Η αποτελεσματικότητα της χρήσης οπτικών ενδείξεων σε φωτογραφίες τροφίμων.
Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Food Quality and Preference, η θερμοκρασία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των αξιολογήσεων των προϊόντων και των διαδικασιών λήψης αποφάσεων των καταναλωτών, ιδίως στο πλαίσιο της εκτίμησης των τροφίμων και των καταναλωτικών συμπεριφορών.
Άλλωστε είναι ιδιαίτερα απολαυστική η εικόνα από ένα “αχνιστό” μπολ με σούπα. Πως επιτυγχάνεται αυτό σε μια φωτογραφία; Μα φυσικά με το εφέ “ατμού” που βλέπετε συνήθως σε φωτογραφίες φαγητών (ακόμα και στη παρούσα δημοσίευση!).
Παρά την αναγνώριση της σημασίας της θερμοκρασίας των τροφίμων που απεικονίζεται στις εικόνες, η αποτελεσματικότητα της χρήσης οπτικών ενδείξεων στη φωτογραφία τροφίμων για την ένδειξη της θερμοκρασίας και τα πιθανά αποτελέσματα που προκύπτουν έχουν ερευνηθεί ελάχιστα.
Η παρούσα μελέτη διερεύνησε κατά πόσον η προσθήκη οπτικών ενδείξεων θερμοκρασίας σε εικόνες τροφίμων ήταν αποτελεσματική στην ενεργοποίηση σχετικών συσχετίσεων θερμοκρασίας, που οδηγούν σε επακόλουθες συνέπειες, συμπεριλαμβανομένης της θελκτικότητας των τροφίμων, της αντίληψης της φρεσκάδας και της προθυμίας πληρωμής (WTP), με έμφαση στις ενδείξεις θερμικής θερμοκρασίας.
Πραγματοποιήθηκαν τρεις διαδικτυακές πειραματικές μελέτες που έδειξαν ότι τα κινούμενα ίχνη ατμού που προστέθηκαν σε εικόνες τροφίμων όχι μόνο προκάλεσαν την αντίληψη της θερμής θερμοκρασίας του τροφίμου, αλλά και αύξησαν την θελκτικότητα των τροφίμων και την αντίληψη της φρεσκάδας. Παράλληλα, η υπονοούμενη προβολή (δηλ. στατική εικόνα ανερχόμενου ατμού) δεν παρήγαγε κανένα τέτοιο αποτέλεσμα.
Γιατί πρέπει να φαίνεται “ζεστό” ένα πιάτο;
Η μελέτη επιβεβαίωσε τη σημασία της απεικόνισης ενός πιάτου ως ζεστού για την τόνωση της όρεξης. Το πιο σημαντικό είναι ότι η παρούσα μελέτη ρίχνει φως στις δυνατότητες των κινούμενων υφών, όπως το εφέ ατμού, για την αύξηση της θελκτικότητας των τροφίμων που αρχικά μπορεί να φαίνονται μη ελκυστικά.
Μέσω μιας σειράς διαδικτυακών πειραματικών μελετών, οι συγγραφείς απέδειξαν ότι τα κινούμενα ίχνη ατμού είναι αποτελεσματικά στην πρόκληση αντιλήψεων θερμότητας και στην ενίσχυση της αντίληψης της φρεσκάδας και της θελκτικότητας των τροφίμων, όταν οι άνθρωποι κοιτάζουν τις εικόνες των τροφίμων.
Τέτοιες γνώσεις είναι σημαντικές για την ενημέρωση των στρατηγικών ψηφιακού μάρκετινγκ τροφίμων, ιδίως για την προώθηση αντισυμβατικών επιλογών τροφίμων, όπως τα έτοιμα προς κατανάλωση γεύματα και τα κατεψυγμένα τρόφιμα. Η ενσωμάτωση κινούμενων οπτικών στοιχείων μπορεί να αποδειχθεί καθοριστική για την αντιμετώπιση των αρχικών δισταγμών σχετικά με τη φρεσκάδα και τη νοστιμιά αυτών των προϊόντων και, ως εκ τούτου, για την ενίσχυση της ελκυστικότητας αυτών των γαστρονομικών προσφορών στην αγορά.