Έρευνες δείχνουν πως η βιομηχανία χρησιμοποιεί ψευδείς ισχυρισμούς που προωθούν την εμπορική φόρμουλα γάλακτος έναντι του μητρικού.
Της Δέσποινας Χάρου
Σε παγκόσμιο επίπεδο, περίπου το 50% των νεογνών θηλάζουν αμέσως μόλις γεννηθούν, ενώ πολύ λιγότερα βρέφη, κάτω των 6 μηνών θηλάζουν, σύμφωνα με τις συστάσεις του ΠΟΥ. Το γεγονός αυτό κάνει τους ειδικούς να ζητούν αυστηρότερους ελέγχους ενάντια στο μάρκετινγκ εμπορικής φόρμουλας γάλακτος (CMF), ώστε να προστατεύσουν τη μητρότητα.
“Απαιτούνται ενέργειες σε διαφορετικούς τομείς της κοινωνίας για να υποστηριχθούν καλύτερα οι μητέρες να θηλάζουν για όσο χρόνο θέλουν, παράλληλα με τις προσπάθειες για την αντιμετώπιση του εκμεταλλευτικού μάρκετινγκ γάλακτος μια για πάντα”, λέει ο Nigel Rollins, επιστήμονας του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) και συγγραφέας μιας εργασίας για το μάρκετινγκ γάλακτος φόρμουλας. “Αυτή η νέα έρευνα υπογραμμίζει την τεράστια οικονομική και πολιτική δύναμη των μεγάλων εταιρειών γάλακτος παρασκευασμάτων, καθώς και τη σοβαρή αποτυχία δημόσιας πολιτικής που εμποδίζει εκατομμύρια γυναίκες να θηλάσουν τα παιδιά τους”, σημειώνει.
Φαίνεται πως τώρα, σχεδόν 40 χρόνια μετά την εφαρμογή της πολιτικής που αφορά την εμπορία υποκατάστατων μητρικού γάλακτος, μόλις 32 χώρες τηρούν αυτηρώς τον κώδικα, 41 τον τηρούν εν μέρει, ενώ 50 δεν τον τηρούν καθόλου, αναφέρει το Euractiv, από έρευνα του περιοδικού, The Lancet. Παρόλο που το μεγαλύτερο ποσοστό των χωρών της ΕΕ διαθέτουν ορισμένα νομικά μέτρα για των κώδικα η ευρωπαϊκή οδηγία καλύπτει μόνο ορισμένες διατάξεις του. “Οι ισχύοντες κανονισμοί της ΕΕ εξακολουθούν να επιτρέπουν την επιθετική εμπορία υποκατάστατων μητρικού γάλακτος που είναι επιβλαβή για τον θηλασμό”, προειδοποίησε ο βουλευτής των Πρασίνων της ΕΕ από το Λουξεμβούργο, Τίλι Μετς, τον περασμένο Οκτώβριο. Μια έκθεση του 2022, επιβεβαίωσε πως οι χώρες της ΕΕ υστερούν στην υιοθέτηση αυτών των κανόνων, συμπλήρωσε ο Μέτς.
Ο κώδικας που υιοθετήθηκε από την Παγκόσμια Συνέλευση Υγείας το 1981, προέβλεπε ένα σύνολο διεθνών προτύπων για την πρόληψη της ακατάλληλης εμπορίας του γάλακτος.
Μεταξύ αυτών ήταν η απαγόρευση της διαφήμισης του CMF στο κοινό ή η προώθηση στα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης, η απαγόρευση δωρεάν δειγμάτων σε μητέρες, εργαζόμενες στον τομέα της υγείας και απαγόρευση χορηγίας επαγγελματιών υγείας ή επιστημονικών συναντήσεων από τη βιομηχανία CMF.
Το 1974, ο Mike Muller, κατηγόρησε σε έκθεση του την Nestle, ότι προκάλεσε ασθένειες και θανάτους σε βρέφη μέσω της προώθησης και της πώλησης βρεφικού γάλακτος σε σκόνη. Σύμφωνα με την έκθεση, επιθετικές τακτικές μάρκετινγκ ευθύνονται για την απομάκρυνση των γυναικών από το θηλασμό, με τους ψευδείς ισχυρισμούς ότι “η χρήση φόρμουλας αντί για μητρικό γάλα θα κάνει τα παιδιά πιο υγιή, πιο χαρούμενα ή πιο δυνατά”.
Σύμφωνα με αναφορές που δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό The Lancet για το 2023, η βιομηχανία εξακολουθεί να προωθεί ψευδείς ισχυρισμούς που προωθούν την εμπορική φόρμουλα γάλακτος έναντι του μητρικού. “Οι κατασκευαστές ισχυρίζονται ότι τα προϊόντα τους μπορούν να ανακουφίσουν την ταλαιπωρία ή να βελτιώσουν τον νυχτερινό ύπνο και επίσης να συμπεράνουν ότι η φόρμουλα μπορεί να ενισχύσει την ανάπτυξη του εγκεφάλου και να βελτιώσει τη νοημοσύνη, όλα αυτά δεν τεκμηριώνονται”, ανέφεραν οι αναφορές.
Οι ερευνητές τονίζουν πως θα πρέπει να διαφυλαχθεί η επιλογή στον θηλασμό των γυναικών που έχουν την ικανότητα αυτή, τη στιγμή που η βιομηχανία χρησιμοποιεί τακτικές μάρκετινγκ που εκμεταλλευόμενη τον φόβο και την ανασφάλεια των γυναικών, μετατρέπουν την βρεφική σίτιση σε μια κερδοφόρα επιχείρηση.