Παραβίαση του νόμου περί επισημάνσεων “ολικής αλέσεως” – Τι εντόπισε το Real Bread Campaign.
Οι παραπλανητικές επισημάνσεις στα τρόφιμα δεν είναι καινούριο φαινόμενο αφού για εμπορικούς λόγους, συχνά βιομηχανίες τροφίμων διαθέτουν διατροφικούς ισχυρισμούς στους οποίους τελικά δεν ανταποκρίνονται. Οι ενδείξεις ολικής αλέσεως είναι μέσα σε αυτές και λίγες μέρες νωρίτερα, διατροφολόγος συμπεριέλαβε τα προϊόντα ολικής αλέσεως ανάμεσα στις ετικέτες που θα πρέπει να ελέγξετε καλύτερα πριν αγοράστε.
Τα ποσοστά σε αλεύρι ολικής άλεσης σε αρτοσκευάσματα έχουν τεράστιες διαφορές. Γερμανική έρευνα βρήκε το 2010 ότι µπάρες δηµητριακών «ολικής άλεσης» περιείχαν αλεύρι ολικής άλεσης σε ποσοστά από 7% έως 100%. Άλλη έρευνα στη Γαλλία έδειξε πως σε 105 διαφορετικά παιδικά γεύµατα δηµητριακών και σε όσα αναγραφόταν ο χαρακτηρισµός «ολικής άλεσης», η περιεκτικότητά τους σε αλεύρι µε ολόκληρο αλεσµένο καρπό χαρακτηριζόταν από µεγάλο εύρος τιµών, από 2% έως και 84%. Το ίδιο ισχύει και στην Ελλάδα όπου ενώ στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας αναγράφεται με μεγάλα γράμματα “ολικής άλεσης”, το ποσοστό αλεύρων ολικής άλεσης κυμαίνεται από 5 – 58%, όπως δείχνουν τα ψιλά γράμματα στο πίσω μέρος της συσκευασίας. Συμπερασματικά οι παραγωγοί ακόμα και εάν το ποσοστό αλεύρων ολικής άλεσης είναι ελάχιστο, αναγράφουν στην συσκευασία με μεγάλα γράμματα ότι το προϊόν είναι ολικής άλεσης, παραπλανώντας τους καταναλωτές. Αυτό οφείλεται στο γεγονός πως ο όρος «ολικής άλεσης» δεν είναι νομικά καθορισμένος στην ευρωπαϊκή νοµοθεσία, οδηγώντας σε παρερμηνείες ή και εκμετάλλευση από τη βιομηχανία τροφίμων.
Πιο πρόσφατα, η καμπάνια Real Bread, εντόπισε ψωμιά φερόμενα ως ολικής αλέσεως, που στην πραγματικότητα παρασκευάζονται από 50% επεξεργασμένο λευκό αλεύρι, σε μια σειρά από σούπερ μάρκετ, παραβιάζοντας το νόμο για τα προϊόντα ολικής. Σύμφωνα με τον βρετανικό κανονισμό για το ψωμί και το αλεύρι απαιτείται ότι: «Δεν πρέπει να χρησιμοποιείται στην επισήμανση ή στη διαφήμιση του ψωμιού, ως μέρος της ονομασίας του ψωμιού, είτε χαρακτηρίζεται είτε όχι με άλλες λέξεις, η λέξη «ολικής αλέσεως», εκτός εάν όλο το αλεύρι που χρησιμοποιείται ως συστατικό για την παρασκευή του ψωμιού είναι ολικής αλέσεως”. Οι Κανονισμοί απαιτούν στη συνέχεια ότι: «κανένα άτομο δεν πρέπει να πουλάει ή να διαφημίζει προς πώληση ψωμί κατά παράβαση του παρόντος κανονισμού». Η κυβερνητική οδηγία που δημοσιεύθηκε από την Defra αναφέρει ότι: «Το ψωμί που φέρει την ετικέτα ή διαφημίζεται ως «ολικής αλέσεως» πρέπει να περιέχει 100% αλεύρι ολικής αλέσεως».
Η εκστρατεία Real Bread βρήκε ότι η επισήμανση “ολικής αλέσεως” χρησιμοποιείται ευρέως από τις αλυσίδες σούπερ μαρκετ Aldi, Hovis, Iceland, Jacksons, Sainsbury’s και Warburtons σε προϊόντα βιομηχανικής φρατζόλας, και τους κάλεσε να επανεξετάσουν το μαρκετινγκ αυτών των προϊόντων
Ο συντονιστής του Real Bread Campaign Chris Young είπε: “Το πρόβλημα εδώ είναι ότι ο νόμος και οι επίσημες οδηγίες ορίζουν ξεκάθαρα ότι η λέξη ολικής αλέσεως μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε όνομα προϊόντος ή μάρκετινγκ εάν όλο το αλεύρι σε αυτό το προϊόν είναι ολικής αλέσεως. Εργαζόμαστε σκληρά για να πείσουμε την κυβέρνηση να βελτιώσει τη νομοθεσία για την επισήμανση και την εμπορία ψωμιού στο Ηνωμένο Βασίλειο”.