Οι βιώσιμες, χάρτινες συσκευασίες είναι πρωτίστως, για τις εταιρείες, θέμα μάρκετινγκ αλλά υπάρχουν αμφιβολίες για το εάν αποτελούν όντως μία καλή εναλλακτική έναντι των πλαστικών
Οι εταιρείες παραγωγής κέτσαπ γίνονται πιο βιώσιμες, ξεκινώντας από το να αλλάξουν τα μπουκάλια τους από πλαστικά ή γυάλινα, σε χάρτινα. Μάλιστα η εταιρεία κολοσσός στα καρυκεύματα, Kraft Heinz, ανακοίνωσε ότι θέλει να χρησιμοποιήσει νέα μπουκάλια με βάση τον πολτό ξύλου. Σύμφωνα με τον αρθρογράφο David Burrows, η εταιρεία χαρακτήρισε την πρωτοβουλία ως «μπουκάλι κέτσαπ του αύριο» σε ένα δελτίο τύπου. Το πρωτότυπο αναπτύσσεται από την εταιρεία Pulpex, μια συνεργασία μεταξύ της εταιρείας Pilot Lite Group, της Diageo και άλλων εταιρειών. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Diageo είχε ανακοινώσει και την κυκλοφορία ενός χάρτινου μπουκαλιού Johnnie Walker, το οποίο αναμένεται να έχει κυκλοφορήσει μέχρι το 2023.
Ακόμα, βέβαια, η κυκλοφορία του χάρτινου μπουκαλιού της Kraft Heinz είναι σε πολύ πρώιμο στάδιο της δουλειάς τους με την Pulpex, άρα δεν υπάρχει ακόμα κάποια σίγουρη ημερομηνία. Και όμως, ήδη η πρωτοβουλία της Kraft Heinz έχει χαιρετιστεί από πολλούς, συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων ΜΚΟ κατά των πλαστικών. Άλλωστε, οι βιώσιμες, χάρτινες συσκευασίες είναι πρωτίστως, για τις εταιρείες, θέμα μάρκετινγκ.
Όπως ειπώθηκε και προηγουμένως, δεν είναι λίγες οι επωνυμίες που υιοθετούν την πολιτική μείωσης ή κατάργησης του πλαστικού. Η Mondelez και η Walmart ήδη προσαρμόζονται στις αντίστοιχες δεσμεύσεις τους, σε πρώτη φάση μέσω της χρήσης ανακυκλωμένου πλαστικού. Επίσης, στο άμεσο μέλλον, σύμφωνα με τον David Burrows, η Kraft Heinz πρόκειται να κυκλοφορήσει ένα μπουκάλι PET μέσα στο 2022. Όμως, το 39% των πλαστικών συσκευασιών που χρησιμοποιεί παγκοσμίως είναι επί του παρόντος μη ανακυκλώσιμες. Και από εκεί είναι που ξεκινούν τα προβλήματα.
Οι επωνυμίες, εξαιτίας της πίεσης στο να γίνουν ακόμα πιο βιώσιμες, αναζητούν νέα υλικά, στρεφόμενες κυρίως στο χαρτί, τα χαρτοκιβώτια και τα κομποστοποιήσιμα υλικά, όπως για παράδειγμα το «καινοτόμο» μπουκάλι πολτού ξύλου της Kraft Heinz. Ωστόσο, τα πλεονεκτήματα μιας τέτοιας κίνησης είναι ακόμα ασαφή και οι ελάχιστες πληροφορίες που διατίθενται για αυτό προκαλούν ορισμένες ανησυχίες.
Αρχικά, το δελτίο τύπου αναφέρεται σε «ένα μπουκάλι με βάση το χαρτί, ανανεώσιμο και ανακυκλώσιμο από 100% πολτό ξύλου βιώσιμης προέλευσης», το οποίο είναι διαφορετικό από ένα μπουκάλι κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από πολτό ξύλου. Για να μπορέσει κάτι τέτοιο να λειτουργήσει χωρίς διαρροή της κέτσαπ, πρέπει να υπάρχει μια επένδυση στο μπουκάλι, η οποία είναι, συνήθως, μια επίστρωση που δημιουργεί φράγμα μεταξύ της συσκευασίας και του προϊόντος, χωρίς PET, HDPE και BPA, όπως αναφέρει η ιστοσελίδα Just Food. Μέχρι στιγμής η Heinz δεν έχει αποκαλύψει ποια επίστρωση φραγμού θα χρησιμοποιήσει και από τι θα ήταν κατασκευασμένο το καπάκι της φιάλης. Συνεπώς δεν υπάρχουν ακόμα απαντήσεις και επαρκή στοιχεία για το αν αυτά τα χημικά είναι τοξικά ή εισέρχονται στο προϊόν στην περίπτωση ενός χάρτινου μπουκαλιού.
Το άλλο ερώτημα που προκύπτει είναι αν αυτό είναι ανακυκλώσιμο. Η επίστρωση, σύμφωνα με την εταιρεία, «θα αντιπροσωπεύει ένα πολύ μικρό ποσοστό του συνολικού μπουκαλιού», το οποίο «αναμένεται να είναι ευρέως και εύκολα ανακυκλώσιμο σε ροές απορριμμάτων χαρτιού». Από αυτό συμπεραίνεται πως ούτε η δυνατότητα για ανακύκλωση είναι 100% επιβεβαιωμένη. Ένα άλλο ζήτημα που επισημάνθηκε από ειδικούς σε θέματα συσκευασίας είναι εάν τα εργοστάσια ανακύκλωσης θα αναγνωρίσουν τα μπουκάλια ως πλαστικά, καθώς οι ροές χαρτιού τείνουν να είναι επίπεδες, ενώ τα μπουκάλια είναι τρισδιάστατα. Όσον αφορά στο καπάκι, η Kraft Heinz εξετάζει το πολυπροπυλένιο (PP), καθώς και άλλες μη πλαστικές επιλογές, αλλά δεν αποκλείεται να μείνουν και στο πλαστικό.
Είναι τελικά καλύτερο το χάρτινο μπουκάλι από το πλαστικό ή το γυάλινο; Σίγουρα, πρέπει να εξεταστούν παράγοντες από την εταιρεία, όπως το κόστος ή η λειτουργικότητα. Σίγουρα έχει περιβαλλοντικά οφέλη, όπως, χαμηλότερο αποτύπωμα CO2, αλλά υπάρχει ακόμα μεγάλη ασάφεια ως προς τα ακριβή του πλεονεκτήματα. Επειδή μία συσκευασία δεν είναι φτιαγμένη από πλαστικό, δεν σημαίνει ότι είναι απαραίτητα πιο βιώσιμη.