Τα τελευταία χρόνια υπήρξε εκρηκτική άνοδος για ολόκληρη την vegetarian και vegan αγορά. Ιδιαίτερα για τον τομέα του φυτικού κρέατος, ο οποίος αποτιμήθηκε σε 0.94 δισεκατομμύρια ευρώ το 2020. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν ακολουθούν αυστηρά μια vegan ή vegetarian. Ωστόσο, σχεδόν όλοι οι καταναλωτές είναι τουλάχιστον πρόθυμοι να δοκιμάσουν εναλλακτικά πρωτεϊνούχα προϊόντα. Η αύξηση των νέων φυτικών πρωτεϊνικών προϊόντων συνέπεσε όμως με την αύξηση των καταναλωτών που επιθυμούν μεγαλύτερη διαφάνεια στα προϊόντα που καταναλώνουν. Πλέον, οι πελάτες θέλουν να μάθουν τι ακριβώς υπάρχει σε αυτά τα πεντανόστιμα vegan μπιφτέκια που καταβροχθίζουν.
Το C.O.nxt και το Menu Matters διεξήγαγαν πρόσφατα μια έρευνα για να αναλύσουν τις απόψεις των καταναλωτών και τις εναλλακτικές τάσεις πρωτεϊνών. Ένα από τα κύρια οφέλη αυτής της έρευνας ήταν ότι σχεδόν οι μισοί, ή για την ακρίβεια το 41,3% των καταναλωτών, θέλουν απόλυτη διαφάνεια των συστατικών πριν δεσμευτούν να καταναλώνουν σταθερά εναλλακτικές πρωτεΐνες. Πριν από την αντικατάσταση των προϊόντων κρέατος με εναλλακτικά πρωτεϊνούχα προϊόντα, ο καταναλωτής επιθυμεί να μάθει πώς ακριβώς παράγονται τα εναλλακτικά προϊόντα και τι μπαίνει σε αυτά.
Από πού προκύπτει αυτός ο σκεπτικισμός; Πολλά μεταποιημένα εναλλακτικά πρωτεϊνικά προϊόντα περιέχουν συστατικά όπως απομονωμένη πρωτεΐνης μπιζελιού ή μεθυλοκυτταρίνη, που σίγουρα δεν είναι συνηθισμένα στην κουζίνα του μέσου καταναλωτή. Πολλοί στρέφονται σε φυτικά ή vegan τρόφιμα για λόγους υγείας και δεν είναι σαφές εάν αυτά τα συστατικά είναι υγιή ή όχι.
Ορισμένοι καταναλωτές, ιδίως οι παλαιότερες γενιές, ανησυχούν για την επίδραση στην υγεία σχετικά που έχουν τα εναλλακτικά πρωτεϊνούχα προϊόντα. Συγκεκριμένα, η έρευνα καθιστά σαφές ότι οι συμμετέχοντες έχουν ερωτήματα σχετικά με τις μακροπρόθεσμες ανησυχίες για τις επιπτώσεις στην υγεία από αυτά τα προϊόντα. Επίσης, δεν είναι απολύτως σαφές στην αντίληψή τους αν αυτά τα προϊόντα είναι “φυσικά” και αν είναι στην πραγματικότητα καλύτερα για το περιβάλλον.
Συνολικά, οι νεότερες γενιές είναι πιο ανοικτές στη δοκιμή όλων των διαφορετικών τύπων εναλλακτικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων των καλλιεργούμενων προϊόντων και των προϊόντων ζύμωσης ακριβείας. Οι περιβαλλοντικές ανησυχίες αποτελούν επίσης κίνητρο για τη δοκιμή φυτικών πρωτεϊνών, και το 91% των καταναλωτών ανέφεραν ότι σχεδίαζαν να μειώσουν μέρος της κατανάλωσής τους σε ζωικές πρωτεΐνες στο εγγύς μέλλον.
Το Spoon δημοσίευσε πρόσφατα ένα άρθρο αναλύοντας γιατί οι πωλήσεις φυτικών προϊόντων έχουν παρουσιάσει μια μεγάλη βουτιά τελευταία, κάτι το οποίο θα μπορούσε να οφείλεται στο ότι οι καταναλωτές ικανοποίησαν ήδη την περιέργεια της πρώτης γευστικής δοκιμής σε φυτικά προϊόντα ή ενδεχομένως επειδή δεν μετέβησαν τελικά αρκετοί καταναλωτές σε μια πλήρως φυτική διατροφή.
Αυτή η έρευνα αποτελεί μια ένδειξη, για το ότι η αυξημένη διαφάνεια των συστατικών και της παραγωγής μπορεί να είναι ζωτικής σημασίας για τη συνέχιση της ανάπτυξης αυτής της κατηγορίας.