Πώς θα αλλάξουν τα φάρμακα για την απώλεια βάρους τη σχέση μας με το φαγητό;
Καθώς η νέα κατηγορία φαρμάκων για την απώλεια βάρους, που ονομάζονται GLP-1s και πωλούνται με ονόματα όπως Wegovy και Ozempic, βγήκαν στην αγορά, έγιναν αμέσως τεράστια επιτυχία μεταξύ των διασημοτήτων του Χόλιγουντ, αλλά και των απλών ανθρώπων που ήθελαν να χάσουν βάρος με λιγότερη δυσκολία.
Τα φάρμακα λειτουργούν μιμούμενα μια ορμόνη που αυξάνει τον κορεσμό και μειώνει την πρόσληψη τροφής. Αν και πολλά από αυτά προορίζονταν αρχικά για ασθενείς με διαβήτη και μπορεί να έχουν κάποιες σοβαρές ανεπιθύμητες παρενέργειες, ο αντίκτυπος αυτών των φαρμάκων για την απώλεια βάρους έχει ήδη αποδειχθεί.
Πολλές από τις πιο δημοφιλείς επώνυμες εταιρείες έχουν αντιμετωπίσει ελλείψεις εν μέσω υψηλής ζήτησης και αυτό δεν αποτελεί έκπληξη. Οι ασθενείς έχουν αναφέρει ότι χάνουν βάρος εύκολα και γρήγορα, χωρίς να χρειάζεται να κάνουν δραστικές αλλαγές στον τρόπο ζωής τους ή ακόμη και να ασκούνται. Ορισμένοι το έχουν χαιρετίσει ως «θαυματουργό» φάρμακο. Το ζήτημα είναι πως ελάχιστοι όσοι το λαμβάνουν είναι παχύσαρκοι.
Σίγουρα δεν εκπληρώνουν το σκοπό που σχεδιάστηκαν το Wegovy ή το Mounjaro – τα οποία στοχεύουν να βοηθήσουν σοβαρά παχύσαρκους ανθρώπους, αλλά ούτε το Ozempic ή το Rybelsus, φάρμακα που βοηθούν τους διαβητικούς να διαχειριστούν την ασθένειά τους.
Υπάρχουν ήδη ενδείξεις, τρία χρόνια αφότου το Wegovy άρχισε να χρησιμοποιείται στις ΗΠΑ και μόλις ένα χρόνο αφότου κυκλοφόρησε επίσημα στο Ηνωμένο Βασίλειο, ότι τα φάρμακα σεμαγλουτίδης αλλάζουν τον κόσμο και με απροσδόκητους τρόπους.
Μόδα
Στην εβδομάδα μόδας του Βερολίνου τον Ιούλιο, η Namilia έστειλε ένα μοντέλο στην πασαρέλα φορώντας ένα μπλουζάκι «I heart Ozempic», βγάζοντας στην επιφάνεια μια συζήτηση που γινόταν παρασκηνιακά: Τα μοντέλα έπαιρναν Ozempic για να γίνουν πιο αδύνατα.
«Υπάρχουν φυσικά αδύνατα κορίτσια 16 ή 17 ετών που απορροφώνται από τη βιομηχανία και μετά τους λένε «αν θέλεις να μείνεις σε αυτήν, πρέπει να λιμοκτονήσεις» – είναι ένας πραγματικά καταχρηστικός χώρος προετοιμασίας», δήλωσε η Caryn Franklin, πρώην παρουσιάστρια του Clothes Show του BBC, η οποία τώρα είναι σχολιαστής μόδας και ταυτότητας.
Μια εκστρατεία που δημιούργησε μαζί με το σούπερ μόντελ Erin O’Connor, All Walks Beyond The Catwalk, φάνηκε να έχει αποτέλεσμα. το 2017, μεγάλοι οίκοι μόδας υπέγραψαν έναν χάρτη για την προστασία των μοντέλων, απαγορεύοντας το μέγεθος μηδέν, και τα plus-size μοντέλα άρχισαν να γίνονται ορατά στις επιδείξεις μόδας.
«Αλλά τώρα φαίνεται ότι επιστρέφουμε στα αδύνατα μοντέλα», δήλωσε η Franklin. «Φαίνεται ότι η αναπαράσταση των μέσων γυναικών ήταν απλώς μια τάση».
Hollywood
Αυτή η πίεση ισχύει και για τους καθιερωμένους αστέρες, που προσπαθούν να διατηρήσουν τη θέση τους στο πάνθεον του Hollywood ή στις τηλεοπτικές οθόνες, ιδίως στις ΗΠΑ, όπου το Ozempic συνταγογραφείται νόμιμα για έναν σκοπό για τον οποίο δεν έχει εγκριθεί, από τότε που διαφημίστηκε το 2018.
Λίγοι έχουν μιλήσει δημοσίως για τη λήψη των φαρμάκων, όπως η Rebel Wilson, η Kelly Clarkson και η Amy Schumer, καθώς και μεγαλύτερες διασημότητες, όπως η Oprah Winfrey, ο Elon Musk, ο Stephen Fry, η Whoopi Goldberg και η Kathy Bates, η οποία έχει φροντίσει να επισημάνει ότι το μεγαλύτερο μέρος της απώλειας βάρους της ήταν από τη διατροφή και την άσκηση.
Αλλά εξακολουθεί να υπάρχει αρκετή μυστικοπάθεια στις βιομηχανίες που κυριαρχεί η εικόνα και πολλές εικασίες από τους θαυμαστές που έχουν ένα νέο παιχνίδι έχουν-δεν έχουν να παίξουν στο Reddit ή στο Instagram για τους ανθρώπους που βρίσκονται στο προσκήνιο, αντί να κουτσομπολεύουν για πλαστικές χειρουργικές επεμβάσεις ή Botox.
Τρόφιμα
Στις ΗΠΑ, οι οποίες είχαν περισσότερο χρόνο για να δουν τα αποτελέσματα των φαρμάκων για την απώλεια βάρους να εμφανίζονται, οι εταιρείες που παρασκευάζουν και πωλούν υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα εντοπίζουν πιθανά προβλήματα.
Έρευνα της JP Morgan δείχνει ότι οι άνθρωποι που λαμβάνουν φάρμακα GLP-1 ξοδεύουν έως και 17% λιγότερο για τρόφιμα κατά τους πρώτους έξι μήνες, και η Walmart δήλωσε πέρυσι ότι ήδη βλέπει τους ανθρώπους να αγοράζουν λιγότερα τρόφιμα, γεγονός που ώθησε τους επενδυτές να πουλήσουν μετοχές των PepsiCo και Mondelēz.
Η πηγή της παχυσαρκίας είναι το διαλυμένο περιβάλλον τροφίμων, όπου οι εταιρείες έχουν οικονομικό κίνητρο να πωλούν τα πιο κερδοφόρα προϊόντα, αυτά που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, αλάτι και ζάχαρη.
Στην Αγγλία το 1983 τα McDonald’s είχαν 1.000 σημεία πώλησης και τα KFC μερικές εκατοντάδες. Σήμερα υπάρχουν 48.000 καταστήματα γρήγορου φαγητού και οι απαγορεύσεις για τη διαφήμιση των πρόχειρων φαγητών δεν έχουν τεθεί ακόμη σε ισχύ.
Τέλος, η Nestlé απάντησε λανσάροντας μια σειρά με την ονομασία Vital Pursuit – κατεψυγμένη πίτσα, ζυμαρικά και σάντουιτς που χαρακτηρίζει ως «σύντροφο για τους χρήστες φαρμάκων απώλειας βάρους GLP-1».