ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΠως η διατροφή επηρεάζει τον τρόπο που γερνάμε;

Πως η διατροφή επηρεάζει τον τρόπο που γερνάμε;

4 λεπτά ανάγνωσης

Μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Κολούμπια υπογραμμίζει την ανάγκη για μια ολιστική προσέγγιση στην κατανάλωση θρεπτικών συστατικών με στόχο μια υγιή γήρανση

Η υγιεινή διατροφή πρέπει να λαμβάνεται υπόψη με βάση την ισορροπία των συνόλων θρεπτικών συστατικών και όχι με τη βελτιστοποίηση μιας σειράς θρεπτικών συστατικών ένα κάθε φορά. Σε αυτό το αποτέλεσμα κατέληξε έρευνα από το Κέντρο Γήρανσης Butler της Σχολή Δημόσιας Υγείας Mailman του Πανεπιστημίου Κολούμπια που δημοσιεύτηκε στο BMC Biology.

- Advertisement -

Το ερώτημα για το πως η διατροφή επηρεάζει τον τρόπο που γερνάμε έχει απασχολήσει πολλούς ερευνητές στο παρελθόν. Σήμερα, η βιομηχανία της υγείας βρίσκεται στη μέση μιας περιόδου που επικεντρώνεται στην καλή γήρανση, καθώς πλέον θεωρείται κομμάτι της ζωής μας. Η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ κήρυξε επίσημα το 2021-2030 ως «Δεκαετία υγιούς γήρανσης». Στα πλαίσια αυτής της υγιούς γήρανσης, πολλοί σπεύδουν να αναζητήσουν τα θρεπτικά εκείνα που θα βελτιώσουν ή θα καθυστερήσουν τη γήρανσή τους. «Η ικανότητά μας να κατανοήσουμε το πρόβλημα περιπλέκεται από το γεγονός ότι τόσο η διατροφή όσο και η φυσιολογία της γήρανσης είναι εξαιρετικά περίπλοκες και πολυδιάστατες, που περιλαμβάνουν μεγάλο αριθμό λειτουργικών αλληλεπιδράσεων», δήλωσε ο Alan Cohen, PhD, αναπληρωτής καθηγητής περιβαλλοντικών επιστημών υγείας στη Σχολή Δημόσιας Υγείας Mailman και συγγραφέας της νέας μελέτης. Χρησιμοποιώντας πολυδιάστατες τεχνικές μοντελοποίησης για να ελέγξουν τις επιπτώσεις της πρόσληψης θρεπτικών συστατικών στη φυσιολογική απορρύθμιση σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας, οι ερευνητές εντόπισαν βασικά πρότυπα συγκεκριμένων θρεπτικών συστατικών που σχετίζονται με την ελάχιστη βιολογική γήρανση.

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από 1560 ηλικιωμένους άντρες και γυναίκες, ηλικίας 67-84 ετών που επιλέχθηκαν τυχαία μεταξύ του Νοεμβρίου 2003 και Ιουνίου 2005 από τις περιοχές του Μόντρεαλ, του Λαβάλ ή του Σέρμπρουκ στο Κεμπέκ του Καναδά, οι οποίοι επανεξετάζονταν ετησίως για 3 χρόνια και παρακολουθούνταν για πάνω από τέσσερα χρόνια στο σύνολο. Οι επιστήμονες ανέλυσαν μια σειρά από οκτώ μοντέλα ερευνώντας διαφορετικούς διατροφικούς προγνωστικούς παράγοντες προσαρμοσμένους για το εισόδημα, το επίπεδο εκπαίδευσης, την ηλικία, τη φυσική δραστηριότητα, το φύλο και την τρέχουσα κατάσταση καπνίσματος.

- Advertisement -

Τα αποτελέσματα έδειξαν πως η αυξημένη πρόσληψη πρωτεϊνών βελτίωσε/μείωσε ορισμένες παραμέτρους της γήρανσης, ενώ τα αυξημένα επίπεδα υδατανθράκων βελτίωσαν/μείωσαν κάποιες άλλες. Συγκεκριμένα, οι ερευνητές υπογραμμίζουν την ανάγκη για αυξημένη πρόσληψη πρωτεϊνών σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, ιδίως για την αντιστάθμιση της σαρκοπενίας και της μειωμένης φυσικής κατάστασης που σχετίζεται με τη γήρανση. Τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης είναι σύμφωνα με παλαιότερες πειραματικές εργασίες σε ποντίκια που έδειξαν ότι οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες μπορεί να επιταχύνουν τη γήρανση νωρίτερα στη ζωή, αλλά είναι ευεργετικές σε μεγαλύτερες ηλικίες.

Η νέα μελέτη αποκάλυψε επίσης ότι τα βέλτιστα επίπεδα ενός θρεπτικού συστατικού συχνά εξαρτώνται από τα επίπεδα ενός άλλου (π.χ. βιταμίνη Ε και βιταμίνη C). Ο Cohen εξηγεί: «Αυτά τα αποτελέσματα δεν είναι πειραματικά και θα πρέπει να επικυρωθούν σε άλλα πλαίσια. Συγκεκριμένα ευρήματα, όπως η εξέχουσα θέση του συνδυασμού βιταμίνης Ε και βιταμίνης C, μπορεί κάλλιστα να μην επαναληφθούν σε άλλες μελέτες. Αλλά το ποιοτικό εύρημα ότι δεν υπάρχουν απλές απαντήσεις στη βέλτιστη διατροφή είναι κάτι που θα μείνει: ήταν προφανές σε όλες σχεδόν τις αναλύσεις μας, από μια ευρεία ποικιλία προσεγγίσεων, και συνάδει με τις εξελικτικές αρχές και πολλές προηγούμενες εργασίες».

- Advertisement -

Άλλα ευρήματα της έρευνας είναι πως τα ενδιάμεσα επίπεδα θρεπτικών συστατικών είχαν καλή απόδοση για πολλά αποτελέσματα, ενώ υπάρχει ευρεία αποδοχή προτύπων πρόσληψης θρεπτικών ουσιών που δεν αποκλίνουν πολύ από τα καθιερωμένα πρότυπα που γνωρίζουμε (ομοιοστατικά πλατό).

Μπορείτε να διαβάσετε όλη την έρευνα εδώ.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.