Το CNMC επιβάλλει το μεγαλύτερο πρόστιμο στην ιστορία του στην Booking για δεσπόζουσα θέση.
Η Εθνική Επιτροπή Αγορών και Ανταγωνισμού (CNMC) της Ισπανίας, επιβεβαίωσε αυτήν την Τρίτη το πρόστιμο 413,2 εκατομμυρίων ευρώ στην Booking, το μεγαλύτερο που επέβαλε ο οργανισμός στην ιστορία του, για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης και παράβαση του άρθρου 2 του Νόμου για την Άμυνα του Ανταγωνισμού (LDC) και του νόμου 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το μερίδιο της αμερικανικής πλατφόρμας στην Ισπανία κυμάνθηκε κατά την περίοδο που ερευνήθηκε, μεταξύ 70% και 90%, τουλάχιστον από την 1η Ιανουαρίου 2019.
Η κύρωση χωρίζεται σε δύο παραβάσεις των 206,6 εκατ. ευρώ η καθεμία. Το ένα αντιστοιχεί στην επιβολή μιας σειράς άδικων εμπορικών όρων σε ξενοδοχεία που βρίσκονται στην Ισπανία, ενώ το άλλο σχετίζεται με τον περιορισμό του ανταγωνισμού από άλλα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία.
Ως απάντηση σε αυτό το τελικό ψήφισμα, η Booking θα ασκήσει έφεση κατά του προστίμου ενώπιον του Εθνικού Δικαστηρίου, καθώς δεν συμφωνεί με την απόφαση του ρυθμιστικού φορέα, όπως δήλωσε η εταιρεία, η οποία σκοπεύει να « ακολουθήσει τα σχετικά νομικά κανάλια » για να ασκήσει έφεση» και χαρακτήρισε το πρόστιμο ως “απόφαση άνευ προηγουμένου“.
Επιπλέον, σύμφωνα με την Booking.com, ο Νόμος για τις Ψηφιακές Αγορές της ΕΕ είναι το «κατάλληλο» φόρουμ για τη συζήτηση και την αξιολόγηση αυτών των ζητημάτων επειδή “μας επιτρέπει να συμφωνούμε σε λύσεις που ισχύουν σε όλη την Ευρώπη και όχι από χώρα σε χώρα, όπως κάνει το CNMC”.
Υπό αυτή την έννοια, υποστηρίζει ότι δραστηριοποιείται σε έναν « άκρως ανταγωνιστικό » τομέα και σε έναν κλάδο που χαρακτηρίζεται από « υψηλό βαθμό επιλογών» τόσο για τους εταίρους όσο και για τους καταναλωτές, γι’ αυτό, κατά τη γνώμη της, η απόφαση της CNMC «δεν τα λαμβάνει όλα αυτά υπόψη ».
Η κράτηση επισημαίνει ότι η δέσμευσή της προς την Ισπανία παραμένει « άθικτη »
Όσον αφορά την ισπανική αγορά, η πλατφόρμα επιβεβαίωσε ότι η δέσμευσή της για τη χώρα « παραμένει άθικτη », αν και έδειξε για άλλη μια φορά την « απογοήτευσή » της με τα τελικά συμπεράσματα του CNMC.
« Η επιτυχία της επιχείρησής μας βασίζεται σε μια αμοιβαία επωφελή και ισορροπημένη συνεργασία με σχεδόν 200.000 ξενοδοχεία και καταλύματα στην Ισπανία και πολλά άλλα σε όλο τον κόσμο », τόνισε.
Για την Booking, στόχος της είναι να συνεχίσει να είναι καταλύτης για τη βιώσιμη ανάπτυξη του τουρισμού, της κύριας βιομηχανίας της χώρας, και να υποστηρίξει όλους τους συνεργάτες της -μικρούς, μεσαίους και μεγάλους- ώστε «να μπορούν να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις επιχειρήσεις τους ».
Το 2021, η Ισπανική Ένωση Διευθυντών Ξενοδοχείων και η Ένωση Ξενοδοχειακών Επιχειρήσεων της Μαδρίτης κατήγγειλαν την εταιρεία για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της.
Μετά από αυτό με μετά από ένα χρόνο καθυστέρηση, το CNMC ξεκίνησε φάκελο κυρώσεων τον Οκτώβριο του 2022 με την αρχική πρόταση προστίμου κοντά στα 500 εκατ. ευρώ, το οποίο τελικά μειώθηκε στα 413,2 εκατ. ευρώ, αν και εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη κύρωση από τον οργανισμό στην ιστορία.
Δύο παραβάσεις 20,6 εκατομμυρίων η καθεμία
Από το συνολικό πρόστιμο που επιβλήθηκε από το CNMC, το πρώτο αντιστοιχεί στην επιβολή, τουλάχιστον από την 1η Ιανουαρίου 2019, μιας σειράς αθέμιτων εμπορικών όρων σε ξενοδοχεία που βρίσκονται στην Ισπανία που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες διαμεσολάβησης κρατήσεων.
Μεταξύ αυτών των όρων, ξεχωρίζει μια ρήτρα τιμής που « αποτρέπει την προσφορά των δωματίων της στους δικούς της ιστότοπους κάτω από την τιμή που προσφέρεται στην Booking.com, ενώ η εταιρεία διατηρεί το δικαίωμα να μειώσει μονομερώς την τιμή που προσφέρουν τα ξενοδοχεία μέσω του ιστότοπου ή της εφαρμογής της ».
Σε αυτό προστίθεται η έλλειψη διαφάνειας στις πληροφορίες σχετικά με τον αντίκτυπο και την κερδοφορία της εγγραφής στα προγράμματα Preferente, Preferente Plus και Genius. Αυτά τα προγράμματα επιτρέπουν στα ξενοδοχεία που εγγράφονται σε αυτά να βελτιώσουν τη θέση τους στην προεπιλεγμένη ταξινόμηση των αποτελεσμάτων της Booking.com.
Από την άλλη πλευρά, το άλλο πρόστιμο σχετίζεται με τον περιορισμό του ανταγωνισμού από άλλα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία όταν προσφέρουν υπηρεσίες διαμεσολάβησης online κρατήσεων σε ξενοδοχεία που βρίσκονται στην Ισπανία, αντίστοιχα.
Σύμφωνα με το CNMC, οι τύποι για τον περιορισμό του ανταγωνισμού πρακτορείων έχουν να κάνουν με τη χρήση του συνολικού αριθμού κρατήσεων ενός ξενοδοχείου μέσω της πλατφόρμας κρατήσεων ως κριτήριο τοποθέτησης στη λίστα προκαθορισμένων αποτελεσμάτων της Booking.com.
« Αυτό ενθαρρύνει τα ξενοδοχεία να συγκεντρώνουν τις online κρατήσεις τους μόνο μέσω της Booking.com, εμποδίζοντας τους ανταγωνιστές να εισέλθουν ή να επεκταθούν στην αγορά », εξήγησε ο οργανισμός.