Οι εταιρείες οινοπνευματωδών τάσσονται υπέρ των κωδικών QR. Ανάμεικτη αντιμετώπιση από την Επιτροπή.
Οι αποφάσεις της ΕΕ για την επισήμανση του αλκοόλ, συμπεριλαμβανομένων των προτάσεων για την υποχρεωτική επισήμανση των συστατικών και της περιεκτικότητας σε θρεπτικά συστατικά στα αλκοολούχα ποτά, προβλέπεται να εφαρμοστούν μέχρι το τέλος του 2022 και προειδοποιήσεις για την υγεία στις ετικέτες έως το τέλος του 2023. Στόχος είναι η καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τυχόν αρνητικά που εγκυμονεί η κατανάλωση ενός συγκεκριμένου αλκοολούχου ποτού.
Ένας σημαντικός λόγος ύπαρξης ενός ενιαίου συστήματος σε επίπεδο ΕΕ είναι η ταυτόχρονη και ενιαία παροχή πληροφοριών προς τους καταναλωτές, χωρίς να τους διχάζει. Σύμφωνα με το Euractiv Ένας προτεινόμενος τρόπος να πετύχει καλύτερα αυτό το σύστημα επισήμανσης είναι να γίνει ψηφιακά, κάτι που υποστηρίζουν και πολλοί ιδιώτες.
Πέρυσι, το λόμπι οινοπνευματωδών ποτών spiritsEUROPE και η ένωση κρασιού της ΕΕ Comité Européen des Entreprises Vins (CEEV) κυκλοφόρησαν ένα διαδικτυακό εργαλείο σχεδιασμένο για να υποστηρίξει τις εταιρείες κρασιού και οινοπνευματωδών ποτών στη δημιουργία ηλεκτρονικών ετικετών, με πληροφορίες, όπως τα συστατικά και η βιωσιμότητα. Η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία κρασιών και οινοπνευματωδών ποτών στον κόσμο, Pernod Ricard, παρουσίασε και η ίδια το ψηφιακό σύστημα, δηλώνοντας έτσι τη στήριξή της σε αυτό.
Τι θα περιλαμβάνει η νέα ψηφιακή ετικέτα
Η «ψηφιακή ετικέτα», που θα κυκλοφορήσει φέτος στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ σε κάποια οινοπνευματώδη ποτά, θα επεκταθεί σταδιακά σε όλες τις μάρκες τους παγκοσμίως. Βασίζεται στην τεχνολογία κωδικών QR.
Οι πληροφορίες σχετικά με τη βιωσιμότητα των προϊόντων διατροφής στην επικείμενη εναρμονισμένη επισήμανση της ΕΕ στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας θα βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στα δεδομένα που συλλέγονται από τους παραγωγούς, δήλωσε αξιωματούχος της ΕΕ.
Ηλεκτρονικές ετικέτες στη μεταρρύθμιση της ΚΓΠ
Σε ρυθμιστικό επίπεδο, η ηλεκτρονική επισήμανση εισήχθη ήδη στην πρόσφατη μεταρρύθμιση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΓΠ), όπου, για πρώτη φορά, συμπεριλήφθηκε διάταξη για υποχρεωτική ενημέρωση μέσω ψηφιακών εργαλείων για κρασιά και αρωματισμένα αμπελοοινικά προϊόντα.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, από τον Νοέμβριο του 2023, όλα τα κρασιά που διατίθενται στο εμπόριο στην ΕΕ θα πρέπει να κοινοποιούν τον κατάλογο των συστατικών και την πλήρη διατροφική δήλωση στην ετικέτα ή στο διαδίκτυο.
Αμφιλεγόμενα μηνύματα από την Επιτροπή
Σε επίπεδο Επιτροπής, ο τελικός συμβιβασμός για την ηλεκτρονική ετικέτα ήταν αποτέλεσμα εκτενών διαλόγων, αλλά τελικά κατέληξαν στο ότι βοηθά τους καταναλωτές να γνωρίζουν όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται, ενώ παράλληλα είναι εύχρηστο για τους παραγωγούς. Ενώ η ευρωπαϊκή βιομηχανία αλκοόλ είναι ενωμένη υπέρ των ηλεκτρονικών ετικετών, η Επιτροπή δεν φαίνεται πολύ πρόθυμη, παρά τις υποχρεώσεις ψηφιακής επισήμανσης που έχουν ήδη εισαχθεί στη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΓΠ) για τα κρασιά και τα αρωματισμένα προϊόντα το 2021. Μάλλον λαμβάνει πολύ σοβαρα υπόψη της μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε από το Κοινό Κέντρο Ερευνών της Επιτροπής (ΚΚΕρ) και αναφέρει ότι τα ψηφιακά μέσα δεν φαίνεται να είναι η καλύτερη επιλογή για τη βελτίωση της προσβασιμότητας στις πληροφορίες για τα τρόφιμα.
poly svsto