ΑρχικήΝέαΠεριβάλλον / ΒιωσιμότηταΜε ποιο τρόπο οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αυξάνουν τις τιμές των τροφίμων

Με ποιο τρόπο οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αυξάνουν τις τιμές των τροφίμων

3 λεπτά ανάγνωσης

Καθώς χώρες σταδιακά αγκαλιάζουν την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, μια πρόσφατη μελέτη ρίχνει φως σε ορισμένες παραγνωρισμένες επιπτώσεις αυτής της μετάβασης.

Ενώ τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι γνωστά, οι ερευνητές εξετάζουν επίσης τις λιγότερο συζητημένες οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις της μετάβασης προς την “πράσινη” ενέργεια.

- Advertisement -

Μια μελέτη που δημοσιεύεται στο SSRN δείχνει ότι η στροφή προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως η ηλιακή και η αιολική ενέργεια, έχει οδηγήσει σε αύξηση των τιμών των τροφίμων και μείωση της γεωργικής παραγωγής.

«Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι η ενεργειακή μετάβαση δεν είναι μια ουδέτερη διαδικασία και ότι επιφέρει σημαντικές συνέπειες», λέει ο καθηγητής Emilson Silva, διευθυντής του Ενεργειακού Κέντρου του Πανεπιστημίου του Όκλαντ και συγγραφέας της μελέτης.

- Advertisement -

Ο καθηγητής Silva και ο έτερος συγγραφέας της μελέτης, καθηγητής Luccas Attílio από το Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο Ouro Preto της Βραζιλίας ανέλυσαν στοιχεία από 32 χώρες του ΟΟΣΑ, συμπεριλαμβανομένης της Νέας Ζηλανδίας, από το 2000 έως το 2021.

Τα ευρήματά τους δείχνουν ότι τα έθνη που έχουν προχωρήσει περισσότερο στην προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αντιμετωπίζουν πιο ουσιαστικές επιπτώσεις, με υψηλότερες τιμές τροφίμων και πιο έντονες μειώσεις στη γεωργική παραγωγή, σε σύγκριση με εκείνα που υιοθετούν πιο αργά τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

- Advertisement -

«Τα στοιχεία αυτά αναδεικνύουν μια κρίσιμη πρόκληση», υποστηρίζει ο καθηγητής Silva. «Καθώς εντείνεται η ώθηση προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, εντείνεται και η πίεση στους ευάλωτους πληθυσμούς, οι οποίοι επωμίζονται το κύριο βάρος της αύξησης του κόστους των τροφίμων».

Οι καθηγητές Silva και Attílio υποστηρίζουν ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να εξετάσουν τα προγράμματα εισοδηματικής στήριξης και να υιοθετήσουν πιο διαφοροποιημένες προσεγγίσεις για την ενεργειακή μετάβαση.

«Ενώ το να γίνουμε “πράσινοι” είναι απαραίτητο για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, πρέπει να εξισορροπηθεί με στρατηγικές για την προστασία όσων επηρεάζονται αρνητικά», αναφέρει ο καθηγητής Silva.

Η μελέτη, προήλθε από τις παρατηρήσεις του καθηγητή Silva σχετικά με τις πρόσφατες διαμαρτυρίες των αγροτών στην Αυστραλία και σε άλλες χώρες ενάντια στο υψηλότερο κόστος παραγωγής που συνδέεται με τις πολιτικές για το κλίμα και την ανάπτυξη της παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.

«Ορισμένοι από τους αγρότες αντιμετώπιζαν την αύξηση του κόστους εργασίας και ζητήματα που προέκυπταν από την επαναχρησιμοποίηση της γης τους για ηλιακές και αιολικές εγκαταστάσεις. Έτσι, θέλησα να εξετάσω τα δεδομένα για να διαπιστώσω ποια επίδραση είχε στην πραγματικότητα η υιοθέτηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας».

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.