική επίδραση. Εκτός από τη συσκευασία, αξιολογήθηκαν και οι πληροφορίες για το προϊόν στον ιστότοπο του κατασκευαστή.
Στόχος ήταν να διασφαλιστεί ότι αυτές οι πληροφορίες είναι σαφείς και δίκαιες, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να κάνουν ενημερωμένες επιλογές. Είναι σημαντικό ότι προϊόντα που περιέχουν φυσικά πολλές πρωτεΐνες, δημητριακά πρωινού/γρανόλα, συμπληρώματα διατροφής, ποτά και υποκατάστατα κρέατος δεν συμπεριλήφθηκαν σε αυτή τη μελέτη.
H Ολλανδική Αρχή βρήκε ότι τα 25 από τα 54 τρόφιμα και σχετικούς ιστότοπους που εξετάστηκαν ήταν παραπλανητικά ή σοβαρά παραπλανητικά και υποχρέωσε τις εταιρείες να αλλάξουν τις πληροφορίες στη συσκευασία τους.
Δείτε ΕΔΩ τη λίστα με τα παραπλανητικά προϊόντα.