Σε ποιον δεν αρέσει η σοκολάτα; Πολλοί από εμάς δυσκολευόμαστε να αντισταθούμε, πράγμα που σημαίνει ότι συμβάλλουμε και οι ίδιοι στους περισσότερους από επτά εκατομμύρια τόνους που καταναλώνονται παγκοσμίως κάθε χρόνο. Η επιθυμία μας για αυτό το γλυκό κέρασμα, έχει φτάσει τη βιομηχανία σοκολάτας να αξίζει πάνω από 124 δισεκατομμύρια ευρώ.
Επί του παρόντος, πέντε εκατομμύρια τόνοι σοκολάτας παράγονται κάθε χρόνο. Το 70% αυτών, προέρχεται από τις δυτικοαφρικανικές χώρες της Ακτής Ελεφαντοστού και της Γκάνας.
Σύμφωνα με έκθεση που δημοσίευσε η Fior Markets, η αξία της βιομηχανίας σοκολάτας αναμένεται να αυξηθεί σε πάνω από 177 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2028.
Οι ασταθείς τιμές του κακάο το καθιστούν ένα ριψοκίνδυνο στοίχημα.
Η Victoria Scholar είναι επικεφαλής επενδύσεων στη Interactive Investor στο Λονδίνο. Εξηγεί ότι «τα εμπορεύματα συνολικά τα πήγαν πολύ καλά τον τελευταίο καιρό εν μέσω της αναζωπύρωσης της ζήτησης καθώς βγαίνουμε από την πανδημία». Σύμφωνα με την κ. Scholar, η προσφορά έχει ξεπεράσει τη ζήτηση, «αλλά αυτές οι δυναμικές μεταβάλλονται». Τα ζητήματα που σχετίζονται με τον καιρό στην Ακτή Ελεφαντοστού, έχουν οδηγήσει σε μείωση της προσφοράς και έχει επίσης υπάρξει σημαντική αύξηση της ζήτησης.»
Κοινωνικές, οικονομικές και κλιματικές προκλήσεις
Η βιομηχανία σοκολάτας αποτελεί μια μεγάλη επιχείρηση και, εδώ και χρόνια, οι ακτιβιστές για τα ανθρώπινα δικαιώματα απαιτούν το δίκαιο εμπόριο των μεγάλων επιχειρήσεων. Οι καταναλωτές ζητούν επίσης όλο και περισσότερο να τρώνε σοκολάτα με «ηθική» συγκομιδή. Οι μεγάλες παγκόσμιες απειλές, όπως η COVID-19 και η κλιματική αλλαγή, έχουν επίσης αντίκτυπο στο μέλλον της αγοράς κακάο.
Ο Ζακ Τόρες είναι ένας παγκοσμίου φήμης σοκολατοποιός. Είναι βραβευμένος σεφ ζαχαροπλαστικής και δραστηριοποιείται εδώ και πέντε δεκαετίες. Εκτός από τη δική του σειρά σοκολάτας, είναι επίσης επικεφαλής κριτής στη σειρά του Netflix «Nailed It!»
Πιστεύει ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος μπορούν να μετατραπούν σε “ευκαιρία να κάνουμε κάτι λίγο διαφορετικό”, αναμένει να βρει λύσεις σε αυτές τις προκλήσεις. Για αυτόν, το να ακούει τους πελάτες είναι απαραίτητο. “Οι πελάτες μας θέλουν νέα προϊόντα, θέλουν να τα εξερευνήσουν μαζί μας” και αυτό ακριβώς σκοπεύει να κάνει.
Η κλιματική αλλαγή στους κόκκους κακάο
Η κλιματική κρίση ήταν ένα σημαντικό πρόβλημα για τη βιομηχανία της καλλιέργειας κακάο, πολύ πριν η πανδημία πλήξει τον κόσμο. Ο Torres έχει δει τον αντίκτυπο στις χώρες παραγωγής. Λέει ότι το κακάο δεν αναπτύσσεται παντού, καθώς είναι πολύ εύθραυστο, οπότε είναι κακό όταν οι αναπτυσσόμενες χώρες γίνονται πολύ ξηρές ή πολύ ζεστές.
Πιστεύει ότι πάντα θα υπάρχουν τρελοί άνθρωποι που αγαπούν “να βυθίζονται στον κόσμο της σοκολάτας, αλλά η μεγάλη αβεβαιότητα για το αύριο ίσως είναι ο καιρός”.
Βιώσιμη παραγωγή
Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής θα μπορούσαν τελικά να αποκοπούν από τα ακμάζοντα κέρδη της βιομηχανίας σοκολάτας.
Ωστόσο, η γαλλική σοκολατοποιία, Valrhona, είναι ένα παράδειγμα μιας εταιρείας που έχει δεσμευτεί να κάνει την επιχείρησή της βιώσιμη από τον κόκκο του κακάο μέχρι την μπάρα της σοκολάτας.
Η Valrhona έχει πάνω από 40.000 πελάτες σε 85 χώρες και προσπαθεί να αναπτύξει βιώσιμες σχέσεις με τους τοπικούς καλλιεργητές. Εφαρμόζει επίσης μεθόδους όπως η αγροδασοκομία και η φύτευση δέντρων γύρω από τις καλλιέργειες κακάο για την καταπολέμηση της αποψίλωσης των δασών. Η εταιρεία πιστεύει ότι με αυτόν τον τρόπο διατηρεί επίσης την ποιότητα των κόκκων κακάο, και είναι ένας τρόπος για να βεβαιωθεί ότι τα προϊόντα τους θα συνεχίζουν να πωλούνται.
Η εταιρεία διαθέτει επίσης ένα μουσείο σοκολάτας στη Γαλλία όπου, μεταξύ άλλων, προσπαθεί να κάνει τους καταναλωτές πιο υπεύθυνους.
Η Valrhona, όπως αναφέρει το Euronews, είναι μια μεγάλη επιχείρηση που έχει έσοδα πάνω από 88 εκατομμύρια ευρώ. Πώς υποστηρίζει όμως πραγματικά τις κοινότητες που κάνουν τόσο πολύ σκληρή δουλειά;
Σύμφωνα με την Carole Seignovert, επικεφαλής βιωσιμότητας της εταιρείας, κάνουν τρία σημαντικά πράγματα.
- Πληρώνουν στους παραγωγούς κακάο μια δίκαιη τιμή,
- επενδύουν σε κοινοτικά έργα και
- διασφαλίζουν ότι οι παραγωγοί προστατεύουν το περιβάλλον στο οποίο εργάζονται.
Η εταιρεία στο σύνολό της μειώνει επίσης το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.
Η βιομηχανία πρόκειται να αναπτυχθεί τα επόμενα χρόνια, αλλά με χιλιάδες καλλιεργητές κακάο να εξακολουθούν να ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας, είναι σαφές ότι πολλές περισσότερες εταιρείες πρέπει πραγματικά να δεσμευτούν να βάλουν τους ανθρώπους πάνω από το κέρδος.