Τους τελευταίους 18 μήνες, οι τάσεις των τροφίμων που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα, έχουν κερδίσει έδαφος. Οι καταναλωτές επανεκτίμησαν τις διατροφικές τους επιλογές και τάσεις σε σχέση με αυτές που επικρατούσαν πριν από την πανδημία. Υπάρχει πλέον αυξανόμενη συνειδητοποίηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, αρκετά μέρη αντιμετωπίζουν ελλείψεις τροφίμων και οι καταναλωτές είναι περισσότερο εστιασμένοι στην υγεία και την ευημερία.
Σε αυτό το πλαίσιο, η κορυφαία πλατφόρμα καινοτομίας της Ευρώπης του κλάδου των «απαλλαγμένων από» τροφίμων, (Free From Functional & Health Ingredients FFF&HI) επιστρέφει στο Άμστερνταμ από τις 23 έως τις 24 Νοεμβρίου 2021.
Οι «Free From» τάσεις παρουσίασαν άνοδο το 2020
Σύμφωνα με τον ερευνητικό εταίρο της FFF&HI, την εταιρεία Mintel, η αύξηση των πωλήσεων στην αγορά τροφίμων «free from», επιταχύνθηκε το 2020 έπειτα από επιβράδυνση το 2019. Η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 16,9% για να φτάσουν τα 1,17 δισεκατομμύρια ευρώ.
Οι πωλήσεις στη συγκεκριμένη αγορά αυξήθηκαν σε 762,60 εκατομμύρια ευρώ το 2020, με τις πωλήσεις στα προϊόντα χωρίς γαλακτοκομικά και λακτόζη, να φτάνουν τα 532,18 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτό αποδόθηκε στο κλείσιμο της βιομηχανίας τροφίμων και στις εκτεταμένες ελλείψεις αποθεμάτων, που είχαν ως αποτέλεσμα οι καταναλωτές αναγκαστικά να αλλάξουν τις αγοραστικές τους συνήθειες, επιλέγοντας συχνά εναλλακτικές λύσεις για τα συνηθισμένα γεύματά τους – και αυτή η αναγκαία μετατόπιση της κατανάλωσης αναμένεται να οδηγήσει σε μόνιμη αλλαγή.
Στο φετινό FFF&HI, μια σειρά προμηθευτών τροφίμων και ποτών, που ειδικεύονται σε προϊόντα της κατηγορίας «free-from», θα διασφαλίσουν ότι οι διεθνείς συμμετέχοντες θα ενημερωθούν για τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα συστατικά και τις κυκλοφορίες καινοτόμων προϊόντων. Με έξι ζώνες που καλύπτουν «free–from», συστατικά, λειτουργικά, vegan, βιολογικά – φυσικά, και συσκευασίες, οι εκθέτες θα παρουσιάσουν τα πιο καινούργια τους προϊόντα.
Οι διατροφικές αλλαγές βλέπουν ανάπτυξη σε φυτικές εναλλακτικές λύσεις
Κάτι που φαινόταν να είναι μια αναδυόμενη τάση πριν από την πανδημία, η μείωση της κατανάλωσης του κρέατος, έχει πλέον προωθηθεί περισσότερο από την πανδημία. Οι φυτικές εναλλακτικές λύσεις έχουν κερδίσει γρήγορα δημοτικότητα σε ολόκληρη την Ευρώπη, με το 40% των καταναλωτών να θεωρείται ότι έχουν μειώσει ή σταματήσει να τρώνε κόκκινο κρέας.
Περαιτέρω έρευνα από το The Vegan Society δείχνει μια απότομη αύξηση σε αυτές τις «δοκιμαστικές» αγορές φυτικών εναλλακτικών λύσεων, οι οποίες συχνά γίνονται συνήθεις αγοραστικές συνήθειες.
Η Vegan Society, στην έκθεσή της, η «Αλλαγή διατροφής κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19», αποκάλυψε ότι το 20% των καταναλωτών μείωσαν κατανάλωση κρέατος, ενώ το 12% μείωσε την πρόσληψη αυγών και γαλακτοκομικών προϊόντων. Από αυτούς που περικόπτουν τα ζωικά προϊόντα, το 35% υποκινήθηκε από ανησυχίες για την υγεία, ενώ το 30% ανέφερε τις περιβαλλοντικές ανησυχίες ως το πρωταρχικό κίνητρο.
Αυτή η μετάβαση σε μια πιο φυτική διατροφή δεν θεωρείται ότι θα αλλάξει σύντομα. Η ίδια έρευνα αποκάλυψε ότι πάνω από τους μισούς ερωτηθέντες (54%) αγόρασε κάποιο προϊόν εναλλακτικό του κρέατος για πρώτη φορά αυτή την περίοδο, και το εντυπωσιακό 78% εξ αυτών δήλωσε πως προτίθεται να προβεί σε παρόμοιες αγορές στο μέλλον. Αυτό ισχύει και για τα φυτικά εναλλακτικά προϊόντα του γάλακτος: το 43% αγόρασε για πρώτη φορά ρόφημα βρώμης, ενώ το 30% επέλεξε «γάλα» καρύδας. Ομοίως, τα vegan τρόφιμα όπως τα όσπρια, συμπεριλαμβανομένων των φακών και των ρεβιθιών ήταν επίσης σε άνοδο.
Ειδικοί του κλάδου συγκεντρώνονται για να συζητήσουν τις αναδυόμενες τάσεις
Ένα ευρύ φάσμα θεμάτων και πληροφοριών για προϊόντα λιανικής σχετικά με τις vegan, φυτικές, βιολογικές, λειτουργικές και αγοραστικές τάσεις του μάρκετινγκ θα εμφανιστεί στο πρόγραμμα, με βασικούς ομιλητές από τη Euromonitor International, την Kline, την Deloitte και την Mintel.
Η ProVeg International θα παρουσιάσει ευρήματα της έρευνας της εταιρείας σχετικά με το πώς νιώθουν οι καταναλωτές 11 διαφορετικών ευρωπαϊκών χωρών σε σχέση με τα φυτικά προϊόντα.
Εκτός από το γεμάτο πρόγραμμα των βασικών ομιλιών και σεμιναρίων, οι επισκέπτες μπορούν να οργανώσουν εξατομικευμένες συναντήσεις δικτύωσης one-to-one ή στρογγυλής τραπέζης, να εξασφαλίσουν συναντήσεις πρόσωπο με πρόσωπο με πιθανούς εμπορικούς και στρατηγικούς εταίρους μέσω του διεθνούς προγράμματος «εύρεσης συμπαικτών» της εκδήλωσης.
Η έκθεση θα λειτουργήσει σε συνεργασία με την Free From Plastics Packaging, που στοχεύει στην εξυπηρέτηση των αγορών τροφίμων, φαρμακευτικών προϊόντων, καλλυντικών και πολυτελών ειδών. Αυτή η ειδική εκδήλωση, όπως αναφέρει το ISN, επικεντρώνεται στην απαίτηση για βιώσιμες συσκευασίες και στις τελευταίες εξελίξεις σε αυτόν τον χώρο, συμπεριλαμβανομένων των βιοδιασπώμενων και ανακυκλώσιμων λύσεων συσκευασίας, εναλλακτικών και φιλικών προς το περιβάλλον συσκευασιών, καθώς και εναλλακτικών λύσεων χαρτονιού και χαρτιού.