Οργή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την πολιτική καταστήματος εστίασης στη Νέα Σμύρνη να μη δέχεται ηλικιωμένους. Τι απάντησε η επιχείρηση.
Ο ρατσισμός της κοινωνίας απέναντι στους ηλικιωμένους δεν είναι κάτι καινούριο. Άλλωστε, το ίδιο το κράτος απορρίπτει με κατά τρόπο τινά την τρίτη ηλικία, με τις συντάξεις να μην επαρκούν για τη διαβίωσή του, ενώ παράλληλα τα κόστη για τη φροντίδα και την περίθαλψή τους έχουν φτάσει “στο θεό”, για να μη μιλήσουμε για το κόστος ζωής που έχει γίνει δυσβάσταχτο για αυτούς.
Σαν να μην έφτανε αυτό, η διασκέδαση φαίνεται να αφορά πια περισσότερο τους νέους και να μην απευθύνεται τόσο στους ηλικιωμένους, ενώ τα καταστήματα αποζητούν περισσότερο “νέο κόσμο”. Σε αυτή τη λογική φαίνεται να βαδίζει και το κατάστημα Rusty Grail στη Νέα Σμύρνη, το οποίο, σύμφωνα με ορισμένες μαρτυρίες, αρνείται να σερβίρει ηλικιωμένους.
Η ιστορία ήρθε στο φως από ένα ποστ του πολιτικού επιστήμονα πολιτικός επιστήμονα, Κωστή Πιερίδη, στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook. H ανάρτηση αφορούσε ένα προσωπικό του βίωμα στο Rusty Grail, όπου υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας ενός περιστατικού, όπου μια σερβιτόρα πρότεινε σε δύο ηλικιωμένους να αποχωρήσουν με το επιχείρημα πως επρόκειτο για “πολιτική του καταστήματος”. Η δημοσίευση ανέφερε τα εξής:
“Πέμπτη 10/11 ώρα 11:00 κάθομαι για καφέ στην πλατεία νέας Σμύρνης. Κάθομαι σε μαγαζί που δεν έχω ξανακάτσει.
Συνειδητοποιώ ότι υπάρχει ένας ηλικιωμένος που μιλάει έντονα στη σερβιτόρα και κάτι λέει “θα φωνάξω την αστυνομία, αυτό που μου λες είναι παράνομο”. Ο διπλανός του εξίσου ηλικιωμένος προσπαθεί να τον ηρεμήσει -ουσιαστικά τον πείθει να φύγουν κ να πάνε αλλού. Αυτό κάνουν, φεύγουν, χωρίς να έχουν καν παραγγείλει.
Ρωτάω τη σερβιτόρα τι συνέβη και στερεοτυπικά αν πρόκειται για συχνό φαινόμενο (μου φάνηκε ως κάτι που είχε ξανασυμβεί, είχε μια οικειότητα ο έντονος διάλογος τους). Παίρνω την εξής απάντηση: “ξέρετε είναι πολιτική του μαγαζιού να απαγορεύει σε ηλικιωμένους να κάθονται”.
Πως λέει ο λαός μας “έμεινα με ανοικτό το στόμα”. Προφανώς και είμαι σε σοκ. Σκέφτομαι αν πρέπει να πληρώσω. Αν πρέπει να πάω μέσα να ζητήσω τον υπεύθυνο. Αν πρέπει να κάνω αυτό που κάνω τώρα -post στα SM. Πάντως απο την ώρα που συνέβη δεν έχω σταματήσει να το σκέφτομαι. Καφετέρια που διώχνει ηλικιωμένους πελάτες για τη μόστρα της. Μεταμοντέρνα ευγονική, γιατί προφανώς το μαγαζί “είναι για τη νεολαία” και κάνει ηλικιακό face control, βάζοντας τους εργαζόμενους να πουν σε κόσμο “ξέρετε δεν μπορείτε να κατσετε εδώ. Είναι πολιτική του μαγαζιού”.
Τι ακριβώς μας έχει συμβεί; Δικαίωμα του ιδιοκτήτη; Φαντάζομαι πως ναι. Και υποχρέωση της γειτονιάς μας αυτός ο άνθρωπος αν και όταν γεράσει να δει εμπράκτως τι σημαίνει συμπερίληψη των μεγάλων στην κοινωνικότητα. Μια ανθρώπινη ανάγκη απέναντι στη ματαιότητα. Εκεί που νόμιζα ότι είχα να κάνω με το κλασικό “γέρος-στριντζης” εν τέλει έγινα αυτόπτης μάρτυρας μιας λογικής νόμων της Νυρεμβέργης, για έναν καφέ.
Φυσικά δεν πρόκειται να αφήσω ποτέ ούτε ευρώ στο συγκεκριμένο μαγαζί. Φυσικά θα το συζητήσω με όλους τους φίλους της γειτονιάς και τις συλλογικότητές της. Αν στο εν λόγω μαγαζί δεν πατήσει ψυχή για ένα μήνα μετά θα συνεχίσει να διαλέγει ποιος θα κάτσει και ποιος όχι;
Πήρα ένα πολύ χρήσιμο μάθημα του τι σημαίνει “μάχη με τον φασισμό κάθε μέρα”. Στα πιο απλά, στα πιο ασήμαντα.”
Η ανακοίνωση της επιχείρησης
Μία ημέρα μετά τη φερόμενη ημερομηνία του περιστατικού, το Rusty Grail δημοσίευσε στη σελίδα της στο Facebook μια ανακοίνωση, προκειμένου να αιτιολογήσει το περιστατικό και να απολογηθεί για αυτό. Η επιχείρηση αναφέρει πως η συμπεριφορά αφορούσε πρωτοβουλία ενός καινούριου υπευθύνου που είχαν προσλάβει και πως “οι κατευθύνσεις που είχε δώσει δεν συνάδουν με τη λογική του μαγαζιού”.
Ωστόσο, σύμφωνα με δηλώσεις από εργαζόμενους σε γειτονικά καταστήματα, το κατάστημα διαθέτει τον ίδιο υπεύθυνο εδώ και χρόνια και είναι γνωστό για την “πολιτική” του να μην εξυπηρετεί ηλικιωμένους, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τα όσα η επιχείρηση προβάλλει στην ανακοίνωση.
Οι κριτικές στη Google
Toυς ισχυρισμούς για ρατσιστική συμπεριφορά απέναντι στους ηλικιωμένους έρχονται να επιβεβαιώσουν και άλλες μαρτυρίες από ανθρώπους που έχουν αφήσει κριτικές στη Google και το Facebook για την επιχείρηση. Kάποιες πρόσφατες αποτελούν μέρος της μεγάλης κατακραυγής που έχει λάβει η επιχείρηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά άλλες παλαιότερες επιβεβαιώνουν την συμπεριφορά του καταστήματος απέναντι στους ηλικιωμένους.