Το αυξανόμενο κόστος του κακάο οδηγεί σε νέες λύσεις.
Τα ακραία καιρικά φαινόμενα που έχει επιφέρει το φαινόμενο Ελ Νίνιο, το οποίο τα τελευταία χρόνια κάνει την παρουσία του πιο αισθητή από ποτέ, έχει οδηγήσει μεταξύ άλλων, σε μείωση της παραγωγής κακάο σε δυο από τους μεγαλύτερους παραγωγούς στον κόσμο στη δυτική Αφρική (Ακτή Ελεφαντοστού και Γκάνα). Αυτό έχει οδηγήσει, όπως ήταν αναμενόμενο, σε αύξηση της τιμής της σοκολάτας παγκοσμίως, με το 2023 η αύξηση να φτάνει τα 14% ενώ το βούτυρο κακάο να έχει επίσης αυξηθεί κατά 20,5%.
Έτσι το shrinkflation μάλλον ήταν μονόδρομος για τις εταιρίες, οι οποίες προσπάθησαν να μετακυλίσουν τις αυξήσεις στον καταναλωτή ο οποίος λαμβάνει λιγότερη ποσότητα σοκολάτας στην ίδια συσκευασία και τιμή. Η Mondelez ξεκίνησε ήδη 2 χρόνια πριν όταν αποφάσισε να μικρύνει τις σοκολάτες γάλακτος κατά 20 γραμμάρια λόγω αυξανόμενου κόστους παραγωγής και πληθωρισμού, σύμφωνα με την ίδια. Μεταξύ άλλων ακολούθησε και η Cadbury, η οποία μείωσε τα μεγέθη στα σοκολατένια πασχαλινά αυγά. Επίσης ο όμιλος ζαχαροπλαστείων Mars έκανε μια αθόρυβη προσαρμογή στη δημοφιλή σοκολάτα Galaxy το 2023, αφαιρώντας 10 γραμμάρια από το τυπικό μέγεθος προϊόντος χωρίς να μειώσει την τιμή.
Ωστόσο οι ειδικοί υποστηρίζουν πως όλες αυτές οι αυξήσεις που έμμεσα έχουν επιβαρύνει τον καταναλωτή, καθώς η σοκολάτα δεν είναι αναγκαία για να ζήσει, τον οδηγούν σε μειωμένες αγορές, οι οποίες μεταφράζονται σε μειωμένες πωλήσεις για τους παραγωγούς. Προηγουμένως η Mondelez ανέφερε αποδυναμωμένη αύξηση του όγκου των πωλήσεων σοκολάτας, ενώ η Hershey σημείωσε πτώση των πωλήσεων το 2023. Το επόμενο βήμα προκειμένου οι παραγωγοί να διαφυλάξουν τις πωλήσεις τους, είναι να μειώσουν τις δαπάνες για σοκολάτα, μειώνοντας ουσιαστικά το βούτυρο κακάο από τα προϊόντα τους, ανέφερε έρευνα του Σεπτεμβρίου από την εταιρεία πληροφοριών καταναλωτών NIQ. Στο ετήσιο συνέδριο Consumer Analyst Group της Νέας Υόρκης στα τέλη Φεβρουαρίου, η Hershey, η οποία κατασκευάζει τα εμβληματικά της Kisses για περισσότερο από έναν αιώνα, αποκάλυψε πως σχεδιάζει να ενισχύσει την χωρητικότητά της σε ζαχαρωτά κατά 50% το 2024.
Αντιμετωπίζοντας περιορισμένο χώρο για πρόσθετες αυξήσεις τιμών, οι εταιρείες συρρικνώνουν τα πακέτα, χρησιμοποιώντας αυτοματισμούς για να περιορίσουν το κόστος παραγωγής και προωθώντας προϊόντα με λιγότερο κακάο, αντικαθιστώντας το με άλλες γεύσεις. Η Nestle εισήγαγε πρόσφατα στη Βρετανία μια γεύση φουντουκιού στην αφρώδη σειρά σοκολάτας της Aero, οι οποίες, με 36 γραμμάρια η καθεμία, είναι περίπου το ένα τρίτο του βάρους των ανταγωνιστικών ράβδων σοκολάτας. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου οι μπάρες Kit Kat κατασκευάζονται από την Hershey, η τελευταία προσθήκη στη σειρά μόνιμων γεύσεων, Chocolate Frosted Donut, βασίζεται σε μερική μείωση σοκολάτας και όχι σε πλήρη επίστρωση. Αυτή η μείωση ωθεί τη σοκολάτα και το βούτυρο κακάο πιο κάτω στη λίστα των συστατικών από ό,τι στο κλασικό Kit Kat. Σήμερα, περισσότερο από το 40% των φορμαρισμένων και τμηματικών ράβδων σοκολάτας που πωλούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι γεμάτες με κάτι άλλο, είτε είναι καραμέλα, είτε ξηρούς καρπούς είτε φρούτα, δήλωσε ο κ. Carl Quash III, επικεφαλής σνακ και διατροφής στο Euromonitor International. Η Mars και η Hershey αντιστοίχως δημιούργησαν M&M’s και Reese’s γεμάτα φυστικοβούτυρο με προσθήκη καραμέλας. Το βούτυρο κακάο, που παράγεται όταν αλέθονται οι κόκκοι, είναι βασικό συστατικό της σοκολάτας. Μια μέση μπάρα σοκολάτας γάλακτος περιέχει περίπου 20% βούτυρο κακάο. Ωστόσο, ορισμένοι κατασκευαστές τροφίμων βρίσκουν τρόπους να αντικαταστήσουν μέρος του βουτύρου κακάο στα προϊόντα τους με φθηνότερα υποκατάστατα, όπως το φοινικέλαιο.
Η μετάβαση από το βούτυρο κακάο σε υποκατάστατα χωρίς κακάο λειτουργεί καλύτερα με εφαρμογές σοκολάτας του εμπορίου, όπως λεπτές επικαλύψεις σε μπάρες γκρανόλα και γεμίσεις σε είδη αρτοποιίας, παρά με πιο παραδοσιακές πλάκες σοκολάτας. Να σημειωθεί ότι τα υποκατάστατα που δεν περιέχουν κακάο είναι από καιρό πιο συνηθισμένα σε ζεστές χώρες, όπου το χαμηλό σημείο τήξης του βουτύρου κακάο μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα.