Καταγράφηκαν διαφημίσεις τροφίμων από καταστήματα και εστιατόρια γρήγορης εξυπηρέτησης.
Ο μέτριος περιορισμός της πρόσληψης νατρίου στη διατροφή μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση των συμπτωμάτων και της ποιότητας ζωής των ατόμων με καρδιακή ανεπάρκεια, ακόμη και σε περιπτώσεις προχωρημένης νόσου ή ταυτόχρονης νεφρικής ανεπάρκειας.
Μελέτες έχουν δείξει ότι η καθοδήγηση από διαιτολόγο για τη μείωση της ημερήσιας πρόσληψης νατρίου στα 2-3 g μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργική κατάσταση και να μειώσει το οίδημα των ποδιών σε ασθενείς με καρδιακή ανεπάρκεια και μειωμένο κλάσμα εξώθησης.
Ωστόσο, η υπερβολική κατανάλωση νατρίου είναι συχνή λόγω της κατανάλωσης υπερ-επεξεργασμένων και παρασκευασμένων τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων γευμάτων από εστιατόρια ή άλλα καταστήματα τροφίμων. Παράλληλα, η υπερβολική πρόσληψη λίπους και θερμίδων μπορεί να επιδεινώσει τη στεφανιαία νόσο, τον διαβήτη και άλλες παθήσεις.
Επειδή η διαφήμιση από τη βιομηχανία τροφίμων και εστιατορίων επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τις διατροφικές επιλογές των καταναλωτών, μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικο JAMA Network, ανέλυσε τις διαφημίσεις που μεταδίδονται κατά τη διάρκεια τηλεοπτικών αγώνων του Πρωταθλήματος Αμερικάνικου Ποδοσφαίρου (NFL) στις Ηνωμένες Πολιτείες για να αξιολογήσει τη διατροφική σύσταση των διαφημιζόμενων προϊόντων.
Η ανάλυση βασίστηκε σε ένα δείγμα 10 αγώνων NFL που μεταδόθηκαν τηλεοπτικά μεταξύ Σεπτεμβρίου και Νοεμβρίου 2023. Καταγράφηκαν διαφημίσεις τροφίμων από καταστήματα και εστιατόρια γρήγορης εξυπηρέτησης, ενώ αναλύθηκε η διάρκεια και η συχνότητά τους.
Το μέγεθος της μερίδας προσδιορίστηκε σύμφωνα με την παρουσίαση στη διαφήμιση, ενώ η διατροφική ανάλυση (λίπος, χοληστερόλη, νάτριο, ζάχαρη, πρωτεΐνη και υδατάνθρακες) βασίστηκε σε δεδομένα από τις ιστοσελίδες των εταιρειών. Τα δεδομένα συγκρίθηκαν με τις διατροφικές οδηγίες των ΗΠΑ και της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας.
Συνολικά καταγράφηκαν 102 διαφημίσεις τροφίμων από 18 προμηθευτές, με διάμεση διάρκεια 15 δευτερολέπτων. Οι διαφημίσεις τροφίμων αντιπροσώπευαν το 10,8% του συνολικού διαφημιστικού περιεχομένου. Η διάμεση περιεκτικότητα σε νάτριο ανά μερίδα ήταν 910 mg, με εύρος τιμών από 220 έως 1872 mg. Τα γεύματα από εστιατόρια γρήγορης εξυπηρέτησης είχαν υψηλότερη περιεκτικότητα σε νάτριο, υδατάνθρακες και θερμίδες σε σύγκριση με τα προϊόντα που αγοράστηκαν από καταστήματα.
Τα ευρήματα της μελέτης
Η ανάλυση έδειξε ότι τα τρόφιμα που διαφημίζονται κατά τη διάρκεια των αγώνων NFL, οι οποίοι έχουν τη μεγαλύτερη τηλεθέαση στις ΗΠΑ, είναι συχνά υψηλά σε νάτριο, θερμίδες και λίπος. Αν και προηγούμενες μελέτες έχουν εστιάσει στην επίδραση της αθλητικής διαφήμισης στις διατροφικές επιλογές παιδιών και νεαρών ενηλίκων, ενήλικες με καρδιακή ανεπάρκεια, στεφανιαία νόσο, υπέρταση, διαβήτη ή νεφρική ανεπάρκεια μπορεί επίσης να επηρεάζονται αρνητικά από την έκθεση σε τέτοιου είδους διαφημίσεις.
Επιπλέον, η τηλεθέαση αγώνων NFL είναι μια καθιστική δραστηριότητα, ενώ η συχνότητα μετάδοσης των αγώνων τρεις ημέρες την εβδομάδα κατά τη διάρκεια της σεζόν αυξάνει τον κίνδυνο υιοθέτησης ανθυγιεινών διατροφικών συνηθειών. Ο συνδυασμός αυτών των παραγόντων μπορεί να συμβάλει στην επιδείνωση της υγείας των ατόμων με προϋπάρχουσες παθήσεις και να επηρεάσει τόσο την πρωτογενή όσο και τη δευτερογενή πρόληψη καρδιαγγειακών νοσημάτων.