Μήπως ο καλλωπισμός των καρπών έχει επιπτώσεις στην υγεία;
Τα λαμπερά μήλα, χωρίς χτυπήματα και άλλα οπτικά ελαττώματα είναι αυτά που προτιμούν τα σούπερ μάρκετ για τους πάγκους τους (και μάλιστα δηλώνουν πρόθυμοι να πληρώσουν υψηλότερη τιμή στους προμηθευτές γι αυτά) αλλά και οι καταναλωτές για το καλάθι τους.
Για να επιτευχθεί αυτό το αποτέλεσμα, όμως δε φθάνει η φύση. Οι καλλιεργητές «αναγκάζονται» να χρησιμοποιούν ρυθμιστές ανάπτυξης των φυτών για να βελτιώσουν την αισθητική ποιότητα του καρπού, γνωστούς και ως αυξητικές ορμόνες ή καλλυντικά φυτοφάρμακα.
Δείτε επίσης: Lidl Hellas: Νέα καταγγελία στο cibum για σκουλήκι σε σοκολάτα από σουπερμάρκετ στη Θεσσαλονίκη
Μόνο δύο τέτοια καλλυντικά φυτοφάρμακα είναι εγκεκριμένα στην Ευρώπη: η μεπικουάτ και η πακλοβουτραζόλη – τα οποία ωστόσο, σύμφωνα με έρευνες αναγνωρίζονται ως ενδοκρινικοί διαταράκτες, ικανοί να αλλάξουν την ορμονική μας λειτουργία.
Ο χαρακτηρισμός επιβεβαιώνεται τώρα και από μια μελέτη του Πανεπιστημίου της Ζυρίχης στην οποία συμμετείχαν 196 καλλιεργητές μήλων μέσω συνεντεύξεων. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Lucca Zachmann, ερευνητή στο Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Ζυρίχης, το 23,5% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν ρυθμιστές ανάπτυξης φυτών κυρίως για να βελτιώσουν την εμφάνιση του καρπού, ενώ το 59,2% τους χρησιμοποιεί για χημική αραίωση, δηλαδή για να πέφτουν οι λιγότερο «υποσχόμενοι» καρποί από το δέντρο, επιτρέποντας στους υπόλοιπους να μεγαλώσουν.
Δείτε επίσης: Θάνατος από γεύμα McDonald’s: Αιτία τα κρεμμύδια στο burger – Αυξάνονται οι δηλητηριάσεις και οι νοσηλείες
Η χρήση αυτών των ουσιών θεωρείται απαραίτητη για την αύξηση των πωλήσεων σε λιανοπωλητές μεγάλης κλίμακας: όσοι πωλούν τα μήλα τους σε μεσάζοντες έχουν δηλώσει ότι είναι πιο διατεθειμένοι να χρησιμοποιούν ρυθμιστές ανάπτυξης φυτών από αυτούς που πωλούν απευθείας. «Η πώληση μήλων μέσω διαμεσολαβητών κινδυνεύει με μεγαλύτερη οικονομική ζημία εάν τα μήλα δεν φτάσουν στο υψηλότερο επίπεδο ποιότητας», εξήγησε ο Zachmann. «Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της τα μήλα της κατηγορίας 2 , τα οποία ενδέχεται να παρουσιάζουν κάποιες μικρές ατέλειες ή ελαττώματα, πωλούνται σε μεσάζοντες μόνο στο 41% της τιμής των μήλων Κατηγορίας 1, τα οποία πρέπει να τηρούν πιο αυστηρές αισθητικές παραμέτρους. Ωστόσο, όταν πωλούνται απευθείας στον καταναλωτή, η τιμή των μήλων Κατηγορίας 2 μπορεί να φτάσει το 67% αυτής των μήλων Κατηγορίας 1».
Δείτε επίσης: Εμφιαλωμένο νερό: Σε δίκη η εταιρεία για τις πολλαπλές ηπατικές ανεπάρκειες
Η φύση έχει κάποιο σκοπό που έχει δώσει σε όλα τα πλάσματα, συμπεριλαμβανομένων και των ανθρώπων κάποιες ατέλειες… Γιατί άραγε εμείς, ως καταναλωτές θέλουμε τα μήλα μας άψογα και λαμπερά; Ας μάθουμε να επιλέγουμε όχι μόνο με βάση την εμφάνιση, κι ας σκεφτούμε το ενδεχόμενο ότι ορισμένα μικρά οπτικά ελαττώματα στην πραγματικότητα προστατεύουν την υγεία μας.