Η περίοδος που διανύουμε, παρά τις δυσκολίες της είναι ιδανική ευκαιρία να κάνει η κάθε επιχείρηση μια ενδοσκόπηση στο τι πρέπει να κρατήσει και τι πρέπει να αλλάξει
Τα τελευταία χρόνια έχουν παρουσιαστεί άνευ προηγουμένου προκλήσεις για τη βιομηχανία παραγωγής τροφίμων και ποτών, ειδικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Οι αυξημένες απαιτήσεις των καταναλωτών, η έλλειψη πρώτων υλών και εργατικών χεριών ήταν ζητήματα που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις, χωρίς να συνυπολογίσει κανείς παράγοντες που αφορούν το αυξημένο κόστος στους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Αυτή η περίοδος, παρά τις δυσκολίες της ήταν η ιδανική ευκαιρία να κάνει η κάθε επιχείρηση μια ενδοσκόπηση στο τι πρέπει να κρατήσει και τι πρέπει να αλλάξει. Ο John Robertson, Αντιπρόεδρος του Life Cycle Engineering’s Reliability Consulting Group παραδίδει μαθήματα παραγωγικότητας για τις επιχειρήσεις στον κλάδο των τροφίμων.
Ο πυρήνας είναι ο άνθρωπος
Ας ξεκινήσουμε από την ίδια τη φιλοσοφία των επιχειρήσεων. Οι εταιρείες χρειάζεται να υιοθετήσουν μια πιο έξυπνη κουλτούρα λειτουργικότητας, η οποία αφορά στην πραγματικότητα συνεργασία του εργατικού δυναμικού και της τεχνολογίας.
Η τεχνολογία είναι σημαντικός παράγοντας για όλους τους κλάδους, αλλά από μόνη της δεν επαρκεί. Όχι χωρίς τους εργαζόμενους. Για αυτό το λόγο, ο άνθρωπος πρέπει να είναι ο πυρήνας μιας επιχείρησης. Η στάση αυτή δεν οδηγεί μόνο σε μια καλά οργανωμένη η εταιρεία, αλλά και για να διατηρείται ο εξοπλισμός ακόμα πιο λειτουργικός, στο έμμεσο και το άμεσο μέλλον. Άλλωστε, ένας εργαζόμενος που γνωρίζει καλά τον εξοπλισμό μιας εταιρείας, γνωρίζει και πώς να ανταποκριθεί σε περιπτώσεις «κρίσης», καθώς και πώς να τον αξιοποιήσει πιο παραγωγικά. Έτσι, η διεύθυνση ενός οργανισμού μπορεί να είναι πιο «ήσυχη» για την ασφάλεια των εργαζομένων, τη διατήρηση των πρώτων υλών και μηχανημάτων σε καλή κατάσταση και απελευθερώνεται χρόνος για να επικεντρωθεί σε νέες ιδέες.
Καλός προγραμματισμός ισούται με μια λειτουργική επιχείρηση
Σε μια περίοδο που οι συνθήκες διαταράσσουν την ομαλή λειτουργία μιας επιχείρησης, όπως προαναφέρθηκε ως παράδειγμα η πανδημία, οι ελλείψεις στον τομέα της παραγωγής, ας πούμε, των βιομηχανιών τροφίμων μεταφράστηκε σε άσκοπες, πολλές φορές, υπερωρίες.
Αυτή η στρατηγική, ενώ είχε ως σκοπό της να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες των εργοστασίων μέσω της συνεχούς κάλυψης των βαρδιών με υπαλλήλους, θα μπορούσε να οδηγήσει σε περισσότερες αστοχίες. Κάποιος που είναι κουρασμένος και εξαντλημένος δεν μπορεί να αποδώσει και στην εργασία του. Για αυτό το λόγο, μια επιχείρηση πρέπει σε κάθε περίπτωση να είναι στελεχωμένη με την προοπτική μιας βάρδιας με διαλείμματα και εναλλαγές εργαζόμενων. Φυσικά, χρειάζεται να ειδοποιούνται και εγκαίρως. Αν τηρούνται όλα τα παραπάνω, θα εξασφαλιστεί μια λειτουργική και δυναμική ομάδα για κάθε επιχείρηση.
Η τεχνολογία ως αρωγός μιας επιχείρησης
Η επιτάχυνση των πρωτοβουλιών ψηφιακού μετασχηματισμού και των τεχνολογιών Industry 4.0, σύμφωνα με τον John Robertson, την τελευταία δεκαετία έχει δημιουργήσει μια τεράστια ευκαιρία για νέα επίπεδα παραγωγικότητας, ασφάλειας και βιωσιμότητας στον κλάδο. Και ενώ πολλές εταιρείες σήμερα αναπτύσσουν ψηφιακές τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η εικονική πραγματικότητα και η ανάλυση δεδομένων, πολύ λίγες τις αξιοποιούν αποτελεσματικά.
Η τεχνητή νοημοσύνη, αν αξιοποιηθεί στο μέγιστο από μια επιχείρηση στον τομέα της εστίασης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την κλιμάκωση των λειτουργιών, τη μείωση του χρόνου επεξεργασίας τροφίμων, την αύξηση των εσόδων και τη δυνατότητά της να παραμείνει ανταγωνιστική. Η τεχνολογία μπορεί επίσης να αυτοματοποιήσει περιττές εργασίες και να βελτιώσει τις λειτουργίες αξιοποιώντας οπτικά βοηθήματα και αυτοματοποιημένη μάθηση, μέσω πληροφοριών που μπορούν να βοηθήσουν τους υπαλλήλους να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις σε κάθε επίπεδο, βελτιώνοντας, έτσι την αποτελεσματικότητα.
Η αλλαγή ξεκινά από την κορυφή της πυραμίδας
Ένας έξυπνος μετασχηματισμός μιας εταιρικής κουλτούρας αφορά την ευαισθητοποίηση, την αποδοχή και την υποστήριξη από τους υπαλλήλους. Ωστόσο, αυτοί που βρίσκονται σε πιο υψηλές θέσεις, καμιά φορά αντιστέκονται στην αλλαγή, καθώς έχουν «κολλήσει» σε ένα συγκεκριμένο μοντέλο λειτουργίας που θεωρούν αποδοτικό.
Είναι, λοιπόν, στο χέρι της ηγεσίας ενός οργανισμού, πρώτα απ’ όλα, να διαχειριστεί την έννοια της αλλαγής προς όφελος της επιχείρησης, «ξεριζώνοντας» τυχόν παθογένειες που την κρατούν πίσω. Χρειάζεται προγραμματισμός, αποδοχή των νέων τεχνολογιών και καινοτομιών και, πάνω από όλα, ανθρωποκεντρική προσέγγιση.