H καταναλωτική οργάνωση BEUC κατηγορεί πολλές γνωστές εταιρείες για greenwashing εις βάρος των καταναλωτών.
Ο όρος greenwashing ή στα ελληνικά “πράσινο ξέπλυμα”, υποδηλώνει ουσιαστικά τη διαμόρφωση μιας ψευδούς και παραπλανητικής εικόνας για την περιβαλλοντική συμμόρφωση μας εταιρείας, μέσα από τα προϊόντα, τις συσκευασίες ή τις μεθόδους παραγωγής που χρησιμοποιεί, δείχνοντας ένα πιο “πράσινο” πρόσωπο στον καταναλωτή.
Για greenwashing κατηγορεί έκθεση από την Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών (BEUC) πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες, οι οποίες παρουσιάζουν ψευδώς τα προϊόντα τους -που μπορούν να βρεθούν σε πολλά ράφια σουπερμάρκετ- ως ουδέτερου αποτυπώματος σε διοξείδιο του άνθρακα (CO2).
Με τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής να καλπάζουν απειλητικά προς την επισιτιστική ασφάλεια της Ευρώπης, πολλές εταιρείες αναγκάζονται να συμμορφωθούν με τους στόχους για μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, με το έτος κλειδί να είναι για τις περισσότερες το 2030.
“Το να υπάρχει 100% ουδέτερο CO2 σε ένα προϊόν είναι επιστημονικά ανακριβές και παραπλανητικό για τους καταναλωτές. Δεν υπάρχει τρόπος για τους καταναλωτές στο σούπερ μάρκετ να επαληθεύσουν ότι χρησιμοποιούν έργα δέσμευσης άνθρακα για να δικαιολογήσουν αυτόν τον ισχυρισμό”, αναφέρει η Emma Calvert, ανώτερη υπεύθυνη για την πολιτική τροφίμων στο BEUC, σε δήλωσή της στον ιστότοπο Euronews. H οργάνωση ζητά την απαγόρευση αυτών των τύπων ετικετών.
Ως επιπλέον επιχείρημα, η οργάνωση επικαλείται την μη εγκυρότητα του ισχυρισμού των εταιρειών ότι τα προϊόντα είναι ουδέτερα για το CO2, καθώς χρησιμοποιούν αντιστάθμιση άνθρακα, το οποίο συνιστά μια πίστωση άνθρακα για να εξισορροπήσουν τις δικές τους εκπομπές. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι ναι μεν εκπέμπουν άνθρακα επί του παρόντος, ενώ κάνουν δεσμεύσεις για το μέλλον ή χρηματοδοτούν έργα, όπως δεντροφυτεύσεις. Αλλά, αυτά τα έργα μπορεί να πάρει χρόνο να υλοποιηθούν και δεν αποτελούν μια ουσιαστική και άμεση λύση στα τωρινά περιβαλλοντικά προβλήματα.
Στο μεταξύ, όπως είχαμε αναφέρει και σε παλαιότερο κείμενο, η Coca-Cola κέρδισε δύο αγωγές πρόσφατα όσον αφορά το greenwashing, σύμφωνα με το News Bloomberg, μια στην Καλιφόρνια και μια άλλη στην Περιφέρεια της Κολούμπια. Οι δικαστές διαπίστωσαν πως οι περιβαλλοντικές δηλώσεις της εταιρίας δεν ήταν παραπλανητικές για τους καταναλωτές. Ωστόσο, η γενική σύμβουλος της Earth Island, Sumona Majumdar δήλωσε: “Βασικά διαφωνούμε με τις εταιρείες που ισχυρίζονται ότι είναι βιώσιμες όταν οι επιχειρηματικές πρακτικές τους βασίζονται στην εξόρυξη και τη χρήση πλαστικού”.