Από την σταδιακή πτώση λόγω της στροφής των καταναλωτών στην υγιεινή διατροφή, τα fast food βρέθηκαν ξανά στην κορυφή κατά τη διάρκεια της πανδημίας
Οι millennials ενδιαφέρονται ολοένα και περισσότερο για το ευ ζην και την υγεία τους και αυτό οδήγησε σε μια άνοδο του φαγητού στα εστιατόρια, λόγω της καλύτερης ποιότητας, η οποία έφερε πτώση των πωλήσεων στο γρήγορο φαγητό. Τα δεδομένα όμως αυτά αντιστράφηκαν με την πανδημία, όπου οι καταναλωτές στράφηκαν περισσότερο στα fast food.
Γιατί συνέβη αυτό; Αρχικά, γιατί με τους περιορισμούς του COVID-19, οι οποίοι απαιτούσαν ασφάλεια, αποστάσεις και μικρή επαφή με κόσμο, δηλαδή όσα έχουν να προσφέρουν τα takeaway και τα drive-thru, όλα αυτά έγιναν πλεονεκτήματα. Για παράδειγμα στις ΗΠA, σύμφωνα με το Experience Mag, από τον Απρίλιο έως τον Ιούνιο του 2020, οι δραστηριότητες με αυτοκίνητο αντιπροσώπευαν το 42% του συνόλου των επιχειρήσεων εστιατορίων. Και τον Ιούλιο του 2020, όταν περισσότερα εστιατόρια είχαν ανοίξει, οι επισκέψεις με αυτοκίνητο συνέχισαν την ανοδική τους πορεία παρουσιάζοντας αύξηση κατά 13% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ακόμα και άνθρωποι που ζούσαν πιο μακριά από τις πόλεις έπαιρναν τα αυτοκίνητά τους για μια βόλτα σε ένα κοντινό Goody’s ή McDonald’s. Αυτό ισχύει και στην Ελλάδα στα διαστήματα των lockdown, καθώς για τους γονείς με μικρά παιδιά, η επίσκεψη με το αυτοκίνητο σε ένα fast food αποτελούσε την εβδομαδιαία βόλτα. Όπως, δήλωσε μια Ελληνίδα μητέρα «στην καραντίνα τα drive thru της McDonald’s ήταν η έξοδος με τα παιδιά μου». Και αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, αφού, πέρα από μια διέξοδο και μια επαφή με τον έξω κόσμο, ήταν και απαραίτητο για την προστασία της δημόσιας υγείας.
Ωστόσο, ενώ οι περιορισμοί για τον κορωνοϊό υποχωρούν, η τάση προς τα fast food και τα takeaways συνεχίζει να αυξάνεται. Φυσικά, ισχύουν και οι συνήθεις λόγοι ως προς αυτό, δηλαδή το ότι είναι γρήγορο και οικονομικό, στοιχεία που εκτιμούν οι άνθρωποι με την επαναφορά των γρήγορων ρυθμών ζωής, αλλά και με την άνοδο των τιμών σε προϊόντα και υπηρεσίες, η οποία έκανε την έλευσή της πρώτα μετά την πανδημία και εντάθηκε με τον πόλεμο. Ειδικοί του κλάδου προβλέπουν, ότι ορισμένες συνθήκες του γρήγορου φαγητού, όπως τα τυποποιημένα μενού θα μπορούσαν να γίνουν μόνιμες συνήθειες και να εξαπλωθούν και σε άλλα είδη φαγητού.
Για παράδειγμα, ακόμη και για εστιατόρια χωρίς παρουσία ή όγκο αλυσίδας, η πανδημία δημιούργησε μια ξαφνική ανάγκη για επιλογές σε πακέτο και για ευελιξία, όταν το παραδοσιακό επιχειρηματικό μοντέλο δεν μπορούσε να λειτουργήσει. Το αποτέλεσμα είναι ότι ένα ισχυρό σύστημα σε πακέτο για τρόφιμα που κάποτε μπορούσε κανείς να φάει μόνο αν καθόταν σε ένα εστιατόριο, δημιούργησε νέα πρότυπα για το τι ήθελαν οι πελάτες και τι τα εστιατόρια ήταν πρόθυμα να προσφέρουν. Κορυφαίο παράδειγμα αποτελούν και τα μαγαζιά με κοκτέιλ ή ποτά που και αυτά προσαρμόστηκαν στο σύστημα του takeaway.
Η επιστροφή στην κανονικότητα σχεδόν όπως την ξέραμε πλησιάζει και οι άνθρωποι θα ξαναπροτιμήσουν εστιατόρια και μαγαζιά για το φαγητό τους. Αλλά, ίσως, όχι στο βαθμό που το έκαναν. Αντίθετα, το σύστημα του πρόχειρου φαγητού στο χέρι επανακτά την αίγλη του. Οπότε, μήπως τελικά, η πανδημία έσωσε το πρόχειρο φαγητό από μια μεγάλη πτώση;