Τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας του κοινού για το πιο θρασύ διαφημιστικό ψέμα συσκευασμένου τροφίμου.
Tο 57% των περισσότερων από 55.000 συμμετεχόντων ψήφισε συνειδητά το Obsties φράουλα-μπανάνα με γιαούρτι από την Alete ως το πιο θρασύ διαφημιστικό ψέμα της χρονιάς. H εταιρεία παιδικών τροφών διαφημίζει το σνακ φρούτων με χαριτωμένα ζωάκια στη συσκευασία “για παιδιά”. Ο ισχυρισμός “χωρίς προσθήκη ζάχαρης” υποδηλώνει ένα αρκετά υγιεινό προϊόν, αλλά τα φρουτάκια αποτελούνται από 72% ζάχαρη!
Ακόμη και αν πρόκειται μόνο για ζάχαρη από φρούτα, δεν είναι πιο υγιεινή από άλλα σάκχαρα. Σύμφωνα με τα κριτήρια του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, τα φρούτα δεν πρέπει να διατίθενται καθόλου στην αγορά για παιδιά.
Η καταναλώτρια Susanne είχε υποβάλει τα φρούτα Alete στην πλατφόρμα παρακολούθησης τροφίμων Schummelmelder.de. Έγραψε: “Με τα χαρακτηριστικά “βιολογικά”, “συνειδητά”, “για παιδιά” και “χωρίς προσθήκη ζάχαρης”, ένα προϊόν που περιέχει 71,8% ζάχαρη παρουσιάζεται ως υγιεινό και ιδανικό για παιδιά”.
Τι ισχύει με τη φρουκτόζη
Η Alete είναι μάρκα της γαλακτοβιομηχανίας Deutsches Milchkontor (DMK). Σε ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προς το foodwatch, η εταιρεία απάντησε στην υποψηφιότητα και παραδέχθηκε ότι “η συγκέντρωση φυσικής (φρουτο)ζάχαρης” εμφανίζεται στα φρουτοειδή.
Αυτό όμως είναι δυσμενές για την υγεία: Η φρουκτόζη στα επεξεργασμένα προϊόντα δεν είναι καλύτερη από την οικιακή ζάχαρη. Υπάρχει ευρεία επιστημονική συναίνεση ότι η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης προάγει την ανάπτυξη πολυάριθμων ασθενειών, όπως η παχυσαρκία, ο διαβήτης τύπου 2 και η τερηδόνα. Η DMK δεν σχολίασε την κύρια κριτική του foodwatch ότι η υψηλή περιεκτικότητα των φρουτοσκευασμάτων σε ζάχαρη σημαίνει ότι δεν πρέπει να διαφημίζονται σε παιδιά σύμφωνα με τα κριτήρια του ΠΟΥ.
Ένας πρόσφατος έλεγχος της αγοράς από το foodwatch δείχνει πως η Alete δεν είναι μια μεμονωμένη περίπτωση. Οι Obsties είναι μεταξύ των ηγετών στα παιδικά σνακ φρούτων όσον αφορά την περιεκτικότητα σε ζάχαρη. Ωστόσο, τα περισσότερα από τα άλλα προϊόντα που εξετάστηκαν δεν πάνε πίσω. Μόλις 14 από τα 77 σνακ φρούτων από φαρμακεία που εξέτασε το foodwatch επιτρέπεται να διατίθενται στην αγορά για παιδιά σύμφωνα με τα κριτήρια του ΠΟΥ.
Προστασία των παιδιών
Η πρώτη θέση για την Alete καθιστά για άλλη μια φορά σαφές ότι οι πολιτικοί πρέπει επιτέλους να αναλάβουν δράση. Η γερμανική κυβέρνηση πρέπει να θεσπίσει αποτελεσματικούς περιορισμούς στη διαφήμιση των σνακ για την προστασία των παιδιών και να τους επεκτείνει και στο σχεδιασμό των συσκευασιών.
Για να επιστήσει την προσοχή στο πρόβλημα της εξαπάτησης των καταναλωτών στον τομέα των τροφίμων, το foodwatch απονέμει από το 2009 τα βραβεία “διαφημιστική απάτη της χρονιάς”. Η Alete έχει ήδη κερδίσει τη πρώτη θέση το 2014 για ένα βρεφικό σκεύασμα με υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες και το 2017 για ένα ζαχαρούχο μπισκότο για μωρά. Η εταιρεία άλλαξε τότε τη συσκευασία του μπισκότου και μείωσε την περιεκτικότητα σε ζάχαρη.
Ωστόσο, η Alete συνεχίζει να διαφημίζει το μπισκότο ως “από 8 μηνών”. Σύμφωνα με τους γιατρούς και τους ειδικούς σε θέματα διατροφής, οι συμπληρωματικές τροφές για βρέφη δεν πρέπει να περιέχουν καθόλου ζάχαρη.