ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΜελέτη: Η διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά επιδεινώνει την αίσθηση του...

Μελέτη: Η διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά επιδεινώνει την αίσθηση του πόνου

4 λεπτά ανάγνωσης

Σύμφωνα με νέα μελέτη, οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά από μόνες τους μπορεί να είναι ένας ευαισθητοποιητικός παράγοντας για την πρόκληση πόνου από μη επώδυνα ερεθίσματα, όπως ένα ελαφρύ άγγιγμα στο δέρμα.

Μια νέα μελέτη σε ποντίκια από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Ντάλας υποδεικνύει ότι η βραχυπρόθεσμη έκθεση σε δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά μπορεί να συνδέεται με αισθήσεις πόνου ακόμη και αν δεν υπάρχει προηγούμενος τραυματισμός ή μια προϋπάρχουσα κατάσταση όπως η παχυσαρκία ή ο διαβήτης.

- Advertisement -

Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε την 1η Σεπτεμβρίου στο περιοδικό Scientific Reports , συνέκρινε τα αποτελέσματα οκτώ εβδομάδων διαφορετικής δίαιτας σε δύο ομάδες ποντικών. Η μία ομάδα έλαβε κανονική τροφή, ενώ η άλλη τράφηκε με δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά με τρόπο που δεν επιταχύνει την ανάπτυξη παχυσαρκίας ή υψηλού σακχάρου στο αίμα, που είναι και οι δύο καταστάσεις που μπορεί να οδηγήσουν σε διαβητική νευροπάθεια και άλλους τύπους πόνου.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι η δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά προκάλεσε υπεραλγητική εκκίνηση – μια νευρολογική αλλαγή που αντιπροσωπεύει τη μετάβαση από τον οξύ στον χρόνιο πόνο – και αλλοδυνία, που είναι πόνος που προκύπτει από ερεθίσματα που κανονικά δεν προκαλούν πόνο.

- Advertisement -

«Αυτή η μελέτη δείχνει ότι δεν χρειάζεστε παχυσαρκία για να προκαλέσετε πόνο. Δεν χρειάζεστε διαβήτη. δεν χρειάζεσαι καθόλου παθολογία ή τραυματισμό», είπε ο Δρ Μάικλ Μπάρτον , επίκουρος καθηγητής νευροεπιστήμης στη Σχολή Επιστημών Συμπεριφοράς και Εγκεφάλου και αντίστοιχος συγγραφέας του άρθρου. «Η κατανάλωση μιας δίαιτας υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά για σύντομο χρονικό διάστημα είναι αρκετή».

Προκαλώντας Φλεγμονή

Οι δυτικές δίαιτες είναι πλούσιες σε λίπη — ιδιαίτερα σε κορεσμένα λίπη, τα οποία έχουν αποδειχθεί υπεύθυνα για επιδημία παχυσαρκίας, διαβήτη και συναφών καταστάσεων. Τα άτομα που καταναλώνουν υψηλές ποσότητες κορεσμένων λιπαρών – όπως το βούτυρο, το τυρί και το κόκκινο κρέας – έχουν υψηλές ποσότητες ελεύθερων λιπαρών οξέων που κυκλοφορούν στο αίμα και που με τη σειρά τους, προκαλούν συστηματική φλεγμονή.

- Advertisement -

Πρόσφατα, οι επιστήμονες έδειξαν ότι αυτές οι δίαιτες υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά αυξάνουν επίσης την υπάρχουσα μηχανική ευαισθησία στον πόνο απουσία παχυσαρκίας και ότι μπορούν να επιδεινώσουν προϋπάρχουσες καταστάσεις ή να εμποδίσουν την ανάρρωση από τραυματισμό. Καμία μελέτη, ωστόσο, δεν έχει διευκρινίσει πώς οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά από μόνες τους μπορεί να είναι ένας ευαισθητοποιητικός παράγοντας για την πρόκληση πόνου από μη επώδυνα ερεθίσματα, όπως ένα ελαφρύ άγγιγμα στο δέρμα, είπε ο Burton.

Ο Burton και η ομάδα του αναζήτησαν κορεσμένα λιπαρά οξέα στο αίμα των ποντικών που τρέφονταν με δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά. Βρήκαν ότι ένας τύπος λιπαρού οξέος που ονομάζεται παλμιτικό οξύ – το πιο κοινό κορεσμένο λιπαρό οξύ στα ζώα – συνδέεται με έναν συγκεκριμένο υποδοχέα στα νευρικά κύτταρα, μια διαδικασία που οδηγεί σε φλεγμονή και μιμείται τον τραυματισμό των νευρώνων.

«Τώρα που βλέπουμε ότι είναι οι αισθητικοί νευρώνες που επηρεάζονται, πώς συμβαίνει; Ανακαλύψαμε ότι αν αφαιρέσετε τον υποδοχέα στον οποίο συνδέεται το παλμιτικό οξύ, δεν θα δείτε αυτό το ευαισθητοποιητικό αποτέλεσμα σε αυτούς τους νευρώνες. Αυτό υποδηλώνει ότι υπάρχει τρόπος να το μπλοκάρεις φαρμακολογικά» τόνισε ο Μπάρτον.

Οι συν-επικεφαλείς συγγραφείς της μελέτης είναι ο Calvin D. Uong BS’22, βοηθός εργαστηρίου στο Burton’s Neuroimmunology and Behavior Lab , και η Jessica A. Tierney BS’18, MS’19, τώρα φοιτήτρια MD/PhD στο Ιατρικό Τμήμα του UT στο Γκάλβεστον. Η φοιτήτρια διδακτορικού στη Γνωσιακή και Νευροεπιστήμη και ο Eugene McDermott Graduate Fellow Melissa E. Lenert MS’19 και η απόφοιτος του Terry Scholar Marisa Williams BS’19, MS’20 επίσης συνεισέφεραν.

Η έρευνα χρηματοδοτήθηκε από το National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases ( R21DK130015 ), το πρόγραμμα UT System STARS (Science and Technology Acquisition and Retention), την American Pain Society και το Rita Allen Foundation.

Πηγή: https://bbs.utdallas.edu/

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.