Η Αμερικάνικη Επιτροπή Εμπορίου κατέθεσε μήνυση εναντίον της PepsiCo.
Μια νέα ομοσπονδιακή αγωγή κατηγορεί την Pepsi για νοθεία του ανταγωνισμού, προσφέροντας αθέμιτες συμφωνίες σε ένα μεγάλο κατάστημα μεγάλων συσκευασιών εις βάρος των ανταγωνιστών λιανοπωλητών, με αποτέλεσμα υψηλότερες τιμές για τους αγοραστές.
Η Αμερικάνικη Επιτροπή Εμπορίου (FTC) μήνυσε την Pepsi για τις ειδικές συμφωνίες της με μια εταιρεία της οποίας το όνομα αποσιωπάται. Εμπειρογνώμονες του κλάδου υποδεικνύουν ως πιθανή εταιρεία τη Walmart, το μεγαλύτερο λιανοπωλητή των ΗΠΑ, η οποία δεν κατηγορείται όμως για παράβαση καθήκοντος.
Η FTC ισχυρίζεται ότι επειδή η Pepsi δεν προσέφερε τις ίδιες συμφωνίες σε άλλους που πωλούν τα προϊόντα της, έθεσε σε μειονεκτική θέση άλλους λιανοπωλητές «από μεγάλες αλυσίδες τροφίμων μέχρι ανεξάρτητα, τοπικά καταστήματα ψιλικών». Η Pepsi περιέγραψε την αγωγή ως «λανθασμένη ως προς τα γεγονότα και το νόμο».
Η υπόθεση εντάσσεται στο πλαίσιο της πρόσφατης αναβίωσης από την FTC ενός νόμου που βρίσκεται εδώ και καιρό σε αδράνεια, προκειμένου να προσπαθήσει να πατάξει τις υψηλές τιμές των τροφίμων, οι οποίες βρίσκονται στην κορυφή των οικονομικών ανησυχιών των Αμερικανών. Ο νόμος του 1936 απαγορεύει στους προμηθευτές να παρέχουν προνομιακή μεταχείριση στις μεγάλες εταιρείες έναντι των μικρότερων, αν και με επιφυλάξεις.
«Όταν εταιρείες όπως η Pepsi δίνουν ένα προβάδισμα στους τεράστιους λιανοπωλητές, αυτό κλίνει τους όρους ανταγωνισμού σε βάρος των μικρών εταιρειών και τελικά διογκώνει τις τιμές για τους Αμερικανούς καταναλωτές», δήλωσε η πρόεδρος της FTC, Lina Khan.
Η Pepsi, σε ανακοίνωσή της, δήλωσε ότι «οι πρακτικές της είναι σύμφωνες με τα πρότυπα του κλάδου και δεν «ευνοούμε ορισμένους πελάτες προσφέροντας εκπτώσεις ή διαφημιστική υποστήριξη σε ορισμένους πελάτες και όχι σε άλλους». Η Walmart αρνήθηκε να σχολιάσει. Οι διορθώσεις στην αγωγή της Παρασκευής ενδέχεται να αρθούν με την πάροδο του χρόνου στο πλαίσιο της νομικής διαδικασίας.
Δεν είναι σαφές πώς θα συνεχιστεί η υπόθεση υπό τη διοίκηση Τραμπ. Ορισμένοι Ρεπουμπλικάνοι νομικοί έχουν ταχθεί υπέρ της αναβίωσης του παλαιού νόμου, που ονομάζεται νόμος Robinson-Patman.
Αλλά η ψήφος της FTC για τη μήνυση της Pepsi διχάστηκε κατά μήκος των κομματικών γραμμών, με τους δύο Ρεπουμπλικάνους επιτρόπους να διαφωνούν. Ο επίτροπος Άντριου Φέργκιουσον, που επέλεξε ο Τραμπ για να ηγηθεί της FTC, είχε εκφράσει την αντίθεσή του με τη διαδικασία της Pepsi. Η Ρεπουμπλικανή επίτροπος Μελίσα Χόλιουακ χαρακτήρισε τη μήνυση της Παρασκευής «τη χειρότερη υπόθεση» που έχει δει στον οργανισμό, λέγοντας ότι πιστεύει πως οι Δημοκρατικοί «έβγαλαν την υπόθεση βιαστικά από την πόρτα».
Η μήνυση της Pepsi φέρνει νέο έλεγχο στη δύναμη της Walmart να χρησιμοποιεί την κλίμακά της για να αποσπά φθηνότερες τιμές. Φωτίζει επίσης τη δύναμη της PepsiCo ως ιδιοκτήτριας πολλών εμπορικών σημάτων αναψυκτικών, όπως τα Gatorade, Mountain Dew, Lipton και Bubly.
Η National Grocers Association, η οποία εκπροσωπεί ανεξάρτητους λιανοπωλητές και χονδρεμπόρους, εξήρε την αγωγή της FTC την Παρασκευή.
«Οι προμηθευτές πληρώνουν ακριβά το προνόμιο να συνεργάζονται με αυτές τις τεράστιες εταιρείες και το κόστος μετακυλίεται σε όλους τους άλλους», δήλωσε ο Chris Jones, επικεφαλής κυβερνητικών σχέσεων της εμπορικής ομάδας. «Η μήνυση της FTC εστιάζει στον πυρήνα του προβλήματος, σε έναν κυρίαρχο λιανοπωλητή που καταχράται τη δύναμή του στην αγορά για να εξαναγκάσει τους προμηθευτές να κάνουν παράλογες και δαπανηρές παραχωρήσεις».
Οι ανεξάρτητοι λιανοπωλητές σε συνασπισμό με φαρμακευτικές, αγροτικές και άλλες ομάδες έχουν ζητήσει την εντατικοποίηση της εφαρμογής του νόμου Robinson-Patman. Ο διακεκριμένος συνήγορος κατά του μονοπωλίου Stacy Mitchell έχει υποστηρίξει ότι η υποχώρηση του νόμου αυτού από την κυβέρνηση τη δεκαετία του 1980 συνέβαλε στην αποδόμηση του ανταγωνισμού των αμερικανικών παντοπωλείων.
«Ευνοώντας μια και μόνη μεγάλη αλυσίδα, τη Walmart, με διακριτική τιμολόγηση, οι ενέργειες της PepsiCo τροφοδότησαν την παρακμή των τοπικών λιανοπωλητών, τον πολλαπλασιασμό των “ερήμων” τροφίμων και την αύξηση των τιμών των τροφίμων», δήλωσε η Mitchell, συν-εκτελεστική διευθύντρια του Ινστιτούτου για την τοπική αυτοδυναμία. «Καταθέτοντας αγωγή κατά της PepsiCo, η FTC στέλνει ένα σαφές μήνυμα: Είναι παράνομο για έναν μεγάλο προμηθευτή να συνεργάζεται με μια μεγάλη αλυσίδα λιανικής πώλησης για να οδηγήσει τους μικρότερους λιανοπωλητές εκτός λειτουργίας και να κυριαρχήσει στην αγορά».
Η FTC τον περασμένο μήνα μήνυσε ομοίως τον μεγαλύτερο διανομέα αλκοόλ στις ΗΠΑ, την Southern Glazer’s Wine and Spirits, ισχυριζόμενη ότι αρνήθηκε παράνομα στις μικρότερες επιχειρήσεις τις εκπτώσεις και τις μειώσεις που προσέφερε στις μεγάλες αλυσίδες.