Το Climate Action Network δημοσίευσε το δεύτερο μέρος της έρευνας του Βαρόμετρου σχετικά με την κατανάλωση κρέατος που πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2023 από την Toluna-Harris Interactive.
Σ’ αυτή την έρευνα αναφέρεται ότι, συνολικά, το 57% των Γάλλων δηλώνει ότι μείωσε την κατανάλωση κρέατος τα τελευταία 3 χρόνια, δηλαδή 9 μονάδες περισσότερο από ό,τι το 2021. Ο βασικός λόγος που οδήγησε στη μείωση αναφέρεται πως είναι η οικονομική δυσπραγία των καταναλωτών, κατάσταση η οποία έχει επιδεινωθεί κατακόρυφα τον τελευταίο χρόνο. Οι επόμενοι λόγοι που δικαιολογούν τη μείωση είναι η υγεία, η καλή μεταχείριση των ζώων και η προστασία του περιβάλλοντος. Η έρευνα, μάλιστα, υποδεικνύει πως μελλοντικά το 39% των Γάλλων θα καταναλώνει ακόμα λιγότερο κρέας.
Τα στοιχεία αυτά συνάδουν με άλλες, πρόσφατες έρευνες, όπως αυτή της Kantar, σύμφωνα με την οποία το 46% των γαλλικών νοικοκυριών έχει τουλάχιστον ένα άτομο άνεργο (έναντι 25% το 2015). Η Kantar παρατηρεί, επίσης, πτώση 7% στον όγκο του κρέατος το 2022, μόνο που αυτή η μέτρηση αφορά την αγορά κρέατος για κατανάλωση στο σπίτι και όχι την κατανάλωση συνολικά.
Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία που συγκέντρωσε η FranceAgrimer, μετά από μια πτώση από το 1990 έως 2013, η συνολική κατανάλωση κρέατος είναι μάλλον στάσιμη. Η σύνθεση αλλάζει, ωστόσο, με την ανάπτυξη του κρέατος πουλερικών, εις βάρος του βόειου κρέατος.
Πώς εξηγείται αυτό το χάσμα μεταξύ των δηλώσεων των Γάλλων (μείωση στην κατανάλωση κρέατος) και της πραγματικότητας (στασιμότητα για μερικά χρόνια); Εδώ πρέπει να γίνει μια διευκρίνιση με το τι ποσότητα και τι είδος κρέατος καταναλώνεται στο σπίτι, τι καταναλώνεται εκτός σπιτιού (εστιατόριο ή πρόχειρο φαγητό). Να προσθέσουμε εδώ, και στις δύο περιπτώσεις, πως τα προϊόντα κατασκευασμένα από κιμά, π.χ. μπιφτέκια, κρατάνε μια σταθερή πορεία η οποία δεν φαίνεται να φθίνει.
Επίσης, στις μετρήσεις που δείχνουν μείωση της κατανάλωσης κρέατος δεν περιλαμβάνονται έτοιμα γεύματα και επεξεργασμένα προϊόντα (σάντουιτς, πίτσες, σάλτσα μπολονέζ κ.λπ.) τα οποία, όμως, στην πραγματικότητα εμπεριέχουν κρέας, έστω και σε μικρή ποσότητα.
Θα μπορούσαμε, ακόμα, να παρατηρήσουμε στην έρευνα πως είναι διαφορετικό πράγμα η επιθυμία της μείωσης του κρέατος που αποτελεί μια σύγχρονη τάση και διαφορετικό το τι ακριβώς γίνεται στην πραγματικότητα.
Επομένως, συμπεραίνουμε ότι οι δημοσκοπικές έρευνες δεν έχουν αξία και ότι η κατανάλωση κρέατος δεν θα μειωθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια; Δεν μπορούμε να απαντήσουμε με σιγουριά. Το βέβαιο είναι πως αυτές οι έρευνες μας πληροφορούν για ένα σημαντικό σημείο: τις φιλοδοξίες των Γάλλων, τα νέα κοινωνικά πρότυπα που προωθούνται (και όχι σε αντίθεση) με τη συμπεριφορά. Σε μια δημοσκόπηση της Opinion Way σχετικά με την προτιμώμενη δίαιτα, το 49% των Γάλλων δήλωσε ότι ήθελε να τρώει πιο ευέλικτο γεύμα, το 19% πιο χορτοφαγικό και το 14% πιο βιγκαν.
Κατανάλωση κρέατος στη Γαλλία (σε kg/έτος/κάτοικος) από το 1960 έως το 2022
Αυτοί οι αριθμοί απέχουν για άλλη μια φορά από την πραγματικότητα των σημερινών καταστάσεων, αλλά μας λένε για τις επιθυμίες που ματαιώνονται από διάφορα εμπόδια. Μεταξύ αυτών των εμποδίων, η διαθεσιμότητα μιας εναλλακτικής λύσης αντί του κρέατος που είναι νόστιμη, υγιεινή και φθηνή είναι αναμφίβολα καθοριστική. Ωστόσο, το συγκεκριμένο εμπόδιο θα αρθεί τα επόμενα χρόνια, αφού μια ολόκληρη σειρά προϊόντων που μιμούνται κρέας χωρίς απαραίτητα να είναι υπερεπεξεργασμένα ή προσφέρουν νόστιμα και ποιοτικά πιάτα για χορτοφάγους, βρίσκεται υπό ανάπτυξη. Αυτές οι καινοτομίες είναι πιθανό να μειώσουν την απόσταση μεταξύ πρακτικών και επιθυμιών.
Το κρέας δεν θα εξαφανιστεί από το τραπέζι των Γάλλων: Το 76% πιστεύει ότι για να έχεις καλή υγεία πρέπει να τρως κρέας τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα και για όσους λένε ότι μειώνουν την κατανάλωσή τους, τα χρήματα που εξοικονομούνται θα διατεθούν κυρίως για αγορά προϊόντα καλύτερης ποιότητας (βιολογικά, τοπικής παραγωγής, ζώα ελευθέρας βοσκής κ.λπ.).
Πηγή: Meat News