Από το σπανάκι του Ποπάι μέχρι τη σάλτσα Σετσουάν του Rick and Morty, η ιστορία είναι γεμάτη από παραδείγματα που δείχνουν πώς η ποπ κουλτούρα επηρεάζει την κουζίνα μας.
Ο κινηματογράφος έχει την ικανότητα να επηρεάζει όχι μόνο τη φαντασία μας αλλά και τις καθημερινές μας συνήθειες, συμπεριλαμβανομένων των γαστρονομικών μας προτιμήσεων. Μια σκηνή ταινίας ή μια αναφορά σε μια τηλεοπτική σειρά μπορεί να εκτοξεύσει την κατανάλωση ενός προϊόντος ή να επαναφέρει στο προσκήνιο παραδοσιακές γεύσεις.
- Η Σαουάρμα και οι «Εκδικητές»
Το 2012, στην πρώτη ταινία The Avengers, οι σούπερ ήρωες μετά από μια σκληρή μάχη εμφανίζονται στη σκηνή μετά τα credits να απολαμβάνουν σαουάρμα σε ένα μικρό μαγαζί. Αυτή η απλή, ήσυχη στιγμή είχε απρόσμενο αποτέλεσμα, καθώς η κατανάλωση σαουάρμα στις Ηνωμένες Πολιτείες αυξήθηκε έως και 80%.
Εστιατόρια αναφέρουν ότι πολλοί πελάτες επισκέπτονταν τα καταστήματα ρωτώντας για το μυστηριώδες πιάτο που έτρωγαν οι ήρωες. Μέχρι τότε, η σαουάρμα δεν ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής στο ευρύ κοινό, αλλά η ταινία την έκανε μια από τις πιο περιζήτητες street food επιλογές.
- Η Σάλτσα Σετσουάν και το χάος του Rick and Morty
Το 2017, ένα επεισόδιο της σειράς Rick and Morty αναφέρθηκε στη σάλτσα Σετσουάν, μια σάλτσα που τα McDonald’s είχαν λανσάρει το 1998 για την προώθηση της ταινίας Mulan. Η νοσταλγία και η περιέργεια των φαν της σειράς οδήγησαν σε μαζική απαίτηση για την επιστροφή της σάλτσας.
Τα McDonald’s ανταποκρίθηκαν, επαναφέροντάς την για μία μόνο μέρα, με αποτέλεσμα ουρές χιλιομέτρων, δυσαρέσκεια για την περιορισμένη ποσότητα και φανατικοί θαυμαστές που πουλούσαν πακέτα σάλτσας σε εξωφρενικές τιμές στο διαδίκτυο. Τελικά, η εταιρεία υποσχέθηκε μόνιμη επαναφορά, επιβεβαιώνοντας την τεράστια επιρροή μιας απλής αναφοράς σε μια σειρά κινουμένων σχεδίων.
- Η άνοδος του Pinot Noir από το Sideways
Η ταινία Sideways (2004), με πρωταγωνιστή τον Πολ Τζιαμάτι, άλλαξε ριζικά τις προτιμήσεις των καταναλωτών κρασιού. Ο ήρωας της ταινίας εκθείαζε την κομψότητα του pinot noir και απαξίωνε το merlot, χαρακτηρίζοντάς το βαρετό.
Η παραγωγή του pinot noir αυξήθηκε κατά 170%, ενώ οι πωλήσεις του merlot σημείωσαν σημαντική πτώση. Οινοπαραγωγοί σε όλο τον κόσμο είδαν τις πωλήσεις τους να επηρεάζονται από μια ατάκα σε μια ταινία, αποδεικνύοντας ότι η γαστρονομία μπορεί να ακολουθεί τις πολιτισμικές τάσεις.
- Το τυρί Wensleydale και οι Wallace & Gromit
Το τυρί Wensleydale ήταν σχεδόν άγνωστο εκτός Βρετανίας και βρισκόταν στα πρόθυρα της οικονομικής κατάρρευσης. Ωστόσο, στις ταινίες Wallace & Gromit, ο Wallace εξέφραζε συχνά την αγάπη του για το συγκεκριμένο τυρί.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της τυροκομικής εταιρείας, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 63 εκατομμύρια λίρες μέσα σε 15 χρόνια, σώζοντας έναν παραδοσιακό γαστρονομικό θησαυρό από τη λήθη.
- Ο Ποπάι και η αγάπη του για το σπανάκι
Ο Ποπάι ο Ναύτης, δημιουργημένος από τον E.C. Seegar το 1919, έγινε διάσημος ως ο χαρακτήρας που αποκτούσε υπερφυσική δύναμη τρώγοντας σπανάκι. Στις αρχές του 20ού αιώνα, υπήρχε η εσφαλμένη αντίληψη ότι το σπανάκι ήταν ιδιαίτερα πλούσιο σε σίδηρο.
Η επιρροή του Ποπάι ήταν τεράστια: Οι πωλήσεις σπανακιού αυξήθηκαν κατά 30% καθώς τα παιδιά, εντυπωσιασμένα από τον ήρωα, απαιτούσαν να φάνε το πράσινο, φυλλώδες λαχανικό. Παρόλο που αργότερα διαπιστώθηκε πως η περιεκτικότητά του σε σίδηρο δεν ήταν τόσο υψηλή όσο πιστευόταν, η προώθηση της υγιεινής διατροφής μέσω ενός κόμικ παραμένει μια εντυπωσιακή επιτυχία.