Πρώτα η πανδημία, μετά ο πόλεμος στην Ουκρανία, η κρίση στην οικονομία σε παγκόσμιο επίπεδο δεν έχει σταματήσει τα τελευταία χρόνια, και η βιομηχανία χάρτινων συσκευασιών δεν αποτελεί εξαίρεση.
Ο Neil Osment, διευθύνων σύμβουλος της NOA, που ασχολείται με την έρευνα των αγορών, μιλάει στη Packaging Europe για τις προβλέψεις του στον τομέα των χάρτινων συσκευασιών.
Η ζήτηση για χάρτινα συσκευασίες – τόσο κυματοειδή όσο και πτυσσόμενα χαρτοκιβώτια – αυξάνεται σε όλη την Ευρώπη, τουλάχιστον τα τελευταία δύο χρόνια. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία, κάτι έχει αλλάξει. Τους πρώτους τρεις μήνες του 2022, η ζήτηση για κυματοειδές υλικό υποχώρησε σε ολόκληρη την Ευρώπη και όλη η ανάπτυξη που σημειώθηκε το 2021 έχει πλέον μειωθεί, από το +7% στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2021, τώρα είναι στο -8%, με τα στοιχεία για την Ευρώπη είναι παρόμοια.
Το προκάλεσε αυτή την πτώση; Επειδή υπήρχε τέτοια έλλειψη προϊόντος, οι επιχειρήσεις συσκευασίας, οι ιδιοκτήτες εμπορικών σημάτων και οι τελικοί χρήστες έκαναν υπερπαραγγελίες το 2021 και για τους πρώτους τρεις ή τέσσερις μήνες του 2022, χρησιμοποιούσαν αυτό το απόθεμα. Οι εταιρείες συσκευασίας που προμηθεύουν τους παραγωγούς FMCG, ειδικότερα, διέθεταν αποθέματα υψηλότερα από τα κανονικά, επειδή οι πελάτες τους είχαν τόσο μεγάλη ζήτηση για προϊόν.
Η κατανάλωση κυματοειδών, και σε μικρότερο βαθμό χαρτοκιβώτιων, είχε αρχίσει να επιβραδύνεται το δεύτερο εξάμηνο του 2021, επειδή η εργασία δεν πραγματοποιούταν πλέον από το σπίτι, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα και την μείωση των παραγγελιών μέσω διαδικτύου.
Επίσης, μετά τον Ιούνιο του 2021, με την άρση των περιοριστικών μέτρων για την εξάπλωση της COVID, ο κόσμος έστρεψε τις δαπάνες τους προς εκδηλώσεις και άλλες εμπειρίες, αντί να παραγγέλνει απτά προϊόντα στο διαδίκτυο. Το πρώτο εξάμηνο του 2021, η ανάπτυξη των προϊόντων συσκευασίας χαρτιού ήταν περίπου στο +10%, αλλά στο πίσω μισό του έτους επιβραδύνθηκε στο +2%.
Φέτος, το 2022 η τάση δαπάνης του εισοδήματος σε διακοπές, συνεχίστηκε. Μαζί με όλα τα παραπάνω, πρέπει να ληφθεί υπόψη το αυξανόμενο κόστος της ενέργειας σε ολόκληρη την Ευρώπη, συν ο πληθωρισμός.
Φυσικά, είναι γεγονός πως το 2021 ήταν μια εξαιρετική χρονιά για την ανάπτυξη των περισσότερων τομέων στον κλάδο των συσκευασιών χαρτιού. Τα πράγματα έχουν ηρεμήσει, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι έχουν πάει προς τα πίσω. Η ζήτηση για κυματοειδείς χαρτόνι εξακολουθεί να αυξάνεται κατά 2-3% σε σχέση με το 2020 και αυτό αποτελεί μια σταθερή ανάπτυξη.
Πού βρίσκεται η αγορά χάρτινων συσκευασιών τώρα;
Βραχυπρόθεσμα, ο αντίκτυπος του πολέμου της Ουκρανίας στις αγορές είναι πιθανό να προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στο σύστημα, καθώς οι παραγωγοί αναζητούν εναλλακτικές πηγές ενέργειας και ορυκτών, αντί να βασίζονται στη Ρωσία. Το άμυλο από σιτάρι στην Ουκρανία και τη Ρωσία χρησιμοποιείται στη διαδικασία παραγωγής κυματοειδούς χαρτονιού, οπότε αυτό θα έχει αντίκτυπο στην παραγωγή, ενώ αναζητούνται εναλλακτικές λύσεις, από τοποθεσίες όπως οι ΗΠΑ και η Αφρική. Η Ρωσία είναι ένας μεγάλος προμηθευτής ξύλου, που χρησιμοποιείται για παλέτες και πολτό για χαρτί, σε σκανδιναβικά χαρτονομίσματα. Και πάλι, θα πρέπει να εξασφαλιστούν εναλλακτικές πηγές και για άλλη μια φορά οι ΗΠΑ είναι μια πιθανή επιλογή.
Τι μέλλει γενέσθαι;
Για το υπόλοιπο του 2022, ο Osment προβλέπει ότι το -8% για τον κορωνοϊό το 2022 από έτος σε έτος θα βελτιωθεί, επειδή η κατανάλωση θα διορθωθεί, καθώς το ζήτημα της υπερφόρτισης από τις παραγγελίες θα μειώνεται.
Προχωρώντας προς τα εμπρός, το 2023 η απαραίτητη αναδιάταξη της προσφοράς που προκλήθηκε από τον πόλεμο κατά της Ουκρανίας θα εξακολουθεί να είναι αισθητή. Ωστόσο, μέχρι το 2024, οι αγορές θα έπρεπε να έχουν σταθεροποιηθεί και, σύμφωνα πάντα με τον ίδιον, θα είναι σταθερή αλλά πιο συγκρατημένη, με μια ανάπτυξη για τις συσκευασίες χαρτιού μεταξύ 2% και 2,5% για τα επόμενα χρόνια. Αυτό θα οφείλεται στη φυσική ανάπτυξη και το πράσινο κύμα.
Η αλυσίδα εφοδιασμού έχει αποδειχθεί τεράστιας σημασίας και η εξάρτηση από την Κίνα για την προμήθεια αγαθών έχει αντίκτυπο στον δυτικό κόσμο. Προβλέπεται συνεπώς, μια σταδιακή μετατόπιση της προσφοράς των αγαθών μακριά από την Κίνα και πίσω προς άλλα δυτικά έθνη όπως η Αμερική, καθώς και η Ινδία και η Αφρική, και, φυσικά, και στην Ευρώπη.