Η φέτα και το γιαούρτι οδηγούν τις εξαγωγές της Ελλάδας στην κατηγορία τροφίμων και ποτών σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία.
Σύμφωνα με τον Enterprise Greece, έναν οργανισμό που προωθεί τις ελληνικές εξαγωγές και προσελκύει ξένες επενδύσεις, οι εξαγωγές φέτας έχουν αυξηθεί κατά 700% σε σύγκριση με μια δεκαετία πριν, και αντιπροσωπεύουν πλέον 1 δισ. ευρώ σε πωλήσεις στο εξωτερικό, από 142 εκατ. ευρώ το 2014.
Ο πρόεδρος της Εθνικής Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΘΕΑΣ), Παύλος Σατόλιας, παρομοίασε τη φέτα με «λευκό χρυσό» για την ελληνική οικονομία, αναφερόμενος στην αύξηση των εξαγωγών τα τελευταία χρόνια, με όλο και περισσότερες χώρες να ανοίγουν τις αγορές τους για να υποδεχθούν τη «βασίλισσα» των ελληνικών τυριών.
«Περίπου το 65% της ετήσιας παραγωγής φέτας στη χώρα προορίζεται πλέον για εξαγωγές», δήλωσε πρόσφατα στην εφημερίδα Πελοπόννησος ο Σατόλιας.
Ο πρόεδρος της ΕΘΕΑΣ συνέχισε λέγοντας ότι «η φέτα πρέπει να είναι το αυθεντικό προϊόν. Υπάρχει μόνο ένας τρόπος για να το πετύχουμε αυτό: Ένα αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο που θα λειτουργεί αποτρεπτικά. Κανείς δεν μπορεί να παίζει με τη χώρα μας».
Σύμφωνα με το Enterprise Greece τα ελληνικά τρόφιμα και ποτά συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος στις ξένες αγορές, αψηφώντας την επιβράδυνση των παγκόσμιων εξαγωγών που έχει επιβαρύνει άλλα προϊόντα και υπογραμμίζοντας τη συνεχιζόμενη δημοτικότητα της ελληνικής κουζίνας.
Εν μέσω μιας μέτριας μόνο αύξησης 2,7% στο παγκόσμιο εμπόριο εμπορευμάτων μέχρι στιγμής φέτος, οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων και ποτών έχουν αυξηθεί κατά περίπου 7%, και τα φετινά κέρδη αντιπροσωπεύουν τα τελευταία σε μια περίπου δεκαετία συνεχούς αύξησης.
Συνολικά, οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων έχουν υπερδιπλασιαστεί σε αξία σε πάνω από 10 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως τα τελευταία 10 χρόνια, και ο τομέας παραμένει ακρογωνιαίος λίθος της ελληνικής οικονομίας.
Ένας από τους λόγους για την άνοδο των εξαγωγών τροφίμων είναι η αυξανόμενη δημοτικότητα της μεσογειακής διατροφής στους συνειδητοποιημένους ως προς την υγεία καταναλωτές σε όλο τον κόσμο. Για παράδειγμα, το αμερικανικό ειδησεογραφικό περιοδικό U.S. News & World Report ανακήρυξε τη μεσογειακή διατροφή ως την καλύτερη συνολική διατροφή για έβδομη συνεχή χρονιά.
Ταυτόχρονα, υπάρχει αυξανόμενη αναγνώριση της ανώτερης ποιότητας των ελληνικών προϊόντων διατροφής, κάτι που έγινε όλο και πιο έντονο κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Κόβιντ, όταν τα ελληνικά τρόφιμα και συστατικά κέρδισαν την προτίμηση στην Ευρώπη έναντι των ανταγωνιστικών προϊόντων από άλλες χώρες. Αυτό βοήθησε επίσης τους Έλληνες παραγωγούς να εισέλθουν και να επεκταθούν σε νέες αγορές εκτός Ευρώπης, ιδίως στη Βόρεια Αμερική και την Ασία.
Βοηθώντας στην προβολή του ελληνικού τομέα τροφίμων, οι Έλληνες εξαγωγείς εμφανίστηκαν σε αριθμό ρεκόρ στη γιγαντιαία έκθεση τροφίμων SIAL στο Παρίσι, αυτόν τον μήνα, στη γαστρονομική πρωτεύουσα της Ευρώπης.
Η διετής έκθεση, η οποία πραγματοποιήθηκε από τις 19 έως τις 23 Οκτωβρίου και γιόρτασε την 60ή επέτειό της, είναι η μεγαλύτερη εμπορική έκθεση F&B που πραγματοποιείται φέτος, προσελκύοντας περίπου 265.000 επισκέπτες και περισσότερους από 7.000 εκθέτες από περίπου 200 χώρες.
Η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε συνολικά από περίπου 280 εκθέτες, συμπεριλαμβανομένης μιας εθνικής αντιπροσωπείας 120 εταιρειών που οργανώθηκε από τον Οργανισμό Enterprise Greece, σηματοδοτώντας την 40ή χρονιά που οι Έλληνες εκθέτες συμμετέχουν στην έκθεση.