Οι εταιρείες τροφίμων και ποτών έπρεπε να προσαρμοστούν σε ένα δραματικά διαφορετικό περιβάλλον συναλλαγών τους τελευταίους 18 μήνες. Πριν από τον COVID, πολλές μεγάλες επωνυμίες τροφίμων και ποτών έχαναν ήδη μερίδιο αγοράς από μικρότερους και πιο ευέλικτους παίκτες που μπορούσαν να συνδυάσουν καλύτερα τις ψηφιακές λειτουργίες με δεδομένα και αναλυτικά στοιχεία και έτσι να ανταποκρίνονται ταχύτερα στις ανάγκες και τις προσδοκίες των πελατών.
Κοιτάζοντας το μέλλον, η αναζήτηση για ανάπτυξη δεν φαίνεται πολύ πιο εύκολη. Ακόμα δεν γνωρίζουμε ακριβώς ποιες από τις νέες συνήθειες και συμπεριφορές που ακολούθησαν οι καταναλωτές κατά τη διάρκεια της πανδημίας θα διατηρηθούν και σε ποιο βαθμό.
Ο καταναλωτής μετά την πανδημία
Η τεράστια επιτάχυνση της εμπλοκής ψηφιακής τεχνολογίας στη βιομηχανία τροφίμων έχει ήδη συζητηθεί πολύ, με τις διαδικτυακές πωλήσεις να ανθούν και να προβλέπεται ότι θα παραμείνουν πάνω από τα προ-πανδημικά επίπεδα για το άμεσο μέλλον. Για παράδειγμα, οι αγορές για φαγητό για μαγείρεμα στο σπίτι αυξήθηκαν κατά 333% κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Accenture.
Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε πώς αυτό το βήμα αλλαγής στις ψηφιακές αγορές συμβαδίζει με μια σειρά από άλλες αλλαγές συμπεριφοράς, ειδικά όταν πρόκειται για επιλογές τροφίμων. Για παράδειγμα, η έρευνα της Accenture δείχνει ότι οι αγοραστές έχουν μεγαλύτερη επίγνωση της βιωσιμότητας της κατανάλωσής τους. Περισσότεροι από τους μισούς λένε ότι είναι πλέον πιο εστιασμένοι στο περιβάλλον, από ό,τι πριν από την πανδημία.
Αναζητούν επίσης εταιρείες τροφίμων για να τους βοηθήσουν να κάνουν τις σωστές επιλογές: Πάνω από τα δύο τρίτα θέλουν οι επωνυμίες να διευκολύνουν μία πιο συνειδητή κατανάλωση. Και η δυνατότητα πραγματοποίησης μιας γνήσιας αμφίδρομης συνομιλίας με τους καταναλωτές στα ψηφιακά κανάλια, είναι ένας βολικός τρόπος για να γίνει αυτό.
Υπάρχει επίσης μια μεγάλη ώθηση προς μια πιο υγιεινή ζωή, με τους καταναλωτές να έχουν μια πιο ολιστική άποψη για τη σύνδεση μεταξύ της κατανάλωσής τους και της ψυχικής και σωματικής ευεξίας τους. Η μεγάλη πλειοψηφία (70%) των ανθρώπων δηλώνουν ότι θέλουν να κάνουν μια θεμελιώδη αλλαγή στην προσέγγισή τους για την υγεία.
Αλλά αυτό πρέπει να εξεταστεί και να ενταχθεί εντός του γενικότερου πλαισίου της αναζήτησης από τους καταναλωτές άνεσης και απόλαυσης στα τρόφιμα που αγοράζουν, και πολύ περισσότερο μετά από τους δύσκολους 18 μήνες που μόλις πέρασαν.
Μελλοντικές τάσεις στην καινοτομία τροφίμων
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας φάνηκε μία αυξανόμενη δημοτικότητα των καινοτόμων επιχειρηματικών μοντέλων στον τομέα των τροφίμων και ποτών.
Τα μοντέλα «Κάνε το μόνος σου», όπως τα κιτ γευμάτων, είναι μια άλλη ταχέως αναπτυσσόμενη τάση, με πάνω από το 60% των καταναλωτών να τα εξετάζει τώρα τουλάχιστον περιστασιακά. Η Nestlé , για παράδειγμα, επένδυσε στο Freshly, το οποίο παρέχει βολικά κιτ γευμάτων με το πρόσθετο πλεονέκτημα των θρεπτικών συστατικών.
Φυσικά, η ευκολία παραμένει βασικός παράγοντας για τους καταναλωτές. Μπορείτε να το δείτε αυτό με την αυξανόμενη δημοτικότητα της έννοιας “κάντε το για μένα”, όπου τα καθιερωμένα ή ανερχόμενα εστιατόρια προσφέρουν μεταφορές ή/και παραδόσεις. Αλλά ο συνδυασμός της ευκολίας με άλλα οφέλη όπως η βιωσιμότητα φαίνεται να είναι ιδιαίτερα ισχυρός.
Αυτό είναι εμφανές στην άνοδο των υπηρεσιών παντοπωλείου όπως το Imperfect Foods. Η εταιρεία επιλέγει «άσχημα» φρούτα και λαχανικά που έχουν απορριφθεί από τα παντοπωλεία, αλλά, κατά τα άλλα είναι τέλεια για κατανάλωση, και τα παραδίδει απευθείας στις πόρτες των πελατών – καλύπτοντας τις ανάγκες τους για προσιτές τιμές και βιωσιμότητα καθώς και για ευκολία.
Προς το παρόν θα κυριαρχήσουν οι ψηφιακές λύσεις
Εκτός από την πρώτη γραμμή της προσπάθειας για επέκταση των καναλιών απευθείας προς τους καταναλωτές, των μοντέλων συνδρομής και των έξυπνων επιλογών παράδοσης στο σπίτι, οι επωνυμίες τροφίμων και οι έμποροι λιανικής είναι επίσης πρωτοπόροι σε τομείς όπως οι υπηρεσίες ψηφιακής συνομιλίας και τα εκπαιδευτικά βίντεο. Αυτού του είδους οι υπηρεσίες θα είναι εξίσου σημαντικές μετά την υποχώρηση της πανδημίας.
Φυσικά, το φυσικό λιανικό εμπόριο θα εξακολουθεί να αποτελεί βασικό μέρος των επιχειρηματικών στρατηγικών, αλλά θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε μεγάλη δραστηριότητα στη συγχώνευση ψηφιακών και φυσικών εμπειριών.
Η έκθεση Business Futures της Accenture διαπίστωσε ότι οι επωνυμίες διπλασιάζουν τις εικονικές τεχνολογίες για να δημιουργήσουν «πραγματικές εικονικές» — ψηφιακά περιβάλλοντα που είναι όλο και πιο ρεαλιστικά, εμπλέκουν όλες τις αισθήσεις και δημιουργούν μια μεγαλύτερη σύνδεση με τον φυσικό κόσμο-. Εννέα στα 10 στελέχη C-suite των εταιρειών λιανικής και καταναλωτικών αγαθών δήλωσαν ότι επενδύουν σε τεχνολογίες για τη δημιουργία εικονικών περιβαλλόντων και σχεδιάζουν να επενδύσουν περαιτέρω.
Στο μέλλον, περιμένουμε να δούμε εταιρείες που αναζητούν τρόπους για να αποκτήσουν μια πολύ ισχυρότερη αίσθηση ψηφιακής προστιθέμενης αξίας σε τοποθεσίες λιανικής. Χρησιμοποιώντας την τεχνολογία για την εξατομίκευση της εμπειρίας — σκεφτείτε την προσωπική ανάλυση της υγείας και τα εξατομικευμένα προϊόντα, για παράδειγμα — οι επωνυμίες μπορούν να παρέχουν μια πιο «επιστημονική» απάντηση στις ανάγκες των καταναλωτών.
Αποκωδικοποιήστε τα σήματα και οδηγήστε το κύμα καινοτομίας
Ποιο είναι το κλειδί για την αξιοποίηση των αναδυόμενων τάσεων όπως οι παραπάνω; Να είστε σε θέση να εντοπίσετε και να αποκωδικοποιήσετε τα σήματα συμπεριφοράς σχετικά με την αλλαγή της στάσης των καταναλωτών στα τρόφιμα και τα ποτά τη στιγμή που συμβαίνουν. Στη συνέχεια, χρησιμοποιήστε τις πληροφορίες δεδομένων και την ψηφιακή τεχνολογία για να επανεξετάσετε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες για ένα νέο σύνολο προτεραιοτήτων των καταναλωτών.
Σε τελική ανάλυση, αυτή η ικανότητα να κινείσαι γρήγορα, να καινοτομείς με ρυθμό και να ανταποκρίνεσαι στον σκοπό της επωνυμίας, θα βγάλει τις επωνυμίες τροφίμων από την παρούσα αβεβαιότητα και θα τις βοηθήσει να αναδειχθούν πιο δυνατές μετά την πανδημία. Ο στόχος είναι να συνδυαστούν τα παραδοσιακά οφέλη όπως η άνεση με τις νέες ανάγκες των καταναλωτών σε τομείς όπως η αποδοτικότητα των φυσικών πόρων, η θρεπτική αξία, η κοινωνική ευαισθητοποίηση και οι ηθικές πρακτικές.
Πάνω απ ‘όλα, αξίζει να θυμόμαστε ότι οι περίοδοι μεγάλης αναστάτωσης μπορεί επίσης να είναι στιγμές μεγάλης καινοτομίας, καθώς οι επιχειρήσεις αναγκάζονται να επανεξετάσουν ριζικά τον τρόπο λειτουργίας τους. Εκεί βρίσκεται σήμερα η βιομηχανία τροφίμων και ποτών. Υπάρχουν τεράστιες ευκαιρίες για όσους έχουν αρκετή οργανωτική ευελιξία να οδηγήσουν το κύμα καινοτομίας στα τρόφιμα και να ανταποκριθούν γρήγορα στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των καταναλωτών.
Πηγή: food Dive