Η επίδραση του σχήματος μπισκότων και σνακ στην αντίληψη των τροφίμων – Πειραματική μελέτη.
Το σχήμα των ζώων έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως στη βιομηχανία τροφίμων και μια μεγάλη ποικιλία από σνακ, όπως μπισκότα ζώων, μπισκότα αρκουδάκι ή μπισκότα σε σχήμα κοάλα, είναι σχεδιασμένα να μοιάζουν με ζώα. Ένα άρθρο στο The New Yorker, ανέφερε ότι περισσότεροι από τους μισούς από τους 1151 χαρακτήρες που χρησιμοποιούνται στη βιομηχανική διαφήμιση είναι ζώα. Η έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά έχουν μεγαλύτερη προτίμηση για επιλογές τροφίμων με εικόνες ζώων από κινούμενα σχέδια αλλά από την άλλη πλευρά, άλλες μελέτες υποδεικνύουν ότι οι διακοσμήσεις φαγητού χωρίς θέματα ζώων ενισχύουν την αντιληπτή αξία του φαγητού.
Προς το παρόν όμως, δεν υπάρχουν σαφή συμπεράσματα σχετικά με την επίδραση του σχήματος ζώων στην αντίληψη των τροφίμων. Δεδομένων των αντικρουόμενων ευρημάτων σχετικά με το ρόλο των προϊόντων σε σχήμα ζώων στην κατανάλωση τροφίμων, ο αντίκτυπος της διαμόρφωσης των τροφίμων σε ζωικές μορφές (π.χ. μπισκότα σε σχήμα ζώων) στην αντίληψη των καταναλωτών παραμένει ασαφής και απαιτεί περαιτέρω διερεύνηση. Στόχος μελέτης που δημοσιεύτηκε στο Food Quality and Preference, ήταν να διερευνήσει περαιτέρω την επίδραση των τύπων σχεδιασμού των τροφίμων (σχήμα ζώου) στην κατανάλωση τροφίμων, καλύπτοντας έτσι το ερευνητικό κενό στην υπάρχουσα βιβλιογραφία σχετικά με το σχήμα ζώου και την κατανάλωση τροφίμων.
Στο προκαταρκτικό πείραμα, χρησιμοποιήθηκαν μπισκότα με σχήμα ζώου και μπισκότα χωρίς σχήμα ζώου. Η γεύση και των δύο τύπων μπισκότων ήταν ίδια. Ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να δοκιμάσουν τα μπισκότα επί τόπου, να αξιολογήσουν τη συνολική συμπάθεια της αντίληψης της γεύσης και να δηλώσουν τις προθέσεις τους για κατανάλωση. Τα πειράματα 1α και 1β επέκτειναν την έρευνα για να συμπεριλάβουν την κατηγοριοποίηση των ζώων (βρώσιμα και μη βρώσιμα). Το πείραμα 2 εξέτασε στη συνέχεια τον ρόλο του σχήματος των ζώων, διερευνώντας συγκεκριμένα πώς η παρουσία της εικόνας ματιών πάνω στο σνακ επηρέασε τους καταναλωτές.
Τα αποτελέσματα από το προκαταρκτικό πείραμα έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες βαθμολόγησαν τη συνολική συμπάθεια της αντίληψης της γεύσης και την πρόθεση κατανάλωσης σημαντικά χαμηλότερα για τα μπισκότα με σχήμα ζώου σε σύγκριση με τα μπισκότα χωρίς σχήμα ζώου. Στα πειράματα 1α και 1β, οι συμμετέχοντες έδειξαν χαμηλότερη συνολική συμπάθεια των αντιλήψεων γεύσης και των προθέσεων κατανάλωσης μόνο για τα μπισκότα που είχαν σχήμα μη βρώσιμων ζώων. Το πείραμα 2 αποκάλυψε περαιτέρω τη μετριοπαθή επίδραση της παρουσίας των ματιών πάνω στα μπισκότα, στη σχέση μεταξύ των τύπων ζώων και των προθέσεων κατανάλωσης. Για τα μη βρώσιμα μπισκότα σε σχήμα ζώου, η παρουσία ματιού οδήγησε σε μειωμένες προθέσεις κατανάλωσης.
Συνολικά, τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν ότι αυτός ο τύπος του τροφίμου δεν ενισχύει θετικά την αντίληψη των καταναλωτών. Επιπλέον, το σχήμα που αναπαριστά μη βρώσιμα ζώα προκαλεί μια πιο αρνητική αντίληψη των τροφίμων σε σύγκριση με το σχήμα που απεικονίζει βρώσιμα ζώα.
Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.