Μήπως μιλάμε για μια ακόμη περίπτωση Greenwashing σε υλικά που έρχονται σε επαφή με τρόφιμα;
Υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι εταιρείες παραπλανούν τους καταναλωτές σχετικά με το πόσο φιλικές προς το περιβάλλον είναι οι συσκευασίες τους. Αυτό το φαινόμενο ονομάζεται “greenwashing” (ψευδο-οικολογική διαφήμιση) και συμβαίνει όταν μια εταιρεία προβάλλει παραπλανητικούς ή υπερβολικούς ισχυρισμούς για τη βιωσιμότητα των προϊόντων της.
Πολλές συσκευασίες τροφίμων πλέον χαρακτηρίζονται ως «κομποστοποιήσιμες», υποστηρίζουν δηλαδή ότι είναι κατασκευασμένες από υλικά που μπορούν να διασπαστούν βιολογικά και να μετατραπούν σε κομπόστ (δηλαδή οργανικό λίπασμα) υπό τις κατάλληλες συνθήκες.
«Κομποστοποιήσιμο» υλικό είναι δηλαδή αυτό που διασπάται φυσικά από μικροοργανισμούς, χωρίς να αφήνει τοξικά υπολείμματα σε βιομηχανικές ή οικιακές συνθήκες κομποστοποίησης ακολουθώντας συγκεκριμένα ευρωπαϊκά ή διεθνή πρότυπα (π.χ. EN 13432, ASTM D6400).
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται 200.000 κονσέρβες με φασολάκια
Είναι όμως ακριβώς έτσι ή μιλάμε για μια ακόμη περίπτωση Greenwashing σε υλικά που έρχονται σε επαφή με τρόφιμα;
Τα Γραφεία Ερευνών- Παρακολούθησης τροφίμων και υγείας των ζώων στη Βάδη-Βυρτεμβέργη έκαναν έρευνα για να διαπιστώσουν πόσο αληθείς είναι αυτοί οι ισχυρισμοί στις συσκευασίες.
Εξέτασαν, λοιπόν, μπάρες σοκολάτας που δεν προσφέρονται μόνο σε χάρτινο κουτί, αλλά συσκευάζονται και σε εσωτερική μεμβράνη από «κομποστοποιήσιμα» συστατικά. Και τι βρήκαν; Όχι μόνο χρησιμοποιήθηκε σελοφάν για την παραγωγή αυτών των εσωτερικών μεμβρανών, αλλά και ένα στρώμα πολυβινυλιδενοχλωριδίου (PVDC), ένα πλαστικό.
Σύμφωνα με το άρθρο 3 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1935/2004, η επισήμανση, η διαφήμιση και η παρουσίαση υλικών και αντικειμένων δεν πρέπει να παραπλανούν τον καταναλωτή. Αυτό είναι σύμφωνο με την Ενότητα 33 (1) του Κώδικα Τροφίμων και Ζωοτροφών (LFGB), η οποία απαγορεύει τη διάθεση υλικών ή αντικειμένων που προορίζονται για επαφή με τρόφιμα στην αγορά με παραπλανητικές ονομασίες, πληροφορίες ή συσκευασία ή τη διαφήμιση τέτοιων αντικειμένων γενικά ή σε μεμονωμένες περιπτώσεις με παραπλανητικές δηλώσεις ή άλλες δηλώσεις.
Συνολικά, έγινε αξιολόγηση σε δέκα συσκευασίες σοκολάτας το 2024 σύμφωνα με την Ενότητα 33 (1) του Κώδικα Τροφίμων και Ζωοτροφών (LFGB), και αποδείχθηκε ότι τα περισσότερα από τα πλαστικά στρώματα δεν είναι ούτε βιοδιασπώμενα ούτε κομποστοποιήσιμα.
Σύμφωνα με διάφορες δικαστικές αποφάσεις τα τελευταία 30 χρόνια, ο κίνδυνος παραπλανητικής διαφήμισης είναι ιδιαίτερα υψηλός στη διαφήμιση που σχετίζεται με το περιβάλλον. Θα μπορούσε να προκύψει η εντύπωση ότι τέτοια προϊόντα είναι απολύτως φιλικά προς το περιβάλλον.
Οι περιβαλλοντικές δηλώσεις έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα κατάλληλες για την αντιμετώπιση συναισθηματικών περιοχών στους ανθρώπους, από το ενδιαφέρον για τη δική τους υγεία έως το αίσθημα ευθύνης για τις μελλοντικές γενιές και όπως αποδεικνύεται τις χρησιμοποιούν οι εταιρείες κατά κόρον για να παραπλανήσουν τον καταναλωτή.