Εγγυάται η πνευματική ιδιοκτησία την επιτυχία του φυτικού κρέατος;
Η δημοτικότητα των προϊόντων χωρίς κρέας έχει αυξηθεί ραγδαία τα τελευταία, αφού πλέον οι vegetarians και οι vegans εκπροσωπούν το 1% του παγκόσμιου πληθυσμού. Αν και οι φυτικές δίαιτες αυτές καθαυτές, έχουν υιοθετηθεί εδώ και πολύ καιρό για θρησκευτικούς, ηθικούς και λόγους υγείας, οι εναλλακτικές πρωτεΐνες και τα λεγόμενα φυτικά κρέατα είναι πρόσφατο φαινόμενο, πλην ταχέως εξελισσόμενο.
Αλλά σε αυτό τον μεγάλο ανταγωνισμό που σταδιακά δημιουργείται, μια εταιρεία πρέπει να ξεχωρίσει από τις άλλες αν θέλει να παραμείνει στην αγορά. Πώς θα γίνει αυτό; Η βρετανική δικηγορική εταιρεία Mewburn Ellis παραθέτει στο New Food Magazine τις δικές της συμβουλές για μια ολοκληρωμένη στρατηγική πνευματικής ιδιοκτησίας για να ευδοκιμήσουν οι εταιρείες εναλλακτικών πρωτεϊνών στην ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά.
Πρέπει να μοιάζει με κρέας
Είναι αρκετά προφανές ότι όσο δημοφιλές κι αν γίνει, το εναλλακτικό κρέας δεν θα υποκαταστήσει ποτέ το πραγματικό. Ακόμα και όσοι επιλέγουν να το εγκαταλείψουν εκφράζουν παράπονα, ότι το κρέας φυτικής προέλευσης δεν είναι το ίδιο με το ζωικό.
Yφή και αίσθηση
Ως εκ τούτου, η πρώτη πρόκληση είναι να προσομοιάζουν οι εναλλακτικές πρωτεΐνες οπτικά, γευστικά και από πλευράς υφής το κρέας.
Βέβαια, η απομίμηση της συνολικής γεύσης του συμβατικού κρέατος είναι περίπλοκη, καθώς είναι και άλλοι παράγοντες πέρα από τους προαναφερθέντες, όπως οι αλλαγές στην αίσθηση κατά τη θερμότητα.
Για αυτό οι ειδικοί προσπαθούν να εντοπίσουν τους παράγοντες που θα βελτιώσουν τη γεύση, όπως είναι για παράδειγμα η χρήση της λεγεμοσφαιρίνης σόγιας από την εταιρεία Impossible Foods , η οποία δίνει στο τελικό προϊόν τη μεταλλική γεύση που έχουν τα παραδοσιακά κρέατα.
Ένας άλλος παράγοντας, είναι γενικότερα η αίσθηση στο στόμα. Οι φυτικές πρωτεΐνες είναι συνήθως σφαιρικές και δεν έχουν τις ίνες που έχει το ζωικό κρέας. Αλλά η τεχνολογία έχει βελτιωθεί και σε αυτό.
Χαρακτηριστικά, η εταιρεία Redefine Meat μέσα από την τρισδιάστατη εκτύπωση «Meat Matrix Manufacturing» μπορεί να εντάξει στα προϊόντα της μια απομίμηση «λίπους» και «μυών» ώστε να μιμούνται με ακρίβεια την παραδοσιακή δομή του κρέατος.
Ίσως το δυσκολότερο όλων είναι η αποτύπωση των μορφών που παίρνει το κρέας όταν μαγειρεύεται. Σε αυτό τον παράγοντα, όμως, η εταιρεία THIS έχει αναπτύξει μια ιδιόκτητη σύνθεση λίπους (“Fat 2.0”) από ανάμεικτα φυτικά έλαια και φυτικό κόμμι που μιμείται τη μαγειρική ιδιότητα των ζωικών λιπών, αναφέρει η εταιρεία στο New Food Magazine.
Μπορεί η πνευματική ιδιοκτησία του προϊόντος να βοηθήσει;
Για την δικηγορική εταιρεία Mewburn Ellis , μια καλά μελετημένη στρατηγική πνευματικής ιδιοκτησίας, μπορεί να οδηγήσει μια φυτική εταιρεία κρέατος να ξεχωρίσει από τις μυριάδες που κυκλοφορούν στα ράφια των σουπερμάρκετ.
Ένα επιτυχημένο προϊόν στο χώρο του φυτικού κρέατος, πρέπει αφενός να συνδυάζει καινοτόμα τεχνολογία και «έξυπνη» επωνυμία, κάτι στο οποίο βοηθούν τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας, όσον αφορά στην προστασία μιας καινοτομίας.
Οι λεγόμενες πατέντες «προϊόντος» μπορούν να προστατεύσουν τα συστατικά του κρέατος φυτικής προέλευσης, συμπεριλαμβανομένων ενώσεων, κυττάρων, φυτών ή μυκήτων με επιθυμητές ιδιότητες όπως η γεύση ή η υφή, αναφέρουν οι ειδικοί της Mewburn Ellis.
Και επειδή ένα προϊόν φυτικού κρέατος μπορεί να είναι το αποτέλεσμα πολλαπλών καινοτομιών, καθεμία από τις οποίες μπορεί να προστατεύεται με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, χρειάζεται μια ολοκληρωμένη στρατηγική, για να προστατεύονται όλες μαζί, είτε αφορούν σε μια καινοτομία υφής είτε απλά για το λογότυπο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η αυστριακή Startup 3D και Food-Technology, Revo Foods που παρουσίασε για πρώτη φορά ένα εξαιρετικά ρεαλιστικό φιλέτο σολομού φυτικής προέλευσης σε μια εκδήλωση δημόσιας γευσιγνωσίας.
Το φιλέτο, που αποτελείται από 100% φυτικά συστατικά, παρασκευάστηκε από σεφ με αστέρι Michelin και αξιολογήθηκε από 10 δοκιμαστές. Η startup έχει ήδη καταθέσει δύο διπλώματα ευρεσιτεχνίας για νέες τεχνολογίες για την παραγωγή φυτικών προϊόντων ψαριών Generation 2.0. Τα πρώτα φιλέτα σολομού Revo Foods έγιναν διαθέσιμα στα καταστήματα από τις αρχές του 2023.