Τα Πλαστικά Κρήτης, παραγωγός λευκού μητρικού μείγματος (masterbatch), ισχυρίζεται ότι δεν ασκείται πρακτική ντάμπινγκ και ότι οι προτεινόμενοι δασμοί αντιντάμπινγκ θα έχουν καταστροφικές συνέπειες για τον ενωσιακό κλάδο παραγωγής μητρικών μειγμάτων.
Στις 9 Ιανουαρίου 2025 δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ, ο Εκτελεστικός Κανονισμός (ΕΕ) 2025/4 για την επιβολή οριστικού δασμού αντιντάμπινγκ και την οριστική είσπραξη του προσωρινού δασμού που επιβλήθηκε στις εισαγωγές διοξειδίου του τιτανίου (TiO2) καταγωγής Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας.
Το Νοέμβριο του 2023, η ΕΕ κίνησε διαδικασία έρευνας αντιντάμπινγκ, όσον αφορά τις εισαγωγές διοξειδίου του τιτανίου καταγωγής Κίνας, κατόπιν καταγγελίας που υποβλήθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου 2023 από τον Ευρωπαϊκό συνασπισμό για το διοξείδιο του τιτανίου (European Titanium Dioxide Ad Hoc Coalition).
Σύμφωνα με τον Καν. (ΕΕ) 2016/1036 για την άμυνα κατά των εισαγωγών από χώρες εκτός ΕΕ, ένα προϊόν θεωρείται ότι αποτελεί αντικείμενο ντάμπινγκ όταν η τιμή εξαγωγής του στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι χαμηλότερη από μια συγκρίσιμη τιμή του ομοειδούς προϊόντος, όπως έχει καθοριστεί για τη χώρα εξαγωγής κατά τις συνήθεις εμπορικές πράξεις.
Η καταγγελία περιείχε αποδεικτικά στοιχεία, σχετικά με την ύπαρξη ντάμπινγκ και συνακόλουθης σημαντικής ζημίας, στοιχεία τα οποία ήταν επαρκή για να δικαιολογήσουν την έναρξη της έρευνας. Η Επιτροπή παρείχε στα μέρη σύνοψη των προτεινόμενων δασμών και λεπτομερή στοιχεία σχετικά με τον υπολογισμό των περιθωρίων ντάμπινγκ και των περιθωρίων που είναι επαρκή για την εξάλειψη της ζημίας που υπέστη ο ενωσιακός κλάδος παραγωγής. Τα ενδιαφερόμενα μέρη κλήθηκαν να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους σχετικά με την ακρίβεια των υπολογισμών εντός τριών εργάσιμων ημερών.
Τρεις χρήστες του προϊόντος, συγκεκριμένα η Πλαστικά Κρήτης ΑΕ, η Munksjö Paper AB και η Felix Schoeller GmbH & Co. KG, διατύπωσαν παρατηρήσεις οι οποίες δεν αφορούσαν την ακρίβεια των υπολογισμών.
Η Πλαστικά Κρήτης, παραγωγός λευκού μητρικού μείγματος (masterbatch), ισχυρίστηκε ότι δεν ασκείται πρακτική ντάμπινγκ με βάση τα όσα γνωρίζει και ότι οι προτεινόμενοι δασμοί αντιντάμπινγκ θα έχουν καταστροφικές συνέπειες για τον ενωσιακό κλάδο παραγωγής μητρικών μειγμάτων.
Ειδικότερα, η Πλαστικά Κρήτης ισχυρίστηκε ότι τα μητρικά μείγματα από άλλες τρίτες χώρες θα καταστούν πολύ πιο ανταγωνιστικά τόσο στις ενωσιακές όσο και στις εξαγωγικές αγορές, δεδομένου ότι αυτές θα συνεχίσουν να έχουν πρόσβαση σε φθηνό TiO2 από την Κίνα. Επίσης, ισχυρίστηκε ότι, λόγω της περιορισμένης παραγωγικής ικανότητας του ενωσιακού κλάδου παραγωγής, θα υπάρξει ανεπαρκής προσφορά TiO2, εάν επιβληθούν τα μέτρα. Τέλος, σε περίπτωση αναδρομικής εφαρμογής των δασμών, οι χρήστες θα υποστούν ακόμα μεγαλύτερες ζημίες, καθώς ο χρόνος παράδοσης από την Κίνα αυξήθηκε λόγω των επιθέσεων σε εμπορικά σκάφη στην Ερυθρά Θάλασσα κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Στο πλαίσιο της έρευνας αντιντάμπινγκ, η Επιτροπή περιέγραψε το υπό έρευνα προϊόν, το οικείο προϊόν και το ομοειδές προϊόν για την επιβολή προσωρινού δασμού και υπενθύμισε ότι, σύμφωνα με την πάγια νομολογία του Δικαστηρίου, ο ορισμός του οικείου προϊόντος αποσκοπεί στο να διευκολυνθεί η κατάρτιση του καταλόγου των προϊόντων στα οποία πιθανώς θα επιβληθούν δασμοί αντιντάμπινγκ.
Αρκετά μέρη υπέβαλαν αιτήματα για εξαίρεση προϊόντων μετά τη λήξη της προθεσμίας για την υποβολή ισχυρισμών σχετικά με το πεδίο κάλυψης του προϊόντος ή αμφισβήτησαν το προσωρινό συμπέρασμα της Επιτροπής σχετικά με το αίτημά τους. Μεταξύ αυτών, η Confederation of European Paper Industries (CEPI), όπου υπέβαλε αίτημα εξαίρεσης του προϊόντος TiO2 κατάλληλο για τρόφιμα, μετά τη λήξη της προθεσμίας, συνεπώς το αίτημα δεν ήταν δυνατόν να εξεταστεί στο προσωρινό στάδιο της έρευνας, ενώ ο καταγγέλλων αντιτάχθηκε στο συγκεκριμένο αίτημα εξαίρεσης προϊόντος.
Η CEPI ισχυρίστηκε ότι μόνο δύο ή τρεις ενωσιακοί παραγωγοί είναι σε θέση να παράγουν TiO2 κατάλληλο για τρόφιμα και μόνο σε περιορισμένες ποσότητες. Η Επιτροπή έκρινε ότι, παρόλο που το TiO2 κατάλληλο για τρόφιμα πρέπει να πληροί ειδικές απαιτήσεις για τα πρόσθετα Ε-171, δεν μπορεί να συναχθεί το συμπέρασμα ότι δεν έχει τα ίδια βασικά φυσικά, χημικά και τεχνικά χαρακτηριστικά με άλλους τύπους TiO2.
Ως εκ τούτου, δεν μπόρεσε να συμπεράνει ότι πληρούνταν τα στοιχεία για εξαίρεση προϊόντος όσον αφορά το TiO2 κατάλληλο για τρόφιμα και απέρριψε το συγκεκριμένο αίτημα.
Τελικώς, επιβάλλεται οριστικός δασμός αντιντάμπινγκ στις εισαγωγές διοξειδίου του τιτανίου, με χημικό τύπο TiO2, στις μορφές που περιγράφονται στο άρθρο 1, παράγραφος 1 του Καν. (ΕΕ) 2025/4.
To CIBUM κοινοποιεί τον Καν. 2025/4, όπου υπάρχουν τα αποτελέσματα της έρευνας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και οι παρατηρήσεις που έχουν διατυπωθεί από τα εμπλεκόμενα μέρη.