Γιατί οι καταναλωτές γυρνούν την πλάτη τους και τα εστιατόρια παρουσιάζουν πτώση στις παγκόσμιες πωλήσεις για πρώτη φορά από το 2020;
Κάποτε το να σε καλέσουν σε ένα παιδικό πάρτι στα McDonald’s ήταν ένα από τα πιο συναρπαστικά πράγματα που θα μπορούσαν να σου συμβούν. Τοίχοι και επιπλάκια σε έντονα χρώματα, ατέλειωτο παιχνίδι και φωτογράφηση με τον Ronald McDonald, τη διάσημη μασκότ των εστιατορίων, οι τραγανές κοτομπουκιές κι ένα παιχνιδάκι έκπληξη σε μια μικροσκοπική πλαστική σακούλα μέσα στο μενού.
Τα McDonald’s ήταν και παραμένουν να είναι, το πιο διάσημο fast food στον κόσμο, με συνεχή παρουσία από το 1940 και εξακολουθούν να αποτελούν σημεία αναφοράς ως φθηνά μέρη για συνάντηση με φίλους.
Ο βασιλιάς του γρήγορου φαγητού ωστόσο δείχνει ότι έχει πήλινα πόδια. Οι παγκόσμιες πωλήσεις υποχώρησαν κατά 1% το δεύτερο τρίμηνο, η πρώτη μείωση από το 2020, οπότε υπήρχε το lockdown λόγω πανδημίας. 1% θα πείτε σιγά τη μείωση! Μόνο που για τη συγκεκριμένη εταιρεία αυτό μεταφράζεται σε καθαρό εισόδημα μειωμένο κατά 12 τοις εκατό, στα 2 δισ. δολάρια.
Ο επίμονος πληθωρισμός ανάγκασε τους καταναλωτές με χαμηλότερο εισόδημα να στραφούν σε προσιτές επιλογές φαγητού στο σπίτι, οδηγώντας σε υποτονική ζήτηση στον κλάδο του γρήγορου φαγητού.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο πληθωρισμός έχει αυξηθεί κατά 2,2 τοις εκατό και οι υψηλές τιμές των τροφίμων έχουν κάνει τους καταναλωτές να σφίξουν το ζωνάρι. Ακόμη κι αν η McDonald’s δίνει την ευκαιρία στους πελάτες να αγοράσουν τρία προϊόντα με μόλις 3 £, στο υπόλοιπο μενού οι τιμές έχουν πάρει την ανηφόρα! Για παράδειγμα, ένα Big Mac κοστίζει επί του παρόντος 4,59 £, σχεδόν διπλάσιο από αυτό που κόστισε το 2014. Το 2022, θα μπορούσατε να αγοράσετε ένα Mayo Chicken μόνο για 99p στο μενού Saver, αλλά τώρα κοστίζει 1,19 £.
Οι πελάτες όμως κάνουν λόγω και για αξιοσημείωτη πτώση στην ποιότητα αλλά και στην ποσότητα. «Το Big Mac μάλλον θα πρέπει να λέγεται Small Mac», λένε χαρακτηριστικά.
Ένα άλλος λόγος είναι η στροφή των καταναλωτών σε πιο υγιεινή διατροφή. Αλλά και ο ανταγωνισμός. Ακόμη κι αν κάποιος επιθυμεί κάτι γρήγορο και «βρώμικο» υπάρχουν σαφώς πολύ περισσότερες επιλογές στο διάβα του, από ό,τι τη δεκαετία του 90, τη χρυσή εποχή της αλυσίδας.
Οι αναλυτές αποδίδουν την πτώση των οικονομικών στοιχείων των συγκεκριμένων εστιατορίων και στο εταιρικό προφίλ. Οι Gen Z και Gen Alpha δε νοιάζονται μόνο να γεμίσουν το στομάχι τους αλλά επηρεάζονται και από όσα ακούν και διαβάζουν στα social σχετικά με τα όσα συμβαίνουν γύρω τους. Δεν ήταν λίγοι εκείνοι για παράδειγμα, που επέκριναν τα McDonald’s για υποστήριξη προς το Ισραήλ στον πόλεμο στην Γάζα, νωρίτερα φέτος. Μάλιστα κάποιοι από αυτούς συμμετείχαν σε εκτεταμένο μποϊκοτάζ στα καταστήματά τους ανά τον κόσμο, γεγονός που έκανε την εταιρεία να χάσει έναν βασικό στόχο πωλήσεων.
Λοιπόν, τι σημαίνουν όλα αυτά, μήπως ότι τα McDonald’s τελείωσαν; Ας μη ποντάρουμε ακόμη σε αυτό. Η εταιρεία κατέχει εξέχουσα θέση στην παγκόσμια κουλτούρα και είναι δύσκολο να πει κάποιος με σιγουριά ότι αυτές οι χρυσές καμάρες δεν μπορούν να ανακτήσουν τη λάμψη τους…