Η χρήση της τεχνολογίας για τη γρήγορη αλλαγή των τιμών στις ετικέτες, μια διαδικασία γνωστή ως δυναμική τιμολόγηση, ωφελεί όχι μόνο τους καταναλωτές.
Σύμφωνα με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό ReFed, το 2022, τα αμερικανικά σούπερ μάρκετ σπατάλησαν 5 εκατομμύρια τόνους τροφίμων, με το 35% αυτών να καταλήγει σε χώρους υγειονομικής ταφής. Πάνω από τα μισά από αυτά τα απορρίμματα (2,7 εκατομμύρια τόνοι) ήταν μετά την ημερομηνία λήξης των ετικετών.
Με τη μετάβαση από τις χάρτινες ετικέτες στα ράφια σε ψηφιακές ετικέτες, τα σούπερ μάρκετ μπορούν εύκολα να μειώσουν τις τιμές και να μεταφέρουν παλαιότερα αποθέματα από τα ράφια τους στα σπίτια των καταναλωτών.
Ο Ιωάννης Σταματόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής διαχείρισης πληροφοριών, κινδύνων και επιχειρήσεων στο Texas McCombs, εξήγησε: «Όλοι επωφελούνται όταν ενεργοποιείται η δυναμική τιμολόγηση. Υπάρχει λιγότερη σπατάλη τροφίμων και λιγότερες εκπομπές από τα τρόφιμα που καταλήγουν στις χωματερές».
Ο Σταματόπουλος, μαζί με τον Naveed Chehrazi του Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον στο Σεντ Λούις και τον Robert Sanders του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Σαν Ντιέγκο, ανέλυσαν δύο ευρωπαϊκές αλυσίδες σουπερμάρκετ καθώς εγκαθιστούσαν ψηφιακές ετικέτες.
Η μία στο Ηνωμένο Βασίλειο εισήγαγε ψηφιακές ετικέτες για 940 ευπαθή προϊόντα. Οι ετικέτες εμφάνιζαν τη βασική τιμή και προσέθεταν εκπτώσεις καθώς τα προϊόντα πλησίαζαν στη λήξη τους. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα καταστήματα άλλαζαν τις τιμές 54% συχνότερα.
Τα σουπερμάρκετ μπορούν να αλλάζουν τις ψηφιακές ετικέτες με μερικές πληκτρολογήσεις σε ένα tablet, σε σύγκριση με την εκτύπωση φυσικών ετικετών και την επικόλλησή τους στα ράφια.
Σε αντίθεση με έναν τυπικό γραμμωτό κώδικα, ένας διευρυμένος γραμμωτός κώδικας μπορεί να περιέχει λεπτομέρειες απογραφής, όπως ημερομηνίες συσκευασίας, αριθμούς παρτίδας και ημερομηνίες λήξης. Όταν τα αποθέματα πλησιάζουν στην ημερομηνία λήξης τους, ένα κατάστημα μπορεί να μειώσει τις τιμές για να τονώσει την αγορά.
Μετά την εγκατάσταση των τεχνολογιών σε διάφορα καταστήματα της ΕΕ, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι αύξησαν τη συχνότητα αλλαγής των τιμών κατά 853%.
Ο κ. Σταματόπουλος δήλωσε σχετικά: «Εάν είστε ένας καταναλωτής που πραγματικά, πραγματικά ενδιαφέρεται για την τιμή, τότε μπορείτε να αγοράσετε τα βατόμουρα που θα λήξουν δύο ημέρες αργότερα και να τα καταναλώσετε σήμερα».
Με την καλύτερη διαχείριση των αποθεμάτων, οι γραμμωτοί κώδικες ενισχύουν επίσης τα κέρδη των καταστημάτων, επειδή το σουπερμάρκετ μπορεί να βάλει τα πράγματα σε έκπτωση όταν πρόκειται να λήξουν. Μπορούν να αντέξουν οικονομικά μεγαλύτερες παραγγελίες, οπότε εκμεταλλεύονται τις οικονομίες κλίμακας προκειμένου.
Αν και η δυναμική τιμολόγηση έχει μακροπρόθεσμα οφέλη, αντιμετωπίζει βραχυπρόθεσμα εμπόδια. Ένα από αυτά είναι ο φόβος των καταναλωτών ότι οι λιανοπωλητές θα αυξήσουν τις τιμές όταν η ζήτηση είναι υψηλή – όπως κάνουν οι εταιρείες μεταφοράς με αυτοκίνητο, όπως η Uber.
Τον Φεβρουάριο, όταν η αλυσίδα fast-food Wendy’s ανακοίνωσε ότι θα εφαρμόσει δυναμική τιμολόγηση, προκάλεσε αντιδράσεις. Γρήγορα διευκρίνισε ότι θα μείωνε τις τιμές σε περιόδους χαμηλής κίνησης, αλλά δεν θα τις αύξανε σε περιόδους μεγάλης κίνησης.
Αλλά σε αντίθεση με τα εστιατόρια, είναι δύσκολο για τα σουπερμάρκετ να εντοπίσουν τις ώρες υψηλής ζήτησης για μεμονωμένα προϊόντα. «Για τους λιανοπωλητές να εκτιμήσουν τη ζήτηση με μεγάλη ακρίβεια και να ανταποκριθούν δυναμικά ανάλογα, ώστε να αποσπάσουν κάθε δολάριο, νομίζω ότι αυτό είναι κάπως αδύνατο», δήλωσε ο Σταματόπουλος.
Ένα άλλο εμπόδιο είναι το κόστος. Οι λιανοπωλητές πρέπει να επενδύσουν σε ψηφιακές ετικέτες και ταμπλέτες, ενώ οι υπάλληλοι πρέπει να ενημερώνουν καθημερινά τα δεδομένα για χιλιάδες είδη.
Η Ευρώπη προηγείται των ΗΠΑ στην υιοθέτηση αυτών των τεχνολογιών, αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει. Τον Ιούνιο, η Walmart ανακοίνωσε ότι θα μεταβεί σε ψηφιακές ετικέτες τιμών σε 2.300 καταστήματα μέχρι το 2026. Η Amazon Fresh και η μεσοδυτική αλυσίδα Schnuck’s τις χρησιμοποιούν επίσης.
Για να επιταχυνθεί η μετάβαση, ο Σταματόπουλος προτείνει κρατικές επιδοτήσεις, όπως αυτές για τους ηλιακούς συλλέκτες και τα ηλεκτρικά οχήματα. «Κάποιος πρέπει να σπάσει αυτή την ισορροπία. Τότε τα πράγματα θα περάσουν σε μια νέα εποχή όπου όλοι θα χρησιμοποιούν τις πρόσθετες πληροφορίες».
Μπορείτε να βρείτε τη μελέτη εδώ.