Εμφιαλωμένο ή νερό βρύσης; Παράγοντες που εξηγούν τις προτιμήσεις των καταναλωτών.
Η παραγωγή και η κατανάλωση εμφιαλωμένου σε πλαστικά μπουκάλια νερού (κάθε λεπτό αγοράζονται 1 εκατομμύριο εμφιαλωμένα νερά παγκοσμίως) έχει μια σειρά από αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, και γι αυτό οι χώρες της ΕΕ έχουν υιοθετήσει μια σειρά από στρατηγικές και προγράμματα. Η τελευταία ευρωπαϊκή οδηγία, μεταξύ άλλων, ενισχύει τα πρότυπα ποιότητας του νερού και συνιστά την προώθηση του νερού της βρύσης στους καταναλωτές σε δημόσιους χώρους και εστιατόρια. Τα κίνητρα των καταναλωτών στην προτίμηση του εμφιαλωμένου νερού αναλύθηκαν από ερευνητές, μέσω ερωτηματολογίου σε 3.411 συμμετέχοντες. Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό water.
- Δείτε επίσης: Παγκόσμιος συναγερμός για τα ωμά πράσινα λαχανικά με σαλμονέλα
- Δείτε επίσης: Τούρτες, κέικ και γλυκά με επικίνδυνο για την υγεία φυτοφάρμακο – Αποσύρονται 6 δημοφιλή προϊόντα
Σύμφωνα με τις απαντήσεις των ερωτηθέντων ο πιο συνηθισμένος λόγος που δεν πίνουν νερό βρύσης ή το πίνουν σπάνια, είναι η κακή του γεύση (38%). Άλλοι σημαντικοί παράγοντες είναι το πολύ μαλακό ή σκληρό νερό (19%) ενώ οι λιγότερο συνηθισμένοι λόγοι ήταν η οσμή ή το χρώμα (8%) και το ελαττωματικό νερό στα σπίτια των ερωτηθέντων (3%).
- Δείτε επίσης: Τα μολυσμένα αγγούρια “ξαναχτύπησαν” – Νέα μεγάλη ανάκληση
- Δείτε επίσης: Η εταιρεία πίσω από τα δηλητηριώδη πατατάκια σε δικαστική κόντρα – Ζητά αποζημίωση 2 δις
Οι κύριοι λόγοι για την κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού ήταν η μη διαθεσιμότητα του νερού της βρύσης (40%), η γεύση του εμφιαωμένου (32%) και η περιεκτικότητά του σε αφρώδες ή μέταλλα (27%), ενώ οι λιγότερο συχνοί λόγοι ήταν η ασφάλεια (8%) και ο ισχυρισμός ότι είναι πιο υγιεινό από το νερό της βρύσης (6%). Επομένως, αυτά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι η γεύση είναι ιδιαίτερα σημαντική για τις προτιμήσεις των ερωτηθέντων, ενώ οι λόγοι που σχετίζονται με ανησυχίες για την ασφάλεια και την υγεία είναι λιγότερο σημαντικοί.
Ένα άλλο σημαντικό εύρημα της μελέτης, είναι πως η κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού είναι συχνότερη, σε άτομα με χαμηλότερο μορφωτικό επίπεδο, σε άτομα με υψηλότερο εισόδημα, σε άτομα που εργάζονται και σε άτομα με μεγαλύτερο αριθμό συνταξιούχων μελών του νοικοκυριού. Οι γυναίκες τείνουν να πίνουν τόσο εμφιαλωμένο όσο και νερό βρύσης πιο συχνά από τους άνδρες, αλλά οι γυναίκες έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να πίνουν νερό βρύσης πολλές φορές την ημέρα από το εμφιαλωμένο νερό.
Ενώ τα αποτελέσματα υποδηλώνουν τη λιγότερο συχνή κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού μεταξύ των ατόμων με ανώτερη εκπαίδευση, για το νερό της βρύσης, από την άλλη πλευρά, βρέθηκε χαμηλότερη συχνότητα κατανάλωσης σε άτομα με χαμηλότερο εισόδημα, σε άτομα ηλικίας 51 ετών και άνω, σε άτομα με ένα μη δηλωμένο εισόδημα και σε όσους δεν εργάζονται. Όσον αφορά την ηλικία, 18–34 ετών είναι μέτριοι καταναλωτές εμφιαλωμένου νερού και πολύ συχνοί καταναλωτές νερού βρύσης
- Δείτε επίσης: Ποια φάρμακα δε πρέπει να παίρνετε μαζί με το φαγητό
- Δείτε επίσης: Πώς φτιάχνονται οι κοτομπουκιές των McDonald’s; (βίντεο)
Οι καταναλωτές που τρώνε σε εστιατόρια πιστεύουν πως είναι δύσκολο να παραγγείλουν νερό βρύσης όπως το ίδιο συμβαίνει και σε καφετέριες, βενζινάδικα και δημόσιους χώρους όπου είναι πιο πιθανό να πίνουν εμφιαλωμένο νερό. Οι συμμετέχοντας είπαν πως η τιμή και η ευκολία επηρεάζουν την επιλογή τους είτε για το νερό βρύσης είτε για το εμφιαλωμένο. Συνοψίζοντας, οι παράγοντες που φαίνεται να έχουν τη μεγαλύτερη επίδραση στην κατανάλωση εμφιαλωμένου και νερού βρύσης είναι η αντιληπτή γεύση τόσο του νερού της βρύσης όσο και του εμφιαλωμένου νερού.
Για να διαβάσετε τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.