Όταν η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία τον περασμένο μήνα, άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντέδρασαν με άμεση καταδίκη της εισβολής ενώ πολλά σουπερμάρκετ και μπαρ άρχισαν να μποϊκοτάρουν τις ρωσικές βότκες. Τώρα τα γεγονότα “τρέχουν” και μία από τις πλέον εμβληματικές μάρκες βότκας στον κόσμο θα αλλάξει επίσημα το όνομά της -τουλάχιστον εκτός Ρωσίας-. Η Stolichnaya Vodka — η έκδοση που παράγει ο Όμιλος Stoli — θα ονομάζεται πλέον απλώς Stoli Vodka.
Ο Όμιλος Stoli έγραψε ότι αυτό το rebrand που τερματίζει τη χρήση του πλήρους ονόματος Stolichnaya ήρθε ως “άμεση απάντηση στην εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία” με τρεις παράγοντες να παίζουν καθοριστικό ρόλο στην απόφαση: “η σθεναρή θέση του ιδρυτή για το καθεστώς Πούτιν, η αποφασιστικότητα των εργαζομένων της Stoli να λάβουν δράση και την επιθυμία να αναπαραστήσουμε με ακρίβεια τις ρίζες του Stoli στη Λετονία».
Η σύγχρονη ιστορία της Stolichnaya ίσως είναι λίγο μπερδεμένη. Η διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης ξεκίνησε μια συνεχιζόμενη συζήτηση για το εάν η Stolichnaya παραμένει ρωσική κρατική μάρκα ή αν έγινε ιδιωτική οντότητα — και οι δύο πλευρές φτιάχνουν μια εκδοχή της βότκας. Στη Ρωσία, η Stolichnaya Vodka είναι κρατική γι’ αυτό και εκεί θα διατηρηθεί το πλήρες όνομα: Stolichnaya. Αλλά για το μεγαλύτερο μέρος του υπόλοιπου κόσμου, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, η Stolichnaya Vodka παράγεται στη Λετονία από τον Όμιλο Stoli με έδρα το Λουξεμβούργο, ο οποίος ελέγχεται από τον εξόριστο Ρώσο δισεκατομμυριούχο Γιούρι Σέφλερ.
Και έτσι, για να διαφοροποιήσει περαιτέρω αυτή τη Stolichnaya που δεν παράγεται στη Ρωσία ο Shefler ανακοίνωσε ότι η εταιρεία του θα αφαιρέσει το “-chnaya” από το όνομα της βότκας που υπογράφει.
«Ενώ είμαι εξόριστος από τη Ρωσία από το 2000 λόγω της αντίθεσής μου στον Πούτιν, παρέμεινα περήφανος για τη μάρκα Stolichnaya», ανέφερε ο Σέφλερ στην ανακοίνωση. “Λάβαμε την απόφαση να ανανεώσουμε την επωνυμία εξ ολοκλήρου καθώς το όνομα δεν αντιπροσωπεύει πλέον τον οργανισμό μας. Πάνω από οτιδήποτε άλλο, εύχομαι η “Stoli” να αντιπροσωπεύει την ειρήνη στην Ευρώπη και την αλληλεγγύη με την Ουκρανία.”
Η Shefler πιθανότατα έχει και ένα άλλο κίνητρο: Την πιθανότητα μποϊκοτάζ της μάρκας που οι περισσότερο νομίζουν ότι παράγεται εξ ολοκλήρου στη Ρωσία και αυτό θα σήμαινε ενδεχομένως μεγάλη οικονομική ζημιά για την εταιρεία.