ΑρχικήΝέαΥγεία«Στα 35 ίσως να πρέπει να δεις καρδιολόγο»: Τι δείχνει νέα μεγάλη...

«Στα 35 ίσως να πρέπει να δεις καρδιολόγο»: Τι δείχνει νέα μεγάλη μελέτη για την καρδιακή υγεία

3 λεπτά ανάγνωσης

Η σημασία της πρώιμης πρόληψης και του ελέγχου

Μια νέα, μακράς διάρκειας μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Journal of the American Heart Association και παρακολούθησε πάνω από 5.100 ενήλικες για περισσότερα από τρεις δεκαετίες αποκαλύπτει ότι οι διαφορές στον καρδιαγγειακό κίνδυνο μεταξύ ανδρών και γυναικών αρχίζουν να εμφανίζονται περίπου στην ηλικία των 35 ετών, και ότι οι άνδρες φτάνουν σε κρίσιμα ορόσημα κινδύνου 7 έως 10 χρόνια νωρίτερα σε σχέση με τις γυναίκες. Αυτή η διαφορά δεν εξηγείται πλήρως από παραδοσιακούς παράγοντες κινδύνου όπως η αρτηριακή πίεση, η χοληστερόλη, οι διατροφικές συνήθειες ή το κάπνισμα, υποδηλώνοντας ότι μπορεί να υπάρχουν βιολογικές ή κοινωνικές επιδράσεις που συμβάλλουν στη διαφορά αυτή.

- Advertisement -

Η μελέτη βασίστηκε στα δεδομένα του CARDIA (Coronary Artery Risk Development in Young Adults), ενός προγράμματος παρακολούθησης που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980 με συμμετέχοντες ηλικίας 18 έως 30 ετών από τέσσερις πόλεις στις ΗΠΑ. Καθ’ όλη τη διάρκεια των 34 ετών παρακολούθησης, οι ερευνητές κατέγραψαν αλλαγές στην καρδιαγγειακή υγεία, στα γεγονότα καρδιαγγειακής νόσου και στους σχετικούς παράγοντες κινδύνου, επιτρέποντας μια λεπτομερή ανάλυση του πότε ξεκινούν να διαφοροποιούνται οι κίνδυνοι μεταξύ των φύλων. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ενώ άνδρες και γυναίκες έχουν παρόμοια καρδιαγγειακά προφίλ μέχρι τις αρχές της δεκαετίας των 30, στους άνδρες η πιθανότητα εμφάνισης καρδιαγγειακής νόσου αυξάνεται πιο έντονα ήδη από τα μέσα της δεκαετίας των 30, με υπολειπόμενη απόκλιση στη μέση ηλικία.

Συγκεκριμένα, μέχρι την ηλικία των 50 ετών περίπου 5% των ανδρών είχαν αναπτύξει καρδιαγγειακή νόσο, ενώ οι γυναίκες έφτασαν στο ίδιο ποσοστό περίπου στα 57 τους χρόνια, καταδεικνύοντας τη σημαντική πρόωρη εμφάνιση κινδύνου στους άνδρες. Οι διαφορές αυτές ήταν πιο έντονες για ασθένειες όπως η στεφανιαία νόσος, ενώ για άλλους τύπους καρδιακών συμβάντων, όπως το εγκεφαλικό, δεν παρατηρήθηκαν τόσο μεγάλες διαφορές μεταξύ των φύλων.

- Advertisement -

Είναι επίσης σημαντικό ότι η ανάλυση των δεδομένων έδειξε πως αυτές οι διαφορές στον καρδιαγγειακό κίνδυνο δεν εξηγούνται πλήρως από τους παραδοσιακούς γνωστούς παράγοντες όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση, τα υψηλά επίπεδα χοληστερόλης ή οι ανθυγιεινές συνήθειες διατροφής. Αυτό υποδηλώνει ότι μπορεί να υπάρχουν πιο σύνθετοι βιολογικοί ή κοινωνικοί μηχανισμοί που έχουν ρόλο στην πρόωρη αύξηση κινδύνου στους άνδρες.

Αυτά τα ευρήματα έχουν πρακτικές συνέπειες για την πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων. Αν και η καρδιακή νόσος παραμένει η κύρια αιτία θανάτου και για τις γυναίκες και για τους άνδρες, η έρευνα υποδεικνύει ότι ο καρδιαγγειακός κίνδυνος αρχίζει να διαφοροποιείται νωρίτερα στους άνδρες, γεγονός που ενισχύει την ανάγκη για προληπτικές αξιολογήσεις και καρδιολογικές συμβουλές ήδη από τα μέσα της δεκαετίας των 30, ιδιαίτερα για άτομα με οικογενειακό ιστορικό καρδιοπάθειας.

- Advertisement -

Η πρόληψη, η πρώιμη διάγνωση και η υιοθέτηση υγιεινών επιλογών τρόπου ζωής — όπως ισορροπημένη διατροφή, τακτική φυσική δραστηριότητα, διαχείριση στρες και τακτικοί καρδιαγγειακοί έλεγχοι — αποτελούν σταθερά εργαλεία μετριασμού κινδύνου για όλους τους ενήλικες, ανεξαρτήτως ηλικίας ή φύλου. Η νέα μελέτη τονίζει ότι η εστίαση στην καρδιακή υγεία δεν πρέπει να περιμένει τα «50» αλλά να ξεκινά νωρίτερα, καθώς ο κίνδυνος «χτίζεται» σταδιακά και με την πάροδο του χρόνου.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Σπάνιο περιστατικό ανάκλησης γάλακτος εταιρείας κολοσσού – Ανησυχία για τοξικότητα και πιθανές επιπτώσεις σε ήπαρ και νεφρούς

Οι καταναλωτές που έχουν αγοράσει το συγκεκριμένο προϊόν κλήθηκαν να μην το καταναλώσουν, να μην το χρησιμοποιήσουν στη μαγειρική και να μην το προσφέρουν σε μέλη της οικογένειάς τους

Αποτίμηση της Κομισιόν για την εφαρμογή της κουλτούρας ασφάλειας τροφίμων – Τι αλλάζει για τις ελληνικές επιχειρήσεις

Η Κομισιόν αξιολόγησε για πρώτη φορά την εφαρμογή των ελέγχων Food Safety Culture στην ΕΕ, ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις να καλούνται να τεκμηριώνουν τη συμμόρφωσή τους με τις απαιτήσεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/382

Και η Ελλάδα στη λίστα διανομής λιναρόσπορου με υδροκυάνιο – Συναγερμός στην Ευρώπη (φωτογραφία)

Υψηλές συγκεντρώσεις υδροκυανικού οξέος σε λιναρόσπορο ενεργοποίησαν το ευρωπαϊκό σύστημα RASFF, με το προϊόν να έχει διανεμηθεί και στην ελληνική αγορά