Τα σουπερμάρκετ αρνούνται τις αυξήσεις τιμών από τους προμηθευτές, κατεβάζοντας από τα ράφια τους δημοφιλή προϊόντα – Απώλειες εκατοντάδων εκατομμυρίων για τις πολυεθνικές.
Της Βιργινίας Κιμπουροπούλου
H εταιρεία τροφίμων Mars, Incorporated φέρεται να έχει σταματήσει τις παραδόσεις στη γερμανική αλυσίδα σούπερ μάρκετ Edeka, εξαιτίας συγκρούσεων που αφορούσαν τις αυξήσεις τιμών.
Όπως αναφέρει η γερμανική Der Spiegel η απόφαση φαίνεται να ακολούθησε έπειτα από μήνες διαπραγματεύσεων, οι οποίες όμως δεν κατέληξαν σε κάποια συμφωνία, αφού η Mars φέρεται να ζητούσε αυξήσεις διψήφιου ποσοστού, τις οποίες η Edeka δεν ήταν πρόθυμη να εφαρμόσει χαρακτηρίζοντάς τες “αδικαιολόγητες”, γεγονός που φαίνεται να είναι και η αιτία της διαμάχης.
Αξίζει να αναφερθεί πως η γερμανική αλυσίδα σουπερμάρκετ είχε έρθει σε αντίστοιχη διαφωνία για τις αυξήσεις τιμών και με άλλες μεγάλες εταιρείες, όπως η Coca-Cola.
Όπως αναφέρει ο ιστότοπος European Supermarket News η Edeka σχεδιάζει να αντικαταστήσει περίπου 450 προϊόντα Mars με εναλλακτικές μάρκες ή προϊόντα δικής της ετικέτας, ενώ οι απώλειες της Mars από τη διακοπή της συνεργασίας τους αναμένεται να της στοιχίσουν περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ σε έσοδα, σύμφωνα με τη Lebensmittel Zeitung.
Φυσικά, αυτή η διαμάχη αποτελεί ένα παράδειγμα ενός ολόκληρου φαινομένου που θέλει τα ευρωπαϊκά σουπερμάρκετ να διαπραγματεύονται έντονα με παγκόσμιους γίγαντες τροφίμων όπως η Nestlé, για τις αυξήσεις στις τιμές, σε μία προσπάθεια να κρατήσουν τους πελάτες τους και ταυτόχρονα να διατηρήσουν τα κέρδη τους, με πολλά από αυτά να αφαιρούν τα προϊόντα από τα ράφια τους.
Μάλιστα, νωρίτερα αυτό το μήνα, η ολλανδική αλυσίδα σούπερ μάρκετ Jumbo είχε μια αντίστοιχη διαφωνία με τη Mars, με αποτέλεσμα να περιορίσει τη διαθεσιμότητα των προϊόντων της εταιρείας στα καταστήματά της. Στην ίδια χώρα, η μεγαλύτερη αλυσίδα σουπερμάρκετ Albert Heijn φέτος αφαίρεσε τα προϊόντα Nestlé, συμπεριλαμβανομένων των Maggi, KitKat και Nescafe από τα καταστήματά της, επειδή η Nestlé αύξησε τις τιμές.
Ως αποτέλεσμα, πολλές πολυεθνικές τροφίμων βρίσκονται σε διαδικασία διαπραγματεύσεων με τα καταστήματα λιανικής. Η βελγική αλυσίδα σούπερ μάρκετ χαμηλού κόστους Colruyt είχε δηλώσει στο Reuters ότι ήταν μεταξύ εκείνων που εξακολουθούν να βρίσκονται σε συζητήσεις με ορισμένους παραγωγούς τροφίμων, προκειμένου να βρεθεί μια επαρκής εναλλακτική.
Όμως που μπαίνει το όριο ανάμεσα στο κέρδος και την βιωσιμότητα των τιμών για τον καταναλωτής; Στις αρχές του 2023, η Καναδική κυβέρνηση ανακοίνωσε την πρωτοβουλία να δημιουργήσει έναν Κώδικα συνεννόησης και ελέγχου των τιμών ανάμεσα στα σουπερμάρκετ και τους προμηθευτές τους, προκειμένου να επωφελούνται οι προμηθευτές και οι καταναλωτές, σταθεροποιώντας τις τιμές λιανικής σε λογικά πλαίσια. Μήπως αυτή θα ήταν μια καλή λύση και για την πιεσμένη από τις πληθωριστικές πιέσεις Ευρώπη;