Η βιομηχανία παρασκευασμάτων για βρέφη «αμαυρώνεται με συστηματικές και ανήθικες στρατηγικές marketing για να επηρεάσει τις αποφάσεις των γονέων ως προς τη διατροφή των βρεφών», όπως αποκαλύπτει έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Σύμφωνα με τα ευρήματα, ακόμη και οι επαγγελματίες υγείας συνδέονται με τακτικές που προωθούν τα γάλατα σε σκόνη έναντι του μητρικού γάλακτος.
Ωστόσο, οι ενδιαφερόμενοι φορείς του κλάδου λένε στο NutritionInsight ότι συμμορφώνονται με τον Διεθνή Κώδικα Εμπορίας Υποκατάστατων Μητρικού Γάλακτος.
«Εμπορευόμαστε τα υποκατάστατα του μητρικού γάλακτος υπεύθυνα και συμμορφωνόμαστε με τον Κώδικα του ΠΟΥ, όπως εφαρμόζεται από τις εθνικές κυβερνήσεις ή την κορυφαία πολιτική της Nestlé, όποιο από τα δύο είναι αυστηρότερο. Χαιρετίζουμε τον έλεγχο από εξωτερικούς φορείς, καθώς μας βοηθά να βελτιώσουμε περαιτέρω τις πρακτικές μας», λέει η Marie Chantal Messier, επικεφαλής τροφίμων και βιομηχανικών υποθέσεων, Nestlé.
Ωστόσο, η μελέτη υποστηρίζει ότι το γάλα σκόνη είναι μια βιομηχανία 55 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ (48,63 δις €) ετησίως, που συστηματικά «υπονομεύει τις αποφάσεις διατροφής των γονέων και θέτει σε κίνδυνο την υγεία των γυναικών και των παιδιών και τα ανθρώπινα δικαιώματα»
Επιθετικό μάρκετινγκ;
Οι πρακτικές που εφαρμόζονται από εταιρείες, περιγράφονται ως «βαθιά ανησυχητικές» και παραβιάζουν τον Διεθνή Κώδικα Εμπορίας Υποκατάστατων Μητρικού Γάλακτος.
Η έκθεση εξέτασε 8.500 γονείς και έγκυες γυναίκες και 300 εργαζόμενους στον τομέα της υγείας σε διάφορες πόλεις στις χώρες Μπανγκλαντές, Κίνα, Μεξικό, Μαρόκο, Νιγηρία, Νότια Αφρική, Ηνωμένο Βασίλειο και Βιετνάμ. Περιγράφεται ως η πιο ολοκληρωμένη εικόνα μέχρι σήμερα των εμπειριών των μητέρων και των επαγγελματιών υγείας από το μάρκετινγκ σκόνης γάλακτος.
“Αυτή η έκθεση δείχνει πολύ καθαρά ότι η εμπορία σκόνης γάλακτος παραμένει απαράδεκτα επίμονη, παραπλανητική και επιθετική. Οι κανονισμοί για την εκμετάλλευση του marketing πρέπει να εγκριθούν επειγόντως και να εφαρμοστούν για την προστασία της υγείας των παιδιών», λέει ο Δρ Tedros Adhanom Ghebreyesus, Γενικός Διευθυντής του ΠΟΥ.
Οι γυναίκες εξέφρασαν έντονη επιθυμία να θηλάσουν αποκλειστικά, από το 49% των γυναικών στο Μαρόκο έως το 98% στο Μπανγκλαντές. Η έκθεση αναφέρει λεπτομερώς ότι «μια συνεχής ροή παραπλανητικών μηνυμάτων marketing ενισχύει τους μύθους σχετικά με τον θηλασμό και το μητρικό γάλα και υπονομεύει την εμπιστοσύνη των γυναικών στην ικανότητά τους να θηλάζουν με επιτυχία».
“Αυτοί οι μύθοι περιλαμβάνουν την αναγκαιότητα της σκόνης τις πρώτες ημέρες μετά τη γέννηση, την ανεπάρκεια του μητρικού γάλακτος για τη διατροφή των βρεφών, ότι συγκεκριμένα συστατικά παρασκευασμάτων για βρέφη έχουν αποδειχθεί ότι βελτιώνουν την ανάπτυξη ή την ανοσία των παιδιών, την αντίληψη ότι το γάλα σε σκόνη κρατά τα βρέφη χορτάτα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και ότι η ποιότητα του μητρικού γάλακτος μειώνεται με το χρόνο.”
Ζητεί αυστηρότερη ρύθμιση
Ως μέρος των πορισμάτων, η ΠΟΥ προτείνει στις χώρες να υιοθετήσουν επειγόντως ή να ενισχύσουν ολοκληρωμένους εθνικούς μηχανισμούς για την εμποδίσει αυτές τις τακτικές marketing. Τυχόν νομικά κενά στην εγχώρια νομοθεσία, συμπεριλαμβανομένης της υγείας, του εμπορίου και της εργασίας, θα πρέπει να είναι σύμφωνα με τον Διεθνή Κώδικα Εμπορίας Υποκατάστατων Μητρικού Γάλακτος, κλείνοντας όλα τα παραθυράκια.
Θα πρέπει να εφαρμοστούν ισχυροί μηχανισμοί επιβολής και λογοδοσίας, συμπεριλαμβανομένης της λογοδοσίας των εταιρειών γάλακτος τύπου για τις πρακτικές και τις δεσμεύσεις τους, περιγράφει η έκθεση.
Σύμφωνα με την ΠΟΥ, θα πρέπει επίσης να υπάρξουν πρόσθετα ρυθμιστικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένης της απλής συσκευασίας για προϊόντα βρεφικής σκόνης γάλακτος και υψηλότερα πρότυπα των στοιχείων για την ανάπτυξη προϊόντων.
Η βιομηχανία διατηρεί τη δέσμευσή της στον Κώδικα
Η Βρετανική Ένωση Εξειδικευμένης Διατροφής αντέδρασε στην έκθεση, υπογραμμίζοντας ότι οι κατασκευαστές βρεφικής και παιδικής διατροφής εργάζονται για την ενεργό ευαισθητοποίηση σχετικά με τις αρχές του κώδικα του ΠΟΥ και τους ισχύοντες νόμους μέσω της εκπαίδευσης και της κατάρτισης, καθώς και για την παρακολούθηση ανεξάρτητων ιστότοπων για τον εντοπισμό ρυθμιστικών ζητημάτων και ζητημάτων συμμόρφωσης.
Ο Messier αναθεωρεί την προηγούμενη απόφαση της Nestlé να σταματήσει μονομερώς την προώθηση παρασκευασμάτων για βρέφη σε όλες τις χώρες για βρέφη ηλικίας 0 έως 6 μηνών έως το τέλος του 2022. “Αυτή ήταν η μόνη ουσιαστική δέσμευση μεταξύ των μεγάλων παραγόντων του κλάδου. Αυτό το σημαντικό βήμα έχει ιδιαίτερη σημασία για τις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Ιαπωνία, όπου δεν υπάρχουν επί του παρόντος κανονισμοί”, τονίζει.
Η FrieslandCampina περιγράφει ότι “συμμορφώνεται με τον Διεθνή Κώδικα Εμπορίας Υποκατάστατων Μητρικού Γάλακτος του ΠΟΥ και συμμορφώνεται με την εθνική νομοθεσία και τον εθνικό κώδικα. Τα προϊόντα στο πεδίο εφαρμογής της πολιτικής μας περιλαμβάνουν, τουλάχιστον, παρασκευάσματα για βρέφη από τη γέννηση έως έξι μήνες σε όλες τις χώρες όπου εμπορευόμαστε τα προϊόντα μας.»
Οι Διεθνείς Βιομηχανίες Ειδικών Διαιτητικών Τροφίμων εξέδωσαν δήλωση στην οποία έλεγαν: «Ο θηλασμός είναι ο βέλτιστος τρόπος για να διασφαλιστεί η υγιής ανάπτυξη και ανάπτυξη των βρεφών κατά τους πρώτους μήνες της ζωής τους. Όταν ο θηλασμός δεν αποτελεί επιλογή, οι μόνες αναγνωρισμένες και αποδεδειγμένες εναλλακτικές λύσεις είναι επιστημονικά αναπτυγμένες και κλινικά αποδεδειγμένα υποκατάστατα του θηλασμού.”
Χειραγώγηση, παραμόρφωση και εκμετάλλευση
Τα χρησιμοποιούμενα κανάλια του marketing περιλαμβάνουν την τηλεόραση, το ψηφιακό marketing, τους ψηφιακούς influencers, τα δωρεάν δείγματα, τα δώρα, τις χορηγίες εκδηλώσεων καθώς και παιδικές λέσχες.
“Το marketing γάλακτος τύπου, ειδικά το ψηφιακό marketing, είναι αδυσώπητο και εξαιρετικά στοχευμένο. Οι εταιρείες βρεφικών σκονών γάλακτος χρησιμοποιούν τεχνικές μάρκετινγκ με μικροδιαφοροποιήσεις, για να εκμεταλλευτούν τις ανησυχίες και τις φιλοδοξίες των γονέων”, τονίζει η μελέτη.
Η μελέτη περιγράφει ότι οι εταιρείες αυτές έχουν χρησιμοποιήσει “χειραγωγικές τακτικές marketing” που εκμεταλλεύονται τις ανησυχίες και τις φιλοδοξίες των γονέων.
Επιπλέον, διαπιστώθηκε επίσης ότι οι εταιρείες σκόνης γάλακτος “στρεβλώνουν την επιστήμη και την ιατρική για να νομιμοποιήσουν τους ισχυρισμούς τους και να προωθήσουν το προϊόν τους. Κάνουν ψευδείς και ελλιπείς επιστημονικούς ισχυρισμούς και τύπο θέσης τόσο κοντά, ισοδύναμο ή ανώτερο από το μητρικό γάλα παρά τις αυξανόμενες αποδείξεις ότι το μητρικό γάλα και ο θηλασμός έχουν μοναδικές ιδιότητες που δεν μπορούν να αναπαραχθούν με τεχνητή φόρμουλα.”
Δικτύωση με επαγγελματίες υγείας
Η μελέτη αποκαλύπτει επίσης ότι η βιομηχανία στοχεύει συστηματικά τους επαγγελματίες υγείας – των οποίων οι συστάσεις έχουν επιρροή – για να τους ενθαρρύνει να προωθήσουν τα συγκεκριμένα προϊόντα γάλακτος.
Οι χορηγίες, τα κίνητρα και οι δραστηριότητες κατάρτισης χρησιμοποιούνται – είτε άμεσα είτε μέσω των ιδρυμάτων τους – για την οικοδόμηση σχέσεων και την επιρροή των πρακτικών και των συστάσεων των εργαζομένων στον τομέα της υγείας.
Η έκθεση στο marketing σκόνης γάλακτος φτάνει το 84% όλων των γυναικών που ερωτήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 92% των γυναικών που ερωτήθηκαν στο Βιετνάμ και το 97% των γυναικών που ερωτήθηκαν στην Κίνα, αυξάνοντας την πιθανότητα επιλογής διατροφής με αυτό το προϊόν, όπως σημειώνει η μελέτη.
Κατά την έναρξη της πανδημίας COVID-19, ο ΠΟΥ και η UNICEF ζήτησαν αυστηρότερους περιορισμούς στο marketing των παρασκευασμάτων για βρέφη, αφού τόνισαν ότι οι χώρες υπολείπονται των προσπαθειών τους να σταματήσουν την επιβλαβή προώθηση υποκατάστατων μητρικού γάλακτος.