Έρευνα σε καταναλωτές της γενιάς Ζ αποκαλύπτει πως οι Έλληνες αισθάνονται αηδία για τα τρόφιμα από έντομα – Εάν κυκλοφορήσουν στην ελληνική αγορά τρόφιμα με βάση τα έντομα “Θα αποτύχουν”.
Αν και σε παγκόσμιο επίπεδο μία από τις εναλλακτικές πηγές πρόσληψης πρωτεϊνών, που κερδίζει όλο και περισσότερο ενδιαφέρον, είναι η κατανάλωση εντόμων, εντούτοις η εντομοφαγία δεν αποτελεί μέρος της σύγχρονης ελληνικής κουλτούρας και ούτε πρόκειται! Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε μελέτη τριών Ελληνικών Πανεπιστημίων: ΑΠΘ, ΕΚΠΑ και Διεθνές Πανεπιστήμιο.
Η μελέτη που δημοσιεύτηκε πριν λίγες ημέρες στο περιοδικό foods του mdpi στο Special Issue Beyond Meat: Alternative Sources of Proteins to Feed the World, εξέτασε τη συμπεριφορά και τις στάσεις Ελλήνων της γενιάς Ζ (γεννήθηκαν από το 1995 έως το 2009) σε σχέση με την εντομοφαγία. Συγκεκριμένα, διερεύνησε την εξοικείωση 742 Ελλήνων καταναλωτών της Generation Z με την κατανάλωση εντόμων, την προηγούμενη εμπειρία και την προθυμία τους να καταναλώσουν ορισμένα τρόφιμα και ποτά με βάση τα έντομα.
Η μελέτη αυτή, καλύπτει τα κενά στην υπάρχουσα βιβλιογραφία για την εντομοφαγία σχετικά με τη συμπεριφορά και τις στάσεις των Ελλήνων καταναλωτών και θεωρείται πολύ σημαντική, καθώς παρέχει εκτενή εικόνα για τη συμπεριφορά και τις στάσεις της νεότερης γενιάς ενηλίκων, για την οποία οι έμποροι δεν έχουν πληροφορίες.
Αυτή η μελέτη υποδηλώνει ότι η ελληνική γενιά Z είναι απρόθυμη να συμμετάσχει σε εντομοφαγία, καθώς το 70,9% των συμμετεχόντων, θεωρούν απίθανο ή εντελώς απίθανο να συμμετάσχουν σε κατανάλωση τροφής με βάση τα έντομα.
Τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης δείχνουν ότι η κατανάλωση εντόμων δεν είναι ευρέως γνωστή στα μέλη της ελληνικής γενιάς Z, καθώς μόνο το 41,4% δηλώνει ότι είναι εξοικειωμένο με το τι ακριβώς είναι. Αυτό το ποσοστό είναι μικρότερο από το ποσοστό που βρέθηκε σε μελέτες που έγιναν σε άλλες χώρες. Για παράδειγμα στο Βέλγιο αυτό το ποσοστό είναι 71,5%, ενώ στη Γαλλία το 96% των ερωτηθέντων ήξερε τι είναι η εντομοφαγία. Τέλος στην Αυστραλία το θέμα για τα τρόφιμα που παράγονται ή περιέχουν έντομα γνωρίζει το 68%.
Αναμενόμενο είναι και το επόμενο αποτέλεσμα της μελέτης. Κανένας συμμετέχων δεν ανέφερε προηγούμενη εμπειρία κατανάλωσης τροφίμων και ποτών με βάση τα έντομα, την ώρα που στην Ιταλία το αντίστοιχο ποσοστό είναι 7,8% και στη Γερμανία 12,4%. Επίσης μελέτη στη Νορβηγία διαπίστωσε πως οι συμμετέχοντες είχαν προηγούμενη εμπειρία στην κατανάλωση εντόμων πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με τον Πορτογαλία, αλλά και οι δύο πολύ υψηλότερες σε σχέση με την Ελλάδα.
Επίσης οι Έλληνες συμμετέχοντες:
- Είναι πρόθυμοι να δοκιμάσουν τρόφιμα και ποτά με βάση τα έντομα (ένα πολύ μικρό ποσοστό) όταν τα έντομα δεν γίνονται αντιληπτά. Επομένως, είναι πιο πιθανό να καταναλωθεί από τους Έλληνες τρόφιμα από αλεύρι με βάση τα έντομα.
- Δεν τόλμησαν να λάβουν μέρος σε γευστικές δοκιμές – ένα πολύ μικρό ποσοστό (6,3%· N = 47), ανέφερε ότι ενδιαφέρεται να συμμετάσχει σε αισθητηριακές δοκιμές, αν και όταν ζητήθηκαν στοιχεία επικοινωνίας, μόνο ένα ήταν τεκμηριωμένο.
- Δεν είναι πρόθυμοι να αντικαταστήσουν τη ζωική πρωτεΐνη από πρωτεΐνη εντόμων (88,5%). – και το 11,5% αμφισβητείται-
- Μόνο το ένα πέμπτο του δείγματος (20,4%) είναι «ανοιχτό» σε πληροφορίες σχετικά με την εντομοφαγία.
- Η αηδία είναι ισχυρότερος δείκτης απόρριψης της εντομοφαγίας σε σύγκριση από την τροφική νεοφοβία. Αυτό επιβεβαιώνει και παλαιότερες αναφορές σε άλλες χώρες που δεν έχουν παράδοση στην εντομοφαγία.
- Έχουν την αίσθηση ότι θέτουν την υγεία τους σε κίνδυνο.
- Η ελληνική κοόρτη Z δεν μπορεί να κατηγοριοποιηθεί ως τροφικά νεοφοβική και επομένως η αποχή από την εντομοφαγία δεν σχετίζεται με αυτή τη διάσταση.
Τα ευρήματα αυτής της μελέτης παρέχουν αξιόλογες κατευθύνσεις. Πρώτα απ ‘όλα, αποκαλύπτει ότι η εισαγωγή τροφίμων με βάση τα έντομα στην ελληνική αγορά με στόχο την ελληνική γενιά Z πιθανότατα θα αποτύγχανε επί του παρόντος.
Προκειμένου να καμφθεί η άρνηση των καταναλωτών στην εντομοφαγία οι ερευνητές προτείνουν την ενθάρρυνση των καταναλωτών να καταναλώνουν τρόφιμα με βιώσιμο τρόπο, αυξάνοντας έτσι την ευαισθητοποίηση για τη βιωσιμότητα. Επίσης πρέπει να επιτευχθεί επαρκής πληροφόρηση, ότι η κατανάλωση κρέατος έχει πολλά μειονεκτήματα για την υγεία και το περιβάλλον. Ως εκ τούτου, πρέπει να πραγματοποιηθούν ενημερωτικές επικοινωνιακές εκστρατείες στην Ελλάδα για να διαφωτιστούν οι καταναλωτές της κοόρτης Z για το τι είναι η εντομοφαγία και η υψηλή θρεπτική αξία των εντόμων (υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και λίπη, απαραίτητα αμινοξέα, μέταλλα και βιταμίνες).
Απαιτείται επίσης μια εκστρατεία επικοινωνίας ψηφιακού μάρκετινγκ που επισημαίνει τις χαμηλές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της εντομοφαγίας και το είδος των βρώσιμων εντόμων και των τροφίμων με βάση τα έντομα που είναι διαθέσιμα. Επιπλέον, η κοόρτη Generation Z πρέπει να διασφαλιστεί σχετικά με τις πτυχές ασφάλειας της κατανάλωσης αυτών των προϊόντων, όπως για παράδειγμα πιθανές αλλεργικές αντιδράσεις.
Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.