Αν μάλιστα παραγγέλνεις μετά το απόγευμα, οι επιλογές σου είναι ακόμη χειρότερες
Σύμφωνα με μία νέα μελέτη του Πανεπιστημίου της Νότιας Φλόριντα (USF), οι ψηφιακές πλατφόρμες παραγγελιών, τα περίπτερα με οθόνη αφής σαν κι αυτά που έχουν τοποθετηθεί στα McDonald’s, και οποιοδήποτε άλλο μέσο ψηφιακής παραγγελίας, οδηγούν τους καταναλωτές σε ανθυγιεινές επιλογές και τους κάνουν να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα!
Η μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of the Academy of Marketing Science, συγκρίνει τη συμπεριφορά του καταναλωτή κατά τη διάρκεια παραγγελίας από μια ψηφιακή οθόνη με την αντίστοιχη συμπεριφορά του όταν παραγγέλνει με τις παραδοσιακές μεθόδους, συμπεριλαμβανομένων των τυπωμένων μενού.
«Ενώ η ψηφιακή παραγγελία μπορεί να βελτιώσει την ευκολία και την αποτελεσματικότητα, πολλοί καταναλωτές θα επιλέξουν πιο ανθυγιεινές επιλογές τροφίμων και θα ξοδέψουν περισσότερα», δήλωσε ο επικεφαλής καθηγητής της μελέτης Dipayan Biswas. «Η έρευνά μας υπογραμμίζει τη σημασία της κατανόησης της επιρροής των ψηφιακών συσκευών στη λήψη αποφάσεων».
Η ώρα παραγγελίας και το «φαινόμενο Google»
Η ομάδα του Biswas εξέτασε περισσότερες από 23.000 παραγγελίες από διάφορα εστιατόρια και διαπίστωσε ότι το 61% των ψηφιακών παραγγελιών ήταν ανθυγιεινές και περισσότερο από 3% υψηλότερες σε αξία, από τις μη ψηφιακές παραγγελίες.
Κάθε στοιχείο της παραγγελίας, τοποθετήθηκε σε μία από τις τρεις κατηγορίες: ανθυγιεινό, ουδέτερο ή υγιές. Η ομάδα όρισε το «ανθυγιεινό» με βάση το μέγεθος της μερίδας και την επιλογή του προϊόντος, όπως τα τηγανητά και τα επιδόρπια, ενώ στοιχεία όπως τα λαχανικά και τα ψάρια θεωρήθηκαν υγιεινά. Οι περισσότερες σούπες, οι μεγάλες σαλάτες και οι μπριζόλες θεωρήθηκαν ουδέτερες.
Η ομάδα διαπίστωσε επίσης ότι τα ψηφιακά μενού έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο στο τι παραγγέλνουν οι καταναλωτές για δείπνο, δεδομένου ότι τείνουν να είναι πιο εξαντλημένοι και εξαρτημένοι από την τεχνολογία μετά τις απογευματινές ώρες. Ως εκ τούτου, οι ψηφιακές τεχνολογίες παραγγελίας μπορεί να έχουν μικρότερη επιρροή στους καταναλωτές κατά τη διάρκεια του πρωινού και του μεσημεριανού γεύματος.
«Οι ψηφιακοί τρόποι παραγγελίας ευνοούν μια πιο αυτόματη διαδικασία λήψης αποφάσεων με χαμηλότερη γνωστική συμμετοχή», δήλωσε ο Biswas. «Αυτό συμβαίνει επειδή τα ψηφιακά εργαλεία ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να βασίζονται λιγότερο στους γνωστικούς τους πόρους και περισσότερο στις αυτοματοποιημένες διαδικασίες».
Αυτό το φαινόμενο, γνωστό ως «φαινόμενο Google», υποδηλώνει ότι η διαθεσιμότητα των ψηφιακών εργαλείων αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αποθηκεύουν και ανακτούν πληροφορίες, όπως το να βασίζονται στα κινητά τηλέφωνα για τους αριθμούς επαφών και το GPS για την πλοήγηση, οδηγώντας σε λιγότερη γνωστική προσπάθεια σε αυτές τις εργασίες. Αυτή η μειωμένη γνωστική εμπλοκή σε ψηφιακά περιβάλλοντα μπορεί να οδηγήσει σε πιο αυτόματη λήψη αποφάσεων, οδηγώντας και σε πιο επιεικείς επιλογές τροφίμων.
Η μελέτη αποκάλυψε ότι οι καταναλωτές που είναι πιο έμπειροι στην τεχνολογία μπορεί να είναι λιγότερο επιρρεπείς στο φαινόμενο Google. Σύμφωνα με τον Biswas, οι διευθυντές εστιατορίων θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν αυτή την έρευνα για να προσαρμόσουν τις προσφορές τους. «Οι διαχειριστές εστιατορίων που στοχεύουν στην προώθηση πιο υγιεινών επιλογών μπορεί να επωφεληθούν από την προσφορά μη ψηφιακών τρόπων παραγγελίας ενώ άλλοι μπορεί να ενδιαφέρονται να προωθήσουν τα απολαυστικά, αλλά όχι και τόσο καλά για την υγεία προϊόντα, κατά τις ώρες του δείπνου μέσω ψηφιακών παραγγελιών για να αυξήσουν τις πωλήσεις», δήλωσε ο Biswas.
Σύμφωνα με την Υπηρεσία Οικονομικών Ερευνών του Υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ (USDA), η πανδημία προκάλεσε σημαντικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο οι Αμερικανοί καταναλωτές αγοράζουν τρόφιμα, χρησιμοποιώντας όλο και περισσότερο υπηρεσίες μεταφοράς και παράδοσης. Οι δαπάνες για παράδοση από τρίτους τριπλασιάστηκαν για τα εστιατόρια γρήγορης εξυπηρέτησης και σχεδόν τετραπλασιάστηκαν για τα εστιατόρια πλήρους εξυπηρέτησης από τα προ της πανδημίας επίπεδα έως τα τέλη του 2022.