Ποιες οι δέκα αρχές που τέθηκαν από τον Όμιλο Corporate Leaders της Ευρώπης και άλλους οργανισμούς για να βοηθήσουν στην υλοποίηση του στόχου μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.
Σε μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου καλούν οι εταιρείες κολοσσοί και μέλη του Ομίλου Corporate Leaders (CLG) Ευρώπης την Ευρωπαϊκή Ένωση, κατά τουλάχιστον 90% έως το 2040, μέσω δέκα αρχών.
Για να αποφευχθεί η υπέρβαση μη αναστρέψιμων σημείων αιχμής, ένα νέο έγγραφο θέσης συντάχθηκε από το Ινστιτούτο του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ για την Αειφορία Ηγεσία, βασισμένο σε αξιολογήσεις που πραγματοποιήθηκαν από το Ευρωπαϊκό Επιστημονικό Συμβουλευτικό Συμβούλιο για την Κλιματική Αλλαγή (ESABCC ) και σε μοντέλα από Climact , Agora Energiewende και άλλους οργανισμούς.
Το έγγραφο υποστηρίζει ότι η ΕΕ πρέπει να θέσει καθαρό στόχο μείωσης τουλάχιστον 90%, ενώ περίπου το 8-10% αυτού θα πρέπει να προέρχεται από αφαιρέσεις άνθρακα, σύμφωνα με το έγγραφο.
Επιπλέον, σύμφωνα με τη Συμφωνία του Παρισιού για περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους 1,5 βαθμούς Κελσίου, η ΕΕ έχει αρκετό δρόμο να κάνει έως το 2030, προκειμένου να πετύχει τον τρέχοντα στόχο μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου κατά 55%, αλλά μέχρι τώρα η πρόοδός της δεν είναι ικανοποιητική.
Στο έγγραφο αναφέρεται ότι οι εκπομπές άνθρακα από τα κτίρια πρέπει να σταματήσουν, καθώς και να αναπτυχθούν υλικά που παράγουν λιγότερα επιζήμια για το περιβάλλον αέρια και να γίνει μετάβαση σε ενέργεια χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Η Coca-Cola, η Unilever, η Salesforce , η Velux , η Signify και άλλα μέλη της CLG Europe έχουν εκφράσει την υποστήριξή τους για τον στόχο, με την Coca-Cola, τη Salesforce και την GSK να στοχεύουν να φτάσουν τις καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2040 σύμφωνα με την υπόσχεση για το κλίμα, αναφέρει το Packaging Europe.
«Ο στόχος που ζητάμε τώρα για “τουλάχιστον 90%” μειώσεις των εκπομπών έως το 2040 είναι απαραίτητος, επιθυμητός και εφικτός», δήλωσε η Ursula Woodburn, διευθύντρια του Corporate Leaders Group Europe.
Οι 10 αρχές που τέθηκαν για να βοηθήσουν την ΕΕ να επιτύχει τον στόχο του 2040 είναι οι εξής:
1. Επιτάχυνση της ηλεκτροδότησης, ενεργειακής απόδοσης και σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων
2. Διασφάλιση ότι το κόστος και τα οφέλη της μετάβασης κατανέμονται δίκαια
3. Ενσωμάτωση της αρχής της ανταγωνιστικής βιωσιμότητας στη βιομηχανική στρατηγική και τις πολιτικές της ΕΕ για το κλίμα
4. Χρήση όλων των διαθέσιμων μοχλών για τη γρήγορη μείωση των εκπομπών από τον τομέα των κτιρίων
5. Αξιοποίηση λύσεων κυκλικής οικονομίας και οικολογικού σχεδιασμού για περιβαλλοντικά και κλιματικά οφέλη
6. Αξιοποίηση των συνεργειών μεταξύ των στόχων για το κλίμα και τη φύση
7. Υιοθέτηση μιας ρεαλιστικής και τεκμηριωμένης προσέγγισης για την αφαίρεση άνθρακα
8. Σημαντική αύξηση των κοινοτικών και εθνικών δημοσιονομικών κονδυλίων για το κλίμα και τη φύση
9. Ορισμός ενός πολιτικού πλαισίου για το κλίμα και την ενέργεια μετά το 2030 που βασίζεται στην επιτυχή εφαρμογή του πακέτου Fit for 55
10. Η ΕΕ να είναι στην πρώτη γραμμή των προσπαθειών απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές παγκοσμίως
Ένας φιλόδοξος στόχος για το 2040 είναι σημαντικός, εξηγεί η έκθεση, καθώς θα σήμαινε δέσμευση για δράση για το κλίμα και θα διαβεβαίωνε τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται εντός της Ένωσης ότι η μετάβαση σε πρώιμο στάδιο αποτελεί μια ασφαλή λύση. Στα επιπλέον πλεονεκτήματα συγκαταλέγονται η οικονομική ανάπτυξη, οι νέες θέσεις εργασίας και η υγεία και η ευημερία των πολιτών.
Όμως, το γεγονός ότι ορισμένες επιχειρήσεις που κατηγορούνται για greenwashing υποστηρίζουν αυτή τη στρατηγική δημιουργεί ορισμένες αμφιβολίες ως προς την αποτελεσματικότητα των πρακτικών αυτών.
Χαρακτηριστικά, η Coca-Cola θεωρείται από τους μεγαλύτερους χρήστες πλαστικού παγκοσμίως καθώς παρασκευάζει και πουλάει εκατοντάδες δισεκατομμύρια πλαστικά μπουκάλια κάθε χρόνο. Πριν ένα χρόνο η εταιρία δεσμεύθηκε μεταξύ άλλων πως μέχρι το 2030, το 25% των δοχείων των αναψυκτικών της θα είναι επαναχρησιμοποιούμενα.
Ωστόσο παρά τη δέσμευση αυτή, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις όπως η Greenpeace, και η ΜΚΟ Oceana αμφισβητούν τις προσπάθειες της Coca-Cola, υποστηρίζοντας ότι η εταιρία χρησιμοποιεί περισσότερο πλαστικό μιας χρήσης, αλλά ο αριθμός των επαναχρησιμοποιούμενων φιαλών που κυκλοφορεί έχει παραμείνει ο ίδιος, όπως είχαμε αναφέρει και σε προηγούμενο δημοσίευμα.